Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lider hönsen av förfrusna kam/slör?  (läst 8636 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Lider hönsen av förfrusna kam/slör?
« skrivet: 03 nov-08 kl 21:00 »
Hej!

Vi har ingen värme i vårt hönshus, så jag är rädd att våra höns, som vi införskaffade i våras, ska förfrysa delar av kammen eller slören. Det har hänt ibland med tidigare uppsättningar höns.

Jag påpekade detta för hönsens ägare - mina föräldrar - men de sa att det gjorde inget, för hönsen inte har någon känsel i dessa kroppsdelar.

Kan det stämma?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bovanägare

• Gäst
SV: Lider hönsen av förfrusna kam/slör?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-08 kl 08:31 »
Jo nog har de känsel i kammen allt.
« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 08:33 av Bovanägare »

johe71

« Svar #2 skrivet: 04 nov-08 kl 08:44 »
Det har hänt ibland med tidigare uppsättningar höns.

Kyla klarar de kanske bra, är det däremot minsta lilla dragigt så är det mycket större risk för förfrysning redan vid nollan...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-08 kl 09:15 »
Det är inte okey att de har så kallt,
att de fryser kam och slör.
vattnet ska inte frysa.
Sätt in ngn form av värmekälla.
Hönsen ska väl ha det drägligt.
Min uppfattning.
« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 10:50 av Lycka »
Hedemorahöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-08 kl 10:26 »
Jag påpekade detta för hönsens ägare - mina föräldrar - men de sa att det gjorde inget, för hönsen inte har någon känsel i dessa kroppsdelar. Kan det stämma?

Det gör verkligen ont att förfrysa kroppsdelar! Även på djur.....  :-\
Dessutom så kan djuret få blodförgiftning och dö.

Jag säger också som Lycka att djuren ska inte behöva ha svinkallt kallt..
Ett rimligt krav är väl att hönsen ska ha tillgång till ett utrymme där det är plusgrader.
(dom ska ju trots allt ha tillgång till reden i plusgrader...)
« Senast ändrad: 06 nov-08 kl 12:35 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 nov-08 kl 14:21 »
Dessutom även fall det läker så sägs det vara hemskt med värken efter man förfrusit något.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 06 nov-08 kl 00:22 »
Vad jag vet så tål höns kyla ganska bra... (Uppemot 20 minusgrader, dock så lär de frysa rejält!  :()
Att de inte skulle ha någon känsel i slör och kam är inte sant...

Att förfrysa något ser inte trevligt ut och är troligen mycket smärtsamt... Bara att befinna sig ute en riktigt kall vinterdag i någon timme eller något sådant så (i alla fall jag) värker tårna av att de fryser såpass... Och när man väl kommer in och låter dem "tina" så svullnar det upp och kliar som tusan (blodcikulationen troligen) ...
Okej, nu vet jag inte riktigt varför jag kom in på tår...  ;D I alla fall... De har känsel i både slör och kam!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

rina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 nov-08 kl 11:50 »
 >:(Jag fick en gång hämta tillbaka några stora cochin som jag sålt till ett par, nu skulle dom skiljas och flytta. Jag hämtade gärna tillbaka hönsen, men blev alldeles bedrövad över deras tillstånd kammen på tuppen var sönderfrusen taggarna hade liksom ramlat av  :'( hönornas klor hade frusit på den yttersta leden och dom var svarta. Jag påpekade för ägaren att detta var ingen djurhållning som var bra och visade dom vad felet var. Jag visade verkligen min besvikelse och åkte hem med djuren.
Ledsen och förbannad var jag och led med djuren, senare tog jag bort hönorna dom led nog hemskt...tuppen var kvar länge. Så ha djuren hur kallt som helst är ju inte klokt...nån plusgrad kan man ge sina höns så mycke som dom ger tillbaka  :)

johe71

« Svar #8 skrivet: 07 nov-08 kl 09:50 »
Jag menar, om hönsen riskerar köldskador här nere i Blekinge, hur är det då inte i resten av landet?

Så länge hönsen har det dragfritt så klarar de ganska många minusgrader utan att få några som helst problem (man måste givetvis ge dem mer mat när det är kallt, men det brukar de inte klaga över)... men så fort det blir lite drag (vi pratar alltså om sovplatsen) så behövs det inte mycket kyla innan det blir förfrysta kammar... Om det är dragigt testar man enklast med ett stearinljus

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #9 skrivet: 08 nov-08 kl 14:54 »
Det som är skadligt för dem är väl om det är dragigt inne i hönshuset.

Men hur ser kammen ut om den är förfrusen? Blir den svart?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 10 nov-08 kl 00:36 »
Det som är skadligt för dem är väl om det är dragigt inne i hönshuset.

Men hur ser kammen ut om den är förfrusen? Blir den svart?

Ja, oftast längst ut på taggarna. Åtminstone tror jag det är förfrysning!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 10 nov-08 kl 13:06 »
Ja, oftast längst ut på taggarna. Åtminstone tror jag det är förfrysning!

Förfrusen kam, det svarta skrumpnar och faller sen av...
« Senast ändrad: 10 nov-08 kl 13:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Prosit

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 11 nov-08 kl 14:13 »
Har man för varmt inne blir det mer fuktigt (varm luft innehåller mer fukt). Fukt kan ge förfrysningsskador men vad jag har läst i Hanegället finns risk för förfrysning först vid -20 grader för Åsbo höns.

Jag har märkt att om det är varmt inne vill inte mina höns gå ut. Jag har ännu inte haft minus i hönshuset i år och har inte satt på någon värme. Hönsen stod igår ute under hönshuset i regn och närapå storm men in ville de inte gå :D! Jag tror att de mår bra av att vara ute. Blir det så kallt att det blir minusgrader i hönshuset får jag lov att sätta på värme så jag slipper åka hem på lunchen och byta vatten! Det blir aldeles för jobbigt! ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser