Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färskost  (läst 8957 gånger)

Draupner

färskost
« skrivet: 04 nov-08 kl 20:02 »
Jag vill gärna göra färskost av mjölk från vår ko, har kikat runt på sidan, men alla recept innehåller så mycket mjölk. Är det någon som sitter på ett recept till en mindre ost>? Jag är även intresserad av recept på andra ostar, julostar mm.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: färskost
« Svar #1 skrivet: 05 nov-08 kl 09:27 »
Räkna ner recepten till det antalet liter du har.

Draupner

« Svar #2 skrivet: 05 nov-08 kl 20:08 »
Ett bra tips från en ostmästare, men det blir så jävlig med löpen, måste man verkligen ha löpe i färskost?

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 nov-08 kl 21:12 »
Vad ska du göra med din färskost...? Dränera den i silpåse och sedan krydda den...eller ska du hälla den i formar..?
Du kan försöka att göra den utan löpe för det blir ju pyttesmå mängder och en färskost ska koagulera av sig själv under förutsättning att ph sjunker tillräckligt lågt. Om du nu ska dränera i påse så kan det ju inte spela så stor roll heller om ostmassan är tillräckligt koagulerad.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 05 nov-08 kl 21:46 »
Med en pipett eller gratisspruta från apoteket så går det utmärkt att dosera.

Draupner

« Svar #5 skrivet: 08 nov-08 kl 20:49 »
Ja alltså, jag har bara gjort ost av youghurt från affären och då var det då ingen löpe i, men jag är intresserad av alla tips och recept på alla ostar för jag är precis ny på området och het på gröten eftersom jag nu ändå fått låna en mjölkko under vintern.

Mata

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 nov-08 kl 10:24 »
Färskost är alltså en färsk ost... Inte lagrad. Så här kan du enkelt göra färskost utan löpe:

Koka upp en liter mjölk, när den precis börjar koka häller du i något surt, exemplevis:

2-21/2 dl yoghurt eller filmjölk. eller 2 msk citronsaft, man kan till och med använda citronsyra.
Det koagulerar sig rätt på direkten. Sen silar men genom ett vanligt durkslag, vasslan kan man ha till brödbak, soppan, eller vad helst,

Man kan också låta mjölken stå på en varm plats inomhus tills den blir sur, då kokar man den och får tvorog, som är populärt i Ryssland. Den smakar lite filaktigt och blir lite annan konsistens på.

Lycka till! :)

Draupner

« Svar #7 skrivet: 14 nov-08 kl 23:27 »
Det var ett fint recept. JAg gjorde av 6 dl youghurt och fick två askar ost som jag kryddade med dels vitlök och timjan dels röd och grönpeppar. Åt dem i kväll till smarrigt vin. Jag kan bara tacka och bocka. Nästa gång ska jag prova med löpe.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 20 apr-12 kl 15:52 »
Färskost är alltså en färsk ost... Inte lagrad. Så här kan du enkelt göra färskost utan löpe:

Koka upp en liter mjölk, när den precis börjar koka häller du i något surt, exemplevis:

2-21/2 dl yoghurt eller filmjölk. eller 2 msk citronsaft, man kan till och med använda citronsyra.
Det koagulerar sig rätt på direkten. Sen silar men genom ett vanligt durkslag, vasslan kan man ha till brödbak, soppan, eller vad helst,

Jag skrämmer liv i den här gamla tråden. Jag kokade upp en liter mjölk (direkt från tanken), hällde i 2 msk citron och hällde upp det för att rinna av. Kvar blir ca 2 dl (max) gummiliknande ostmassa och en himlarns massa vassle. Jag hade inte väntat mig att det skulle bli så hårt och gummiartat? Gjorde jag nåt fel? Kan man göra på nåt annat sätt så att man får mer ostmassa? Gärna lite krämigare också... det där vet jag inte vad jag ska använda till. Krydda lite och äta med sked... för det går banne mig inte breda ut på nåt =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #9 skrivet: 20 apr-12 kl 16:01 »
Jag skrämmer liv i den här gamla tråden. Jag kokade upp en liter mjölk (direkt från tanken), hällde i 2 msk citron och hällde upp det för att rinna av. Kvar blir ca 2 dl (max) gummiliknande ostmassa och en himlarns massa vassle. Jag hade inte väntat mig att det skulle bli så hårt och gummiartat? Gjorde jag nåt fel? Kan man göra på nåt annat sätt så att man får mer ostmassa? Gärna lite krämigare också... det där vet jag inte vad jag ska använda till. Krydda lite och äta med sked... för det går banne mig inte breda ut på nåt =)
Låter som du lyckats få fram ostmassan som används till polsk ostkaka.  :)

betsla

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 20 apr-12 kl 16:03 »
Låter som du lyckats få fram ostmassan som används till polsk ostkaka.  :)

Haha, nja snarare ostmassan from Hell...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 apr-12 kl 16:05 »
Hacka, blanda med lite grädde och ägg och baka som ostkaka.

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 20 apr-12 kl 16:08 »
Men hur gör man får att få den krämigare? Jag har för mig att jag provade att hetta upp filmjölk så att den koagulerade och då blev det krämigare? Eller kommer jag ihåg helt galet?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 apr-12 kl 16:10 »
Men hur gör man får att få den krämigare? Jag har för mig att jag provade att hetta upp filmjölk så att den koagulerade och då blev det krämigare? Eller kommer jag ihåg helt galet?

Till nästa försök menar du? Börja med att använda en tsk citron istället för 2 msk. :) Jag har inga exakta mått i huvudet, men det har säkert andra. 2 msk till en liter låter dock mycket.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #14 skrivet: 20 apr-12 kl 16:12 »
Haha, nja snarare ostmassan from Hell...

Hmmm....låter lite som halloumiost? Eller så har du uppfunnit den första miljövänliga gummiblandningen för däckstillverkning? Eller en ny sorts tennisboll? Studsar den bra?
Stötdämpare?
Dörrstopp?
Eller kolla om du kan hitta några formationer i den som talar om hur vädret blir till sommaren och sälj artikeln till expressen? (Väderost, en urgammal kunskap från fjällsidan) ;D

(ja, det är fredag ;))
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

betsla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 20 apr-12 kl 16:18 »
Hmmm....låter lite som halloumiost? Eller så har du uppfunnit den första miljövänliga gummiblandningen för däckstillverkning? Eller en ny sorts tennisboll? Studsar den bra?
Stötdämpare?
Dörrstopp?
Eller kolla om du kan hitta några formationer i den som talar om hur vädret blir till sommaren och sälj artikeln till expressen? (Väderost, en urgammal kunskap från fjällsidan) ;D

(ja, det är fredag ;))

Hahahaha, jag tackar och tar emot. Behöver lite glatt att läsa då jag har en jädra huvudvärk...

Tänk er Keso, fast utan det blöta liksom.

Ska testa med mindre citron nästa gång, kanske Mata har skrivit fel i sitt inlägg?!

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #16 skrivet: 23 apr-12 kl 10:37 »
Hahahaha, jag tackar och tar emot. Behöver lite glatt att läsa då jag har en jädra huvudvärk...

Tänk er Keso, fast utan det blöta liksom.

Ska testa med mindre citron nästa gång, kanske Mata har skrivit fel i sitt inlägg?!

Jag har svårt att hålla mig allvarlig ibland ;)
Fungerar inget annat så föreslår jag att du laddar ostkornen i hagelpatroner och använder dom som gummikulor mot anfallande rovfågel, demonstranter eller främmande hundar...
 ;D
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

betsla

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 23 apr-12 kl 11:25 »
Jag skippar idén med färskost från mjölk. Tror att jag kör med filmjölksvarianten istället, den passar mig mer i smaken. Jag använde mindre citron i förra satsen och då blev den bättre i konsistensen i alla fall.

betsla

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 20 aug-12 kl 00:24 »
Till jul (o även annars) gör jag en färsk mjukost utan vare sig kokning eller så, tar en liter filmjölk +3dl gräddfil, blandar och häller i en sil/durkslag med nåt fint tyg, låter det stå ett dygn och vassla sig. Sen massan som blir tar man 1 tsk salt i, sen är det fritt fram att sätta smak i den!

Varför behöver man gräddfilen? Jag testar med bara fil... återkommer i morgon! =)

betsla

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 20 aug-12 kl 23:37 »
Den blev lite tråkig med bara fil, nästan som crème fraiche bara... Nåväl, bara att testa igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
skibber, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser