Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småvilt - vilka djur är det?  (läst 14518 gånger)

Sommartorparn

SV: Småvilt - vilka djur är det?
« Svar #20 skrivet: 06 nov-08 kl 20:15 »
Har sett att de hugger fläskkotletter i charken.

leifhh

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 12 nov-08 kl 21:13 »
I "Jägarens nya kokbok" samt DVDn "Det vilda köttet" har du finfina instruktioner på hur du styckar småvilt (vad jag tjatar om den boken och den DVDn då  ::) ). Jag skulle nog hellre köra anatomisk styckning i muskelgrupper snarare än å ge mig in å såga i rådjur... Det är ju inte direkt stora djur så någon såg tycker inte jag behövs. Men jag sågar å andra sidan aldrig i mina lamm heller....
« Senast ändrad: 12 nov-08 kl 21:27 av leifhh »

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 nov-08 kl 22:40 »
utan sågning, inga kotletter. å det vill kunden ha å grilla. Men boken å DVD:n ska jag komma ihåg!

leifhh

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 nov-08 kl 09:09 »
utan sågning, inga kotletter. å det vill kunden ha å grilla.

Personligen tycker jag att skivor av urbenad stek är bättre att grilla. Sadeln bör du kunna sälja till ett högre kg pris som sadel eller filé än som små ynkans kotletter. Men jag tycker ungefär lika dant om lamm också, trots att kotletterna blir större där...

Men boken å DVD:n ska jag komma ihåg!

DVDn hittar du billigast på Torsbo Handels söder om Gällstad, tillräckligt mycket billigare för att du skall tjäna in bensinpengen på att köra dit istället för att beställa den. (men ring först och kolla om den finns kvar)

Vurre

« Svar #24 skrivet: 13 nov-08 kl 11:17 »
utan sågning, inga kotletter. å det vill kunden ha å grilla. Men boken å DVD:n ska jag komma ihåg!

Idag testade jag att hugga lammkotletter och det blev skitbra! Hur det funkar på rådjur vet jag inte, men på ett lamm, som är ungt, är kanske benen lättare att få isär. Rådjur kanske har varierande åldrar vilket kan påverka hur svårt det är att hugga igenom.
snus? vad är priset på en pris?

Moraggarn

• -
« Svar #25 skrivet: 13 nov-08 kl 18:20 »
Man klarar man sig alldeles utmärkt med en vanlig köttsåg.Har styckat i många år och aldrig använt bandsåg mer än när jag arbetade som charkuterist.Ska man stycka stora mängder är det en klar fördel att ha en bandsåg till Karré och Kotletter då man sparar mycket tid,samt om man ska grillstycka.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 nov-08 kl 18:30 »
du kan väl inte bstämma åt andra vad de klarar sig med. Jag känner min egen kropp och inte du. Dessutom handlar detta iom professionell försäljinng, inte en å annan styckad gris i lagården.

Vurre

« Svar #27 skrivet: 13 nov-08 kl 20:43 »
du kan väl inte bstämma åt andra vad de klarar sig med. Jag känner min egen kropp och inte du. Dessutom handlar detta iom professionell försäljinng, inte en å annan styckad gris i lagården.

Spänn av, Lollo, det var nog inte illa menat. Om det var Moraggarn du reagerade på gör han ju skillnad på när han jobbade som charkuterist med bandsåg och när han styckat i övrigt.
snus? vad är priset på en pris?

leifhh

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 nov-08 kl 08:57 »
En stilla undran, har du hittat några leverantörer av småvilt?

Jag tror personligen att det kan bli lite svårt eftersom de flesta jägare jag känner använder köttet i det egna hushållet, eller så ger de bort (alt säljer / byter)  det till nära vänner och släktingar som inte jagar. Åtminstone gäller det rådjur och hare, hur folk gör efter väldigt lyckade sjöfågel eller gåsjakter vet jag inte riktigt.

Å andra sidan kan jag ju ha misstagit mig, det har hänt förr.

Moraggarn

• -
« Svar #29 skrivet: 14 nov-08 kl 14:32 »

Här var det en häftig reaktion ;) inget jag skrev var menat som kritik.Styckar man stora mängder kött är det en klar fördel att ha en bandsåg,men bandsågen används enbart i en i sammanhanget liten del av arbetet,vid sågning av exempelvis kotletter och karré när man styckar gris, samt kotletter när man styckar lamm och ev rådjur.Övervägande delen vid styckning måste sågas med köttsåg alt.tigersåg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser