Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SOLROSFRÖ ges hur? hållbarhet? Salmonellarisk?  (läst 19655 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: SOLROSFRÖ ges hur? hållbarhet? Salmonellarisk?
« Svar #20 skrivet: 21 sep-09 kl 13:52 »
Jag ger solrosfrön till alla mina djur på vintern , bra fetter i dom .
Jag har kaniner -hästar-höns-hundar-och vi människor käkar dom oxå  ;D katter o illrar får solrosolja ist .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

johe71

« Svar #21 skrivet: 21 sep-09 kl 14:24 »
Sen såg jag en annons för solrosfrön och började genast fråga mig själv om det var bra att ge till höns eller inte och eftersom jag inte vet så blir jag nödd att fråga er kunniga.

från jordbruksverkets publikation "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk"

Citera
Solrosfrö
Solrosfröet har kraftiga skal som ger ca 30 % växttråd i torrsubstansen (skalade frön har bara 5 %).  Fetthalten uppgår till 30 % varav omkring hälften är linolsyra. Helt solrosfrö har en råproteinhalt på ca 17 %. I solrosmjölet som blir kvar då oljan pressats ur fröet är råproteinhalten 45 % och energivärdet ligger kring 9,2 MJ/kg.
Proteinets kvalitet är hög med stor andel metionin. I Sverige finns ekologiska solrosexpeller att tillgå. Solrosexpellernas relativt höga växttrådhalt kan dock vara en nackdel. Om du odlar solros själv kan du utfodra den krossad så att hönsen får möjlighet att sortera bort en del skal. Genom att oljan finns kvar har det hela fröet högre energiinnehåll än mjöl och expeller, men på grund av den stora andelen omättade fettsyror härsknar fröet lätt och bör inte lagras någon längre tid efter krossning.

följande är också värt att tänka på: Enligt Lagen om foder skall alla foderblandningar till fjäderfä värmebehandlas (minimum 75°) för att eventuella sjukdomsframkallande mikroorganismer ska avdödas. Enda undantaget är egenproducerade vegetabilieprodukter, t ex spannmål.

citat från http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200702/23/20070223135945_DD565/20070223135945_DD565.dbp.asp

Citera
Salmonellasmitta bland fågelfrö. Det har kommunens miljökontor konstaterat i en säck solrosfrö. - Det är främst domherre och gråsiska som drabbas, säger kommunbiologen Sören Nyström.

Kommunens miljökontor har under vintern fått in flera samtal om fåglar som betett sig underligt. När en kvinna hittade svarta klumpar i säcken med fågelfrö undersöktes de av miljökontoret. Proverna visade på att det var salmonella i klumparna.

så det är väl helt enkelt en fråga om hur stora risker man vill ta med sina höns...

@nn

• Hönsmammann
« Svar #22 skrivet: 21 sep-09 kl 17:11 »
Tack för att ni svarat!

Allt eftersom den där foder och ruggningstråden fortlöper så har jag börjat fundera över fodret men det värkar som om jag kan fortsätta att ge det vanliga fodret även på hösten/vintern.

Jag förstår inte riktigt det där med salmonellasmittan i fröna, varför skulle någon tillverkare vilja sälja sallmonellasmittat foder? Det blir ju inte så många kunder som kommer tillbaka på det viset...

Hur gör de flesta, brukar de akta sig för solrosfrön?

Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 21 sep-09 kl 17:18 »
sarmonella i solrosfrön??? Det stod ju att do hade hittat det i EN säck med solrosfrön. och sen vad som står i tidningen kan alltid förstoras upp. hur man en förklarar hur det gick till så vlir det alltid värre. tro mig, nyheten ska ju vara intressant! tror chansen är otroligt liten att våra höns skulle få det. är ju som vanligt. häll inte mat ute på gården för då kan andra små fåglar picka i detta och på så vis föra över någon smitta, som sarmonella, som dina höns ska äta sen= dom blir smittade. Nu brukar inte jag ge mina solrosfrön, men jag skulle inte alls vara orolig över detta. kan väl mycket väl finnas i allt foder i sådana fall...

johe71

« Svar #24 skrivet: 21 sep-09 kl 18:49 »
Jag förstår inte riktigt det där med salmonellasmittan i fröna, varför skulle någon tillverkare vilja sälja sallmonellasmittat foder? Det blir ju inte så många kunder som kommer tillbaka på det viset...

eftersom det inte är foder till fjäderfä, utan till vilda fåglar, så gäller andra regler. Solrosfrön till höns(fjäderfä) ska (för att det ska vara lagligt) vara värmebehandlade, då dör bland annat salmonellabakterien.

hur bra koll har du på de vilda fåglarna som får solrosfrön av dig? skulle du märka om de fick salmonella? givetvis är det ingen som medvetet säljer smittat foder, i det här fallet så hade det antagligen funnits vilda fåglar som var smittade, i anläggningen som packar solrosfröna... och de svarta klumparna var sannolikt spillning från de vilda fåglarna...

det kan uppenbarligen hända, eftersom det inte finns några stränga hygienkrav eller krav på värmebehandling i anläggninar som packar foder till vilda fåglar.

Är det stor chans att det händer? Inte en aning. Är jag villig att utsätta mina höns för den risken? Nej, för jag tycker att de godkända produkter som finns till fjäderfä räcker gott och väl till mina höns.

Vill jag gotta till det för mina höns så är de helt tokiga i ris och spagetti och eftersom jag kokar det innan jag serverar det så är det helt ok att servera det (jordbruksverket: "Även köksavfallet från den egna gården innehåller rester av livsmedel från olika delar av världen, och risken att sprida smittor är därför stor. Allt köksavfall måste kokas på gården. För gårdseget matavfall krävs värmebehandling." definitionen av matavfall är att det innehåller animaliska beståndsdelar, köksavfall är det inte inte innehåller något animaliskt)

kan väl mycket väl finnas i allt foder i sådana fall...

foder till fjäderfä ska vara värmebehandlat av producenten för att få säljas, detta gäller som sagt inte när det är foder till andra djur eller vilda fåglar... att hålla sig till foder som producerats för fjäderfä minimerar risken
« Senast ändrad: 21 sep-09 kl 18:52 av johe71 »

@nn

• Hönsmammann
« Svar #25 skrivet: 21 sep-09 kl 19:02 »
eftersom det inte är foder till fjäderfä, utan till vilda fåglar, så gäller andra regler. Solrosfrön till höns(fjäderfä) ska (för att det ska vara lagligt) vara värmebehandlade, då dör bland annat salmonellabakterien.

hur bra koll har du på de vilda fåglarna som får solrosfrön av dig? skulle du märka om de fick salmonella? givetvis är det ingen som medvetet säljer smittat foder, i det här fallet så hade det antagligen funnits vilda fåglar som var smittade, i anläggningen som packar solrosfröna... och de svarta klumparna var sannolikt spillning från de vilda fåglarna...

det kan uppenbarligen hända, eftersom det inte finns några stränga hygienkrav eller krav på värmebehandling i anläggninar som packar foder till vilda fåglar.

Är det stor chans att det händer? Inte en aning. Är jag villig att utsätta mina höns för den risken? Nej, för jag tycker att de godkända produkter som finns till fjäderfä räcker gott och väl till mina höns.

Vill jag gotta till det för mina höns så är de helt tokiga i ris och spagetti och eftersom jag kokar det innan jag serverar det så är det helt ok att servera det (jordbruksverket: "Även köksavfallet från den egna gården innehåller rester av livsmedel från olika delar av världen, och risken att sprida smittor är därför stor. Allt köksavfall måste kokas på gården. För gårdseget matavfall krävs värmebehandling." definitionen av matavfall är att det innehåller animaliska beståndsdelar, köksavfall är det inte inte innehåller något animaliskt)

foder till fjäderfä ska vara värmebehandlat av producenten för att få säljas, detta gäller som sagt inte när det är foder till andra djur eller vilda fåglar... att hålla sig till foder som producerats för fjäderfä minimerar risken

Jo, det har du ju rätt i att jag inte har sååå stor koll på småfåglarnas sallmonella status. Tänkte inte riktigt på det. Men gott av alla de slag får ju hönera förstås och ris, pasta och nudlar är klara favoriter här hemma också. :)
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

karsan

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 23 sep-09 kl 07:26 »
Jag har odlat en del solrosor i år, vid staket mot gatan som förbipasserande beundrar. (Vi bor vid ett populärt stråk vid en villagata).  Jag har tänkt att ge de hela blomställningarna med frön i till mina höns i vinter, som sysselsättning. Jag klipper av dem och torkar. Men talgoxarna är ofta där och pickar frön innan jag hinner ta in en blomställning (de måste ju mogna så mycket som möjligt), men knappast hamnar det något bajs där. Kan salmonella (och annat) spridas bara av talgoxpick?

Och förresten, om man låter hönsen gå helt fritt ibland så måste de ju ta risken att få i sig något olämpligt?

johe71

« Svar #27 skrivet: 23 sep-09 kl 09:50 »
Det finns ju ingen garanti att det inte finns något otrevligt i färdigfoder heller.

nej, givetvis finns inga garantier, men allt färdigfoder till höns ÄR värmebehandlat just för att minimera risken för smittspridning.

risken att jag skulle behöva slakta ur alla mina djur för att de fått salmonella gör att jag minimerar de riskfaktorer som jag utsätter mina höns för. Jag ger dem inte mat utomhus (för att vilda fåglar inte ska tycka att hönsgården är intressant), jag har en sluss in i hönshuset så vilda fåglar inte ska få för sig att flyga in, jag har lock på mina fodertunnor, jag avstår från att ge dem solrosfrön (och andra foderblandningar, viltfågelfrön etc) som inte är värmebehandlade

givetvis kan mina höns få salmonella ändå, men om de skulle få det för att jag gett dem smittat foder så skulle jag känna mig skyldig till deras död, jag väljer alltså, efter att ha läst på och funderat, att göra vad jag kan för att minimera smittorisken

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #28 skrivet: 21 maj-10 kl 16:47 »
Läser lite här och där att endel ger höns solrosfrön?

Vad är det bra för och vad tillför det foderstaten?
Hur mycket ska de ha?
Måste de ha det även om sommaren?

Är det protein i det?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Vildrosen.

« Svar #29 skrivet: 21 maj-10 kl 16:57 »
Solros frön är väl rika på fett. Jag brukar ge min hönor solros frön som godis - lite så där då och då.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Skytten

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 21 maj-10 kl 17:11 »
Solrosfrön är feta, men inte bara det, det är ingen dålig fågelmat. Ge en del tillsammans med säd.

De insekter och maskar och larver och andra kryp som höns älskar, innehåller mycket fett.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

johe71

« Svar #31 skrivet: 21 maj-10 kl 17:45 »
enligt reglementet så ska allt foder till fjäderfä vara värmebehandlat, dessa regler gäller inte för foder till vilda fåglar... köper man inte solrosfrö i livsmedelsbutik som är avsedda för mänsklig konsumtion (och prissatta därefter) så är det sannolikt för vilda fåglar man köper, och med stor säkerhet inte odlat och paketerat i sverige

det finns minst ett konstaterat fall där vilda fåglar fått salmonella när de serverats solrosfrö... det fanns då "svarta klumpar", sannolikt spillning från vilda fåglar, i säckar med solrosfrö... när de vilda fåglar [här i sverige] fick dessa solrosfrö så fick de salmonella

det finns alltså en liten (antagligen väldigt liten) risk att hönsen kan få någon sjukdom (tex salmonella) om man serverar icke värmebehandlat foder till dem...

så frågan man får ställa sig är om nyttan med det (icke-godkända) fodret är värd den extra risken?

personligen anser jag att risken för att jag skulle behöva slakta ur alla mina djur för att de fått salmonella pga solrosfrö, oavsett hur liten den risken är, är en för stor risk för att jag ska servera solrosfrö till mina höns. Men det är ett beslut som var och en får ta själv.

och vad tillför det foderstaten?

vad det skulle tillföra din foderstat är något som inte går att svara på eftersom du inte anger vad du ger dem i övrigt :)

Mata

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 21 maj-10 kl 18:29 »
Lite beroende på var i Sverige man bor så kan man förstås väldigt enkelt odla sina egna solrosor och ge dem till fåglarna...

Det enklaste är att kasta lite frön här och där, man kan också göra så här:

http://www.xn--trdgrdsvxter-hcbgk.com/blommor/solrosor.php

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 21 maj-10 kl 21:33 »
personligen anser jag att risken för att jag skulle behöva slakta ur alla mina djur för att de fått salmonella pga solrosfrö, oavsett hur liten den risken är, är en för stor risk för att jag ska servera solrosfrö till mina höns. Men det är ett beslut som var och en får ta själv.
Bor man i södra Sverige är sannolikheten rätt hög att hönsen får salmonella om de är frigående. Höns blir inte sjuka av salmonella, det är människor som inte kan tillaga sin mat, eller håller dålig kökshygien, som blir sjuka av salmonella. Nu har jag inte tänkt sälja matägg i någon större skala, men de som jag ändå säljer/ger bort kommer att åtföljas av en instruktion att äta dem tillagade, då jag inte vill hålla mina djur inomhus bara för att de inte ska få en, för dem, harmlös sjukdom.

I övriga Europa säljs såväl ägg som fågelkött med salmonella, det är i Sverige som vi tycker att vi måste skydda människor från sin egen dumhet genom att garantera att även om de gör fel så blir de inte sjuka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 21 maj-10 kl 23:43 »
Hur stor är salmonella-risken i norra landsdelen?

Tänker mest på att jag ibland gör äggtoddy, och det är ju rå äggula i den... Finns det risk för salmonella i själva äggen oxå?  ???

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 21 maj-10 kl 23:48 »
Vad jag vet är det mycket ovanligt i den vilda fågelpopulationen i norr, men mycket vanligt i Skåne. Har inte exakta siffror. Risken borde vara liten hos dig. Dessutom är salmonella faktiskt inte särskilt farligt för i övrigt friska människor, man får lite diarré, och man bygger upp motståndskraft mot salmonella, har man hatt det några gånger märks det knappt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tännlappen

• -
« Svar #36 skrivet: 16 maj-11 kl 00:32 »
Solrosfrön är bra på vintern då det behövs lite fettrik föda för kylans skull(brukar vara bra pris på det då). Själv inga problem med Hönsens värpande,har riktiga delikatessägg,behövs inget salt på dom kokta äggen för smakens skull.  ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 16 maj-11 kl 06:50 »
Hur kan det vara 'bra' pris på solrosfrön under vintern?? Det är väl liksom solrosfrönas högtid...

Och ska vi börja diskutera salt eller inte på olika maträtter för smakens skull, så lär nog snart tråden spåra ur... :)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #38 skrivet: 03 sep-11 kl 23:37 »
Har över solrosfrö som legat i ett plastkärl som jag köpte förra hösten. Vågar jag ge det nu också??  ??? Eller blir det dåligt?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

karsan

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 04 sep-11 kl 00:13 »
Solrosfrö brukar kunna gro även efter ett par år, så jag skulle inte tveka att ge det till hönsen. Fast du kan ju kolla med att klämma ut ett par kärnor och lukta om de har härsknat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser