Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungbagge  (läst 2008 gånger)

månskensbonde

Ungbagge
« skrivet: 04 nov-08 kl 20:39 »
Köpte en ungbagge (bagglamm) för ett par månader sedan.
Han var då ca 4 månader, nu är han drygt 6 månader.
Pga att urotningshotade raser inte ska få för många avkommor per bagge så vade jag inte en beprövad bagge.
Har alldrig märkt att han visat minsta intresse av tackorna.
Han passar bra in i flocken, blir inte mobbad eller nåt sånt men jag har aldrig sett att han nosat efter dem eller försökt jaga dem.
Vad kan man göra för att få fart på honom. Hur länge ska man vänta innan man byter ut honom.
Tackorna är av varierade ålder, några har lammat förr, så dem är det inte fel på.
Rasen är allmogefår och de har blivit betäkta så här års förr, så jag tror inte det är fel årstid...
Någon som har några råd??

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Ungbagge
« Svar #1 skrivet: 04 nov-08 kl 21:49 »
Jag har också funderat i samma banor. Har också ett bagglamm till mina Åsenfår. De har gått tillsammans i två veckor och inte just visat något intresse för varandra. Men jag skilde ifrån tacklammen samtidigt som jag släppte baggen och tackorna och lammen har stått och skrikit på varandra ända tills för några dagar sedan, så jag har tänkt att det kan vara det som varit orsaken. En annan Åsenfårägare lugnade mig med att "det kommer säkert att fungera så snart tackorna börjar brunsta". Hon hade aldrig varit med om att det inte gjort det. Så jag tar det lugnt ett tag till.
Åsenfår, hundar och katter

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 04 nov-08 kl 22:17 »
Vilken skillnad mot min 4-månaders Roslagsbagge, som besteg samtliga 5 damer i sin nya flock samma dag han kom och inom sisådär 15 minuter från det att de kom samman. Dessutom smög han på dem som en jakthund med hukande gång och sänkt huvud. Smidig som en panter fick han in dem i nåt hörne och gjorde dem sin "kur", om och om igen. Skön stil!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 nov-08 kl 15:00 »
Min Fjärsman som jag köpt av Mona W är en toppenbagge ( Åsenbagge) som jobbar för fullt med tackorna. Han är duktig min Lilla Fjärsman. Bra lynne och genomsnäll.

Jag tror att kanske, bara kanske att många tackor brunstar ungefär samtidigt dvs att vissa dagar brunstar några sen är det lungt ett par dagar och så brunstar några till. Men t ex tikar så brukar dom synka brunsten dvs dom påverkas av varandra. Rätta mig om jag har fel.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Henning

« Svar #4 skrivet: 05 nov-08 kl 19:09 »
Vissa bagglamm är "blyga" av sig och uppvaktar inte tackorna när man är i närheten. Ibland är de helt inställda på mat när man visar sig och prioriterar inte kärlek före mätt mage.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 05 nov-08 kl 21:13 »
Christine, det gläder mig att Fjärsman sköter sig. Han som verkade så blyg och tillbakadragen när ni hämtade honom.

Det är nog så att min bagge, som verkar ointresserad, bara är blyg och inte vill visa vad han har för sig. Han är definitivt inställd på mat, det är ju bra att han äter så han orkar med sitt viktiga jobb.

anders 67

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 05 nov-08 kl 21:41 »
Jag har haft baggar som jag aldrig någonsin sett betäcka eller varit direkt intresserade av tackorna och det har blivit hur många lamm som helst.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Celsius

« Svar #7 skrivet: 05 nov-08 kl 22:54 »
Snor tråden lite. Kan man se på en tacka om den är betäckt eller inte (tänker liksom när man har baggen ihop med tackorna om man kan kolla när det är klart? Hörde av någon att man skulle kunna se det, vet inte om det är myt eller inte, om det inte är det så är jag nyfiken på hur man ser det.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 06 nov-08 kl 11:37 »
Om du tycker att ungbaggen är lite liten så låt honom gå lite längre tid med tackorna...
vanligt är ju i ca 2 månader iallafall..
jag brukar låta han få hänga med tackorna lite långre om han ser lite pluttig ut... men har du kollat att pungkulorna-att de ser ok ut så brukar han komm igång med tiden...  precis som anders skriver så är endel lite blyga...

vilken ras är de..
Állmogefår är ju inte en ras...

Vill man så kan man ju ha en reserv bagge som du släpper till tackorna  när den lille har gått med sina i ca 2 månader.. väntar man sen ca 2-3 veckor så släpper man dit den andra ...

delar man upp sina får i två grupper med två olika baggar-så kan man ju göra rockard efter några månader...

sen ser du ju på tiden vem som är pappa.. de lammar ju efter ca 5 månader..

hur man ser att en tacka är betäkt... är hon inte ny klippt ser man ju att ullen är lite i oårdning.. är de geggit i vinterhagen ser du ju att hon är lite smutsig på sidorna efter baggens klövar..

vill man kan man ju skaffa en betäkningssele med färg dyna... då blir de färg på tackornas bakar... när han varit framme..
;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Birgit

« Svar #9 skrivet: 09 nov-08 kl 18:13 »
Har haft får i 16-17 år nu, många baggar blir det 8) Men det är fler jag inte sett betäcka än tvärtom.
Är testiklarna ok, brukar det bli lamm.
Har man just plockat bort tacklammen kanse det dröjer en till två veckor innan de kommer igång. Sånt kan ju variera lite.

Fåraherden

• -
« Svar #10 skrivet: 12 nov-08 kl 08:25 »
Rätt säker på att unggrabben kommer igång. De brukar göra det. En del får visar inte så mycket vad de gör.

Och Celsius, ja, det går att kolla sådant. Antingen genom dräktighetsscanning. Eller så har man som jag, en pappa som är slagruteman. Jag törs knappt berätta hur han gör, då tror ni inte jag är riktigt klok. Men det har fungerat till 100 procent, hitills. Han missade en gång, rejält, då visade det sig att han var mycket sjuk.

Han kan till och med avgöra om hon blivit dräktig nyligen. Han använder ett tunnt metallspröt, andra använder en pendel.
Han gnider sprötet över ryggen på tackan, i längsriktningen. När han lyfter ser han på sprötets svängning och känner i handen hur det ser ut. Hur och varför det funkar kan jag bara spekulera om, men det gör det. Det enda problemet är att farsan med stormsteg närmar sig 80 och har svårt att gå.

Jag saknar helt förmågan!

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 17 nov-08 kl 12:50 »
Vill bara berätta att jag har sett idag att min ungbagge vet precis vad som förväntas av honom. Han har gått med tre äldre tackor fyra veckor. Baggen är född i april och han har inte just visat något intresse för damerna. Han var nog blyg för dem, idag fick de med sig två nya unga fräscha korsningstackor och då blev det fart på gossen. Han uppvaktade dem energiskt och visade tydligt att han visste hur han skulle göra. De äldre tackorna har kommit över skilsmässan från sina lamm nu så de börjar säkert också brunsta nu. Hoppas jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
Helena Wätte

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser