Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsbajs på tomten..  (läst 3305 gånger)

bly kicki

• Gäst
hönsbajs på tomten..
« skrivet: 11 sep-05 kl 22:59 »
hej har dvärgkockinhönor som går fria i trädgården när vi är hemma.men dom föredrar tyvärr att sitta och trycka vid vår uteplats och det lämnas ju lite visitkort både här o där.inte så aptitligt när man vill sitta o äta nåt.kan man skrämma dom eller få dom att undvika att vara där.någon som vet vad höns inte gillar?

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:höns
« Svar #1 skrivet: 12 sep-05 kl 11:27 »
Nej kanske inte så aptitligt men ändock sådant som hör den fria hönshållningen till. Vill du inte ha de på altnanen, bygg en grind, vill du inte ha dem någonstans där du ska sitta, bygg en hönsgård. En uteplats kan du ju även hägna in med mjukt nät eller kompostgaller som det enkelt att ta bort det de dagar hönsen inte är fria ute.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

bly kicki

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 sep-05 kl 22:15 »
tack för tipset men jag tänkte att man kanske kunde
 hänga upp nåt som skrämde dom kanske en uggleattrapp eller liknande.vi har en hönsgård men jag vill ju kunna släppa ut dom så att dom kan gå fria på tomten

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 13 sep-05 kl 19:16 »
Detta med hönsbajs på oönskade ställen är ett problem då man har lösgående höns i trädgården men om du skrämmer dem blir de tyvärr inte tama, trygga och lugna och det vill du säkert de ska vara om de ska gå lösa. En uggleatrapp har jag i hönsgårdens tak och det bryr sig inte hönsen om alls. De är inte så dumma att de låter sig luras att det är en uggla och ugglor är inte heller några fiender till höns eftersom sådana inte är ute dagtid och höns inte är ute nattetid. Ugglor äter dessutom smådjur som sorkar o.dyl. och inte höns. Däremot har den effekt på skator m.fl.  men inte för att den är ugglelik utan för att den skickar iväg solkatter emellanåt - och det skrämmer de sluga kråkfåglarna.

Det bästa du kan göra är att hägna in de delar av trädgården som du vill ha ifred eller så ha skor på dig ute och acceptera klattarna.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

john

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 sep-05 kl 11:04 »
Och ärligt talat, hönsbajs är väl ändå en av de minst äckliga äckliga sakerna? Sopa bort skiten innan ni ska till att sätta er på altanen.  ;)

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #5 skrivet: 14 sep-05 kl 18:14 »
vadan denna bajsnojja ??
våra minigrisar går då & då lösa på tomten & gör ifrån sig på diverse utvalda platser. givetvis städar man ju undan så ofta man hinner (grisskiten då), men hönsskiten vill man ju ha som gödning i både rabatter & gräsmattor. när man sedan får besök, tassar de på tå, för att inte sätta SKOSULAN i en liten lort. det är skrattretande. lite hönsskit har ingen dött av. vad jag vet.. =)
mvh

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #6 skrivet: 14 sep-05 kl 18:17 »
det skulle så klart stå:
våra minigrisar går då & då lösa på tomten & gör ifrån sig på diverse utvalda platser. likaså hönsen.

bly kicki

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 sep-05 kl 07:56 »
skillnaden på gris  och hönsbajs  är rätt stor.grisar lägger sitt på ett ställe och ofta på en undangömd plats medan hönsen släpper sitt precis överallt.trampar man sen i det fastnar det och har man lagt gråsten på uteplatsen blir det fläckar som knappt går bort med en högtrycksspruta.klart att jag vill att dom ska vara tama och det är dom också.dom äter ur handen när jag matar dom så det är inget problem.men jag vill inte ha dom på uteplatsen där vi sitter och äter.det tycker jag är ohygieniskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1746 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser