Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att skjuta varg som angriper hund.  (läst 8682 gånger)

guba

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #20 skrivet: 15 nov-08 kl 18:27 »
Det problemet skulle kunna lösas genom att plantera in några tusen importerade ryska vargar.
Nu skall vi inte överdriva. Det räcker gott med 6 - 10 stycken med nytt fräscht blod.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #21 skrivet: 15 nov-08 kl 20:44 »
 Fast jag börjar undra hur överdrivet pratet om en svag inavlad stam är...
Om vi nu har 230-250 (fördubblad stam på 3 år) vargar som beräknas få åtminstone 50-125 nya valpar nästa år så tycker inte jag det verkar vara så stora problem med reproduktionen som i alla fall vad jag lärt mig är ett tecken på inavel?
 Jag vet att jag tjatar :-[ Men vi hade samma prat om den svaga "stackars" björnstammen som var så hotad och inte nådde målet på 1000 djur och helt plötsligt var dom närmare 3000 när man räknade efter... Jag tycker det verkar som om Kungen fattat det hela bäst ;) När vargvalparna växer upp så får dom också valpar inom nåt år och då ökar stammen. Man kan inte ha kvar samma antal beräknade föryngringar/år när antalet vuxna djur har ökat.
                                                Mvh
                                             Charlotte
« Senast ändrad: 15 nov-08 kl 23:32 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #22 skrivet: 15 nov-08 kl 21:07 »
Helt rätt Margit, ägare och vårdare har rätt att skjuta.

Ägare är den familj som hunden bor hos.
Vårdare kan inte vara ett helt jaktlag. Utan skall anses vara den person som exempelvis lånat hunden för jakt om inte ägaren är med.

Enligt jägareförbundet så är lagen glasklar. Så det är bara en person i jaktlaget som har rätt att skjuta varningsskott och ett dödande skott mot vargen om det skulle bli nödvändigt. Om någon annan i jaktlaget som inte bor på samma adress som hunden skjuter så är det grovt olaga jaktbrott.

Dom andra 9 personerna i jaktlaget får skrika och väsnas. Men dom får absolut inte skjuta.

En intressant lag som fått jägare tysta och glada och som också har fått vargälskare att gå i taket.
Enligt mig så borde det ha varit tvärt om. Då det i princip blir väldigt få folk som kommer att kunna skjuta och många som får titta på.

Men förmodligen så har bägge sidorna missförstått lagen.

så om jag ser grannens gårdsplan från mitt fönster och han har hund ute på löplina och varg kommer inknallandes på gårdsplanen och cirklar runt hunden och gör utfall, jag springer då ut o skriker och vargen går inte undan, råkar ha bössan laddad o klar o skjuter vargen,,då fälls jag?
fälls jag även om det skule ha uppstått blodvite mellan hund o varg?
fälls jag för olaga jakt om vargen gör samma sak fast det är denna gång ett får eller en häst?

hunden räknas inte in under "tam boskap" ?



Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #23 skrivet: 15 nov-08 kl 22:45 »
Nu skall vi inte överdriva. Det räcker gott med 6 - 10 stycken med nytt fräscht blod.

Det löser inavelsproblemet (nåja, det blir i alla fall bättre), men genom att ta till ordentligt får man dessutom en vargstam som tål jakt.

ingvar2

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #24 skrivet: 16 nov-08 kl 00:28 »
så om jag ser grannens gårdsplan från mitt fönster och han har hund ute på löplina och varg kommer inknallandes på gårdsplanen och cirklar runt hunden och gör utfall, jag springer då ut o skriker och vargen går inte undan, råkar ha bössan laddad o klar o skjuter vargen,,då fälls jag?
fälls jag även om det skule ha uppstått blodvite mellan hund o varg?
fälls jag för olaga jakt om vargen gör samma sak fast det är denna gång ett får eller en häst?

hunden räknas inte in under "tam boskap"


Först kollar du om grannen har haft hunden bunden mer än 2 timmar..då anmäler du grannen  för brott mot djurskyddslagen istället ;)

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #25 skrivet: 23 nov-08 kl 21:32 »
Citat från: Charlotte
Jag tycker det verkar som om Kungen fattat det hela bäst ;) När vargvalparna växer upp så får dom också valpar inom nåt år och då ökar stammen. Man kan inte ha kvar samma antal beräknade föryngringar/år när antalet vuxna djur har ökat.

Ju fler föryngringar desto större konkurrens vargarna sinsemellan och fler dukar under. Mindre antal byten, mindre revir och tillslut uppnås något som kallas ekologisk jämvikt, där vargsammen inte skulle öka alls även om den var helt fredad från jakt.

Vilse

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #26 skrivet: 23 nov-08 kl 22:15 »
Först kollar du om grannen har haft hunden bunden mer än 2 timmar..då anmäler du grannen  för brott mot djurskyddslagen istället ;)

samtdigt saa ringer jag och talar om att han haft sin bil paa tomgaangskoerning i mer aen en minut medans han skrapade rutorna och skriver anonyma lappar till hans fru naer hon inte staedat ur dammfiltret i torktumlaren och skickar insaendare til tidningen om grannens brevlaada som aer konstnaerligt utformad men jag tycker skaemmer omgivningen,,

nae,, saaan e' inte jag :)

Malla

  • Inlägg: 25
    • Uppland
    • Min Facebook
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #27 skrivet: 25 nov-08 kl 20:47 »
"Glad Nja, jag har inte tänkt mig någon hund, så det blir nog inte sån stor förändring Med glimten i ögat (blinkande)"

Pudelns kärna....

Truckis

  • Inlägg: 1
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #28 skrivet: 09 jan-09 kl 21:57 »
Helt rätt Margit, ägare och vårdare har rätt att skjuta.

Ägare är den familj som hunden bor hos.
Vårdare kan inte vara ett helt jaktlag. Utan skall anses vara den person som exempelvis lånat hunden för jakt om inte ägaren är med.

Enligt jägareförbundet så är lagen glasklar. Så det är bara en person i jaktlaget som har rätt att skjuta varningsskott och ett dödande skott mot vargen om det skulle bli nödvändigt. Om någon annan i jaktlaget som inte bor på samma adress som hunden skjuter så är det grovt olaga jaktbrott.

Dom andra 9 personerna i jaktlaget får skrika och väsnas. Men dom får absolut inte skjuta.

En intressant lag som fått jägare tysta och glada och som också har fått vargälskare att gå i taket.
Enligt mig så borde det ha varit tvärt om. Då det i princip blir väldigt få folk som kommer att kunna skjuta och många som får titta på.

Men förmodligen så har bägge sidorna missförstått lagen.

Jag håller fullständigt med dig, Rosten. Men jag hoppas ändå att någon djurvän i mitt jaktlag hjälper min hund om den blir angripen av en varg.
Den som ser min hund blir angripen utan att göra någonting kommer att få väldigt svårt att förklara sig inför mig varför han inte sköt. (Även om jag vet att det är olagligt)


mobben

  • Inlägg: 333
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #29 skrivet: 09 jan-09 kl 22:05 »
Skulle kanske tveka en liten stund, inte längre.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #30 skrivet: 09 jan-09 kl 23:15 »
Jag håller fullständigt med dig, Rosten. Men jag hoppas ändå att någon djurvän i mitt jaktlag hjälper min hund om den blir angripen av en varg.
Den som ser min hund blir angripen utan att göra någonting kommer att få väldigt svårt att förklara sig inför mig varför han inte sköt. (Även om jag vet att det är olagligt)
Problemet blir att det riskerar att bli en STG istället för något som man kan föra statestik och ha en viss kontroll på av myndigheterna.
 
Men jag förstår problemet som jägare även om jag inte själv jagar med hund.

Huggorm

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #31 skrivet: 10 jan-09 kl 00:01 »
Det är väll bara att skjuta och ljuga om vem som höll i geväret? Problemet är löst och alla är glada

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #32 skrivet: 10 jan-09 kl 02:01 »
Det är väll bara att skjuta och ljuga om vem som höll i geväret? Problemet är löst och alla är glada

Och sedan kommer polisen och hämtar dina vapen då man alltid misstänker "grov olaga jakt" så fort en varg har blivit dödad.
Du kallas sedan in på diverse förhör.
Har du otur och får en åklagare som är jaktmotståndare så blir du åtald.
Även om du inte hamnat i domstol så är du av med jaktvapnen i ca 1 år.

Margit

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #33 skrivet: 10 jan-09 kl 11:42 »
Svårt att skjuta vargen under en attack dock, risk att hunden också blir träffad.

Huggorm

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #34 skrivet: 10 jan-09 kl 12:15 »
Svårt att skjuta vargen under en attack dock, risk att hunden också blir träffad.
Ett par hagel är väl bättre än att ta med hunden hem i tre plastkassar?

Margit

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #35 skrivet: 10 jan-09 kl 13:41 »
Ett par hagel är väl bättre än att ta med hunden hem i tre plastkassar?

Har du sådan precision när du skjuter med hagelgevär så är det bara att gratulera.

Själv skulle jag vråla och springa emot dem...försöka skrämma bort vargen om det går. Problemet är väl att det sällan är någon människa i närheten när det händer.

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #36 skrivet: 10 jan-09 kl 16:46 »
jag kan ju bara säga som såhär: hellre skulle jag skjuta mot vargen och riskera att träffa hunden än att INTE skjuta. Tror nog hunden hellre dör snabbt av en kula än söndersliten i en vargkäft.

Margit

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #37 skrivet: 10 jan-09 kl 16:53 »
jag kan ju bara säga som såhär: hellre skulle jag skjuta mot vargen och riskera att träffa hunden än att INTE skjuta. Tror nog hunden hellre dör snabbt av en kula än söndersliten i en vargkäft.

Visst, jag skulle heller inte stå bredvid och kolla på  ::) men ett försök att skrämma iväg vargen är väl att föredra framför en .308Win i hunden?

Om inte vargen drar hamnar man i ett annat läge såklart. Det är ju sällan man hör bevittnade vargattacker, oftast attackeras hunden en bit ifrån husse/matte och då kan man ha hur många bössor som helst med sig, det hjälper inte.

Körsbär

  • Inlägg: 362
  • Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #38 skrivet: 10 jan-09 kl 16:57 »
Visst, jag skulle heller inte stå bredvid och kolla på  ::) men ett försök att skrämma iväg vargen är väl att föredra framför en .308Win i hunden?

Om inte vargen drar hamnar man i ett annat läge såklart. Det är ju sällan man hör bevittnade vargattacker, oftast attackeras hunden en bit ifrån husse/matte och då kan man ha hur många bössor som helst med sig, det hjälper inte.

Jo allt detta pratet blir ju rent teoretiskt. Jag skulle förmodligen bli så förbannad att jag sprang fram och ströp vargen med mina bara händer ;D Frågan är ju om vargen tar med sig bytet (hunden) när man springer skrikande mot den?

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #39 skrivet: 10 jan-09 kl 18:17 »
Om jag såg en varg attackera en hund, skulle jag bli så jäkla arg, att jag skulle SKRIKA ihjäl den! ;), sen skulle jag slå ihjäl den oxå, dela upp den i många små bitar och gräva ner den. Och aldrig tala om att det var en varg i närheten.
Vicken kanonlösning! ;D
Skulle allvarligt hellre riskera åka dit för brott mot jaktlagen, än se en hund ( vems hund som helst) bli ihjälbiten av en varg, eller vilket annat rovdjur som helst.
Skulle även kunna tänka mig att skjuta efter folk som kör på ett djur och smiter utan att stanna.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 4 användare (1 dolda)
Dalibor, Stengrim, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser