Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp att hitta en bil  (läst 3899 gånger)

zpunken

  • Inlägg: 7
Hjälp att hitta en bil
« skrivet: 04 nov-08 kl 19:16 »
Hej allihopa.

Då min nuvarande bil krockat (inte jag som körde) så funderar jag på att skippa den och köpa en ny. Det jag funderar på är om det finns någon mindre jeepliknande bil som inte drar så mycket soppa. Någon med kunskap eller erfarenheter om det. Har kanske 40 000-50 000 att lägga på en bil som det ser ut när den andra är såld och all ekonomi kring den är löst.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #1 skrivet: 04 nov-08 kl 22:41 »
Suzuki har "mini suvar". Är det något sånt du söker?
Samurai, Vitara, Jimny etc.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #2 skrivet: 04 nov-08 kl 23:06 »
Jag har sett en liten jeep (liknar en klassisk jeep) av något japanskt märke, den var konverterad till A-traktor och framfördes av en 85 årig dam. Den gick lika bra såväl på som vid sidan av vägen.
Enligt uppgift hade den kostat 35000:-, såg fräsh ut och var troligen inte så gammal.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

zpunken

  • Inlägg: 7
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #3 skrivet: 04 nov-08 kl 23:52 »
Suzuki har "mini suvar". Är det något sånt du söker?
Samurai, Vitara, Jimny etc.

Kollade lite på dem. Jimny är kanske inte riktigt det jag söker. De andra verkar bra. Vet du om det är bilar som drar lite mindre i blandad körning eller passar de verkligen bara till slökörning på småvägar. Någon som har en sådan bil som kan säga hur de funkar?

tolle

  • Inlägg: 114
  • live and let live
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #4 skrivet: 05 nov-08 kl 00:02 »
Har en Suzuki Vitara, en 89:a. Den drar runt litern milen. Ingen bil man långåker med men bra att ha i skogen.
Hellre mångfald än enfald.

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #5 skrivet: 05 nov-08 kl 08:51 »
Lada Niva
*Janne Jörgensen*

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #6 skrivet: 05 nov-08 kl 08:59 »
Skall du ha en bil som kommer fram och har ett vettigt pris,så är det en Lada Niva.Dom Japanska små jeeparna är mer en leksak,detär som att jämnföra en plastmugg med en plåtmugg.
Att den anses som en skitbil av andra jeep ägare, är fullt förståligt......Att med sin fina 500 000 kronors bil bli frånåkt i skogen av en sådan dålig skrothög är mer än förnärmande.
Den största nackdelen är att den är tillverkad i Ryssland........Och som ägare av en sådan bil är man per automatik i Sverige en .....Kommunist ..Ryssvän ..Spion ..Baltutlämmnare och allmänt opålitlig person.Du kommer inte bara in i Bilregistret utan också i SÄPOS register.

Men bortser man från dom olägenheterna så är det en bil som man åker från punkt A till punkt B oavsett väglag,och skulle du inte komma fram,så kommer ingen annan fram heller.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #7 skrivet: 05 nov-08 kl 11:22 »
Men lada niva:or brukar väl ligga på 60000+ kr?

Annars så finns det riktiga jeepar kring 40-50000kr, alltså willys, wrangler och Cherokee. En del av dessa har lite mindre och bränslesnålare motorer.

Hur mycket drar såna egentligen?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Jörgensen

  • Inlägg: 92
    • bryttjorp.se
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #8 skrivet: 05 nov-08 kl 12:54 »
Nivorna ligger från 0:- för en riktig möghög till runt 100kkr för en sprillans ny. Utbudet är dock ganska begränsat.

Wranglern drar nog i sig 1.5l/mil.

Ett annat tips är subaru, kör själv en lagacy kombi. Den drar 0.85l/mil, permanent fyrhjulsdrift och hög/låg växel med fantastisk framkomlighet. Dock ej samma markfrigång som Nivor/Jeep m.fl. Men behöver man verkligen det?

Annars är ju Landrover Defender en drömbil, det är ett riktigt terrängfordon  ;D De börjar runt 50kkr drar väl 1-1,2 liter/mil (diesel) eller 1,5-1,7 liter/mil om man hittar en bensinare men de är rätt ovanliga
*Janne Jörgensen*

Huggorm

  • Gäst
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #9 skrivet: 05 nov-08 kl 16:08 »
Jag har haft flera av bilmodellerna som nämnts här, och har erfarenhet från ännu fler. Här är mitt omdöme:

Jeep Wrangler: Robust och kompetent bil, men törstig. 1,5l/mil drog min med 4,2l raksexa, den fyrcylindriga skall visst dra lika mycket. Allt är kraftigt tilltaget, och det finns hur mycket eftermarknadsprylar som helst för den som vill göra om bilen.

Suzuki SJ410: Som sagt pytteliten, men den tog sig fram precis var som helst. Med sin mopedmotor på knappt 1000cc och 50hk var den rätt tråkig på landsväg dock, men på skogsvägar i varierande skick var den underbar, helst med lågväxeln i. Drog i stort sett ingen bensin, och klarade sig utan underhåll. Tålde hur mycket stryk som helst, även meterdjupt vatten och hålor som fick den att lyfta från marken.

Suzuki vitara: Plastigare och rätt kass i terräng, men utmärkt på grusvägar. Inte alls lika robust som SJ 410/413, men betydligt bättre för den som även kör asfalt. Bränslesnål.

Lada Niva: Ett par kompisar hade en att köra i skogen med, men dom blev besvikna. Allt gick sönder hela tiden, den var inte alls så bra som sitt rykte. Dom bytte till en toyota pickup sedan, och blev betydligt nöjdare.

Nissan Terrano: Relativt kompetent i åtminstone halvdålig terräng. Robust och väl fungerande. Rätt törstig med ca 1l/mil, och trött på landsväg med sina 100hk, men på grusväg räcker det till.

Jeep Cherokee: Billiga i inköpspris, svindyra i reservdelar. Törstiga med bensinmotor och dieselmotorn skall visst vara ett krånglande specialbygge med separata topplock för varje cylinder.

jenses

  • Gäst
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #10 skrivet: 05 nov-08 kl 22:58 »
Suzuki vitara: Plastigare och rätt kass i terräng ... Inte alls lika robust som SJ 410/413...
Undrar bara varför för chassin, axlarna, växelladan etc. är praktiskt taget identiska  ???
Ägde för en 413, ökänd för sin benägenhet att rosta sönder som fan,
på vitaran finns fortfarande nästan ingen rost,
bränsleförbrukningen ligger mellan 0.7-0.8 liter/milen (som 413 men med betydligt starkare motor)
pigg på asfalt och i terrängen...

Huggorm

  • Gäst
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #11 skrivet: 06 nov-08 kl 00:47 »
Undrar bara varför för chassin, axlarna, växelladan etc. är praktiskt taget identiska  ???
Samma chassi, axlar och växellåda? Min SJ410 hade stela axlar, medan vitaran hade delad axel åtminstone fram, bak minns jag inte. Motorerna var definitivt inte samma heller, och jag har för mig att vitaran var femväxlad medan SJ410 var fyrväxlad. Och chassina var nog inte likadana eftersom vitaran var skruvfjädrad medan SJ410 hade bladfjädrar. Det var faktiskt inte mycket alls som var likt mellan de båda bilarna

Magnusandersson

  • Gäst
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #12 skrivet: 06 nov-08 kl 01:13 »
skippa Defendern....väldigt ojämna i kvalite!!!en hel del av dom är mardrömmar att äga....tyvärr,för den har en härlig utstrålning!! MB G-wagen är en ok bil liksom Landrover före elektrononikenstidevarv....Toyta landcrusier är inte fel heller

Huggorm

  • Gäst
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #13 skrivet: 06 nov-08 kl 10:47 »
Toyta landcrusier är inte fel heller
Det är nog de bästa man kan köpa sig, men det gäller att hitta en som inte är genomrostig. Dessutom exporteras dom till afrika i rätt stora mängder, så dom blir allt ovanligare begagnade

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Hjälp att hitta en bil
« Svar #14 skrivet: 16 nov-08 kl 18:42 »
Har en Volvo C303 som du får köpa.
Den drar inte så mycket om du kör bara 50  ;)

Det finnas även plats för en gengasaggregat om så önskas ;D
Den slår alla terrängbilar i skogen......


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser