Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att skjuta varg som angriper hund.  (läst 8656 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Att skjuta varg som angriper hund.
« skrivet: 06 nov-08 kl 18:18 »
Har alla koll på vilka lagar som gäller?

Om ett jaktlag går ut i skogen för att jaga. Vem har då rätt att döda en varg som angriper en hund?

Vi gör ett litet exempel.

10 jägare samlas för att jaga.
En av dom är jaktledare.
En annan är hundägare.
Dom övriga åtta är vanliga jägare.

Om då hunden blir angripen av varg.
Vilka i jaktlaget har då rätt att skjuta varningsskott i rikting mot vargen. (för att skrämmas)
Vilka i jaktlaget har rätt att skjuta vargen om det skulle bli nödvändigt för att rädda hunden.


guba

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #1 skrivet: 06 nov-08 kl 18:29 »
Alla i jaktlaget borde ha rätt att skjuta varningsskott.

Endast hundägaren bör ha "rätten" att avliva vargen.
Annars är lagen om rätten att skydda sina djur ihålig då vem som helst kan ställa sig på pass i ett vargrevis och skjuta vargar på löpande band som knatar efter en hund.

Men jag blir inte förvånad om alla i jaktlaget får skjuta vargen.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #2 skrivet: 06 nov-08 kl 18:32 »
Det skall bli kul när du har fått din jägarexamen. Då kanske vi har lite mera saker som vi har samma åsikt om. ;D

guba

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #3 skrivet: 06 nov-08 kl 18:37 »
Det skall bli kul när du har fått din jägarexamen. Då kanske vi har lite mera saker som vi har samma åsikt om. ;D
;D Nja, jag har inte tänkt mig någon hund, så det blir nog inte sån stor förändring ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #4 skrivet: 06 nov-08 kl 18:45 »
;D Nja, jag har inte tänkt mig någon hund, så det blir nog inte sån stor förändring ;)

Förändringen blir att du kommer att kunna svara på frågan om vilka som har rätt att skjuta och vilka som har rätt att skjuta varningsskott i riktning mot angreppet.

Du kan få en fråga till att klura på. Eftersom att du inte skall ha någon hund. (själv så är jag imot drivande hund.)

Du sitter på passet. Du tänker gå hem. Så du plockar ur skotten i bössan. Då får du se en varg. Det är på rätt långt håll så du ser den dåligt. Då kommer du på en tanke. Kikarsiktet på bössan har 10 gångers förstoring. Får du då använda kikarsiktet på bössan för att kunna se vargen bättre? (du riktar alltså en tom bössa mot vargen och kollar i kikarsiktet)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #5 skrivet: 06 nov-08 kl 18:47 »
 Om alla i jaktlaget som jagar med hunden räknas som vårdare får alla skjuta vargen om inte varningsskottet hjälper. Ägare eller vårdare får skydda hunden. Om dom räknas som vårdare eller inte, det vet jag inte men man kan ju hoppas... Ingen normalt funtad människa skulle väl kunna stå och se på när hunden blev dödad...
                                Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

guba

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #6 skrivet: 06 nov-08 kl 18:52 »
Får du då använda kikarsiktet på bössan för att kunna se vargen bättre? (du riktar alltså en tom bössa mot vargen och kollar i kikarsiktet)
Ingen aning, det lär jag väl få lära mig i vinter.

Frågan är dock irrelevant i mitt fall då jag aldrig är ute i naturen utan min kikare, så jag skulle använda den 8)

Margit

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #7 skrivet: 06 nov-08 kl 19:14 »
Ett jaktlag löste problemet genom att betala en krona var till hundägaren, alla blev på det viset medägare och alla fick således rätt att skjuta om hunden blev attackerad.

Att bara hundägaren skulle få skjuta vargen är så himla dumt  ::) hunden är ju sällan närmast just hundföraren när den skäller älg, oftast går ju älgen ut vid några passkyttar...ska de då bara titta på om hunden blir riven av en varg?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #8 skrivet: 06 nov-08 kl 19:16 »
 Är "Facit" på frågan att bara Ägaren får skjuta?
Jag tänkte att de andra lagmedlemmarna kanske kunde räknas som Vårdare?
                     Mvh
                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

guba

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #9 skrivet: 06 nov-08 kl 19:18 »
Är "Facit" på frågan att bara Ägaren får skjuta?
Antar att Rosten återkommer med svaret om inte någon annan av jägarna här har klart för sig vad som gäller i frågan.

Margit

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #10 skrivet: 06 nov-08 kl 19:31 »
Det har varit så att endast hundägaren haft rätt att skjuta om hunden blir attackerad av en varg, jag vet inte om något har ändrats den senaste tiden.


Margit

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #11 skrivet: 06 nov-08 kl 19:32 »
Jag tänkte att de andra lagmedlemmarna kanske kunde räknas som Vårdare?
                     Mvh
                 Charlotte

Nej det räcker inte...jag tror t.o.m att det måste finnas ett skriftligt ägaravtal.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #12 skrivet: 06 nov-08 kl 19:37 »
 Visst är väl hunden ett tamdjur?
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.HTM
Paragraf 28 Ägare och Vårdare, men man kanske måste vara avlönad hundskötare då?
                                     Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #13 skrivet: 06 nov-08 kl 20:07 »
Helt rätt Margit, ägare och vårdare har rätt att skjuta.

Ägare är den familj som hunden bor hos.
Vårdare kan inte vara ett helt jaktlag. Utan skall anses vara den person som exempelvis lånat hunden för jakt om inte ägaren är med.

Enligt jägareförbundet så är lagen glasklar. Så det är bara en person i jaktlaget som har rätt att skjuta varningsskott och ett dödande skott mot vargen om det skulle bli nödvändigt. Om någon annan i jaktlaget som inte bor på samma adress som hunden skjuter så är det grovt olaga jaktbrott.

Dom andra 9 personerna i jaktlaget får skrika och väsnas. Men dom får absolut inte skjuta.

En intressant lag som fått jägare tysta och glada och som också har fått vargälskare att gå i taket.
Enligt mig så borde det ha varit tvärt om. Då det i princip blir väldigt få folk som kommer att kunna skjuta och många som får titta på.

Men förmodligen så har bägge sidorna missförstått lagen.
« Senast ändrad: 06 nov-08 kl 20:22 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #14 skrivet: 06 nov-08 kl 20:11 »
Ingen aning, det lär jag väl få lära mig i vinter.

Frågan är dock irrelevant i mitt fall då jag aldrig är ute i naturen utan min kikare, så jag skulle använda den 8)
Då blir det inget problem för dig. ;)
Att lyfta en tom bössa mot fredat djur kallas förberedelse till grovt jaktbrott.
« Senast ändrad: 06 nov-08 kl 20:16 av Rosten »

ekotripp

  • Inlägg: 36
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #15 skrivet: 08 nov-08 kl 11:54 »
Politikertrams!
I nationalparker bör alla djur vara ifred, avsätt mycker mer statlig mark för reservat och låt regioner/glesbygdsbefolkningen sköta populationen av arter i övrig mark. Det är ju dom som ska leva med det, vi har ju ett brukarsamhälle för bövelen. Vi är så pass upplysta i Sverige så att vi ska klara det utan att utrota vargen i detta land.

Och de rovdjur som lever i nationalparker kommer då att spilla ut individer till övrig mark hela tiden. Sen kommer det självklart att begås brott(mot dagens lagstiftning) här och där, men det hotar inte vargens överlevnad. Vi blir aldrig av med den nu när den etablerat sig(planterats in). Att den skulle dö ut p.g.a. dåligt genetiskt underlag är en lögn, påhittad av vargförespråkare för att få mer varg.

Jag har helt tappat förtroendet för politiker/rättssystem, sedan man konstaterat att det är samma påföljd för att skjuta en varg som för en rattfull att dräpa ett barn eller två.

När det gäller mina/andras hundar skulle jag aldrig tveka! Eftersom vargen inte är utrotningshotad längre.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #16 skrivet: 15 nov-08 kl 08:43 »
Citat från: ekotripp link
Eftersom vargen inte är utrotningshotad längre.

C.a 200 individer, jag undrar om man hade tyckt samma om säg vi hade en älgstam på 200 djur?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #17 skrivet: 15 nov-08 kl 10:58 »
Vargen är inte utrotningshotad, det finns hur många vargar som helst. Däremot är vargstammen i Sverige extremt inavlad, sprungen som den är ur en handfull djur. Det problemet skulle kunna lösas genom att plantera in några tusen importerade ryska vargar.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #18 skrivet: 15 nov-08 kl 11:06 »
Vargen är inte utrotningshotad, det finns hur många vargar som helst. Däremot är vargstammen i Sverige extremt inavlad, sprungen som den är ur en handfull djur. Det problemet skulle kunna lösas genom att plantera in några tusen importerade ryska vargar.

Som man sedan kunde ha fri jakt på

guba

  • Gäst
SV: Att skjuta varg som angriper hund.
« Svar #19 skrivet: 15 nov-08 kl 18:25 »
Hur många gånger har jag inte upprepat det där?

En frisk stam på minst 1000 vargar med fri jakt  så levde vi (och vargen) lyckliga i alla våra dagar :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 3 användare
Berberis, Tur-Johan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser