Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SOLROSFRÖ ges hur? hållbarhet? Salmonellarisk?  (läst 19664 gånger)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SOLROSFRÖ ges hur? hållbarhet? Salmonellarisk?
« skrivet: 03 nov-08 kl 12:16 »
Har flera gånger läst att folk ger sina höns solrosfrön  ???
Är det hela med skal som man brukar ge småfåglarna då eller finns det skalade?
Skalar hönsen fröna eller slukas de hela?

Funderar för jag har en gammal säck med solrosfrön som står och skräpar, kan de bli för gamla och vara dåliga?
Säcken är nog 2-3 år gammal. Näringsvärdet borde vara dåligt men jag tänkte att det kunde vara ett kul tidsfördriv i alla fall.
« Senast ändrad: 03 nov-08 kl 12:19 av Storky1 »
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: SOLROSFRÖ ges hur? hållbarhet? Salmonellarisk?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-08 kl 12:21 »
Jag undrar om de inte är för gamla då...

När en av mina systrar gifte sig gjorde vi istället för rispåsar, små påsar med såna där fågelsolrosfrön, det var så mycket prat om att småfåglarna inte tålde risgrynen, olika källor påstår olika saker, min syster ville inte ha ris iaf, så vi tog solrosfrön. Den som skulle handla solrosfröna köpte en jättesäck såna oskalade, jag hade tänkt skalade, lite... skräpigt att kasta småfågelmat på brudparet...

Iaf så blev större delen av säcken liggande och kanske ett år efteråt hittade jag den, då var det små otäcka maskar i den, jag grävde ner det i en rabatt och det blev av kanske tio kilo frön, tre solrosor så något stämde inte med dem iaf...

Jag ger mina hönor såna skalade solrosfrön som man köper i hälsokosthyllan på ica, jättedyrt, men de får bara lite då och då, som lite extra uppmuntran, om det t ex är massa snö ute och de är jätteledsna, som nu t ex...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 03 nov-08 kl 12:30 »
Undrar om det inte finns olika sorters solrosfrön... Har haft jättebamsiga solrosor i år, men fåglarna verkar inte särskilt intresserade. Sen har jag skördat och torkat ett par av solrosorna, men upptäckt att det i princip inte var något i skalen.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #3 skrivet: 03 nov-08 kl 12:55 »
Tja, jag vet att det inte är så mycket i dessa skal. Det är därför i kombination med att mitt fågelmatarträd blev nerkapat som är anledningen att dessa frön står och "skräpar".

Tänkte det mer som något att plocka med än mat. Vill bara inte ge dem något som de blir dåliga av
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 03 nov-08 kl 13:06 »
Är det inte så också att solrosfrön är rätt feta och därför härsknar lätt? Jag har hört t o m att man bör förvara dem i kylskåpet.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Knopparp

• Halland
« Svar #5 skrivet: 03 nov-08 kl 13:09 »
Du kan med fördel ge hönsen hela solrosfrön. Det är inte så hårt skal på dem så hönans kräva och mage har inga problem med att tillgodogöra sig dem.
Solrosfrön har en rätt hög fetthalt så man bör inte ge dem för mycket åt gången dock... Vi kastar åt våra höns ett par nävar blandat vildfågelfrö om dagen som godis.

Däremot törs jag inte svara på om de är "friska" än efter så pass lång tid.
Luktar de inte härsket så skulle jag gissa att hönsen kan äta dem.
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 03 nov-08 kl 13:18 »
Kanske finns nått bra att veta i den tidigare tråden om Solrosfrön:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=28441.0

Jag tyckte t.ex det var intressant att det kan vara Salmonella i Solrosfrö...
« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 10:28 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Knopparp

• Halland
« Svar #7 skrivet: 03 nov-08 kl 13:27 »

Tänk så bra det är att det finns dem som kommer ihåg vad som skrivits tidigare!! :D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #8 skrivet: 03 nov-08 kl 13:35 »
Däremot törs jag inte svara på om de är "friska" än efter så pass lång tid.
Luktar de inte härsket så skulle jag gissa att hönsen kan äta dem.

Det där lät ju lågiskt! Jag ska genast gå och lukta i säcken när jag kommer hem.

Det var ju en jättebra tråd. Tack!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 03 nov-08 kl 16:25 »
Testa att grodda dem vet ja....det gjorde vi i våras och det uppskattades verkligen. Jag tog fd. kräftkartonger, sprayade dem lätt fuktiga och la på en handduk, det grodde på 1 dygn. Jag hade en hel trave med liknande kartonger på diskbänken. Bara den översta var täckt. I de andra var det viltfågelfrö, hampfrö, lucern, mungbönor och gräsfrö. Sen var det bara att ställa ut en kartong dagligen.

Lycka till!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Knopparp

• Halland
« Svar #10 skrivet: 04 nov-08 kl 12:37 »
Jag trodde mina höns skulle bli överlyckliga i våras av att få lite hemgroddade mungbönor... men icke sa nicke....  >:(
Där hade man gjort sig till i fyra dar med sköljningar och passning och så fnyste de bara åt godsakerna... hmmm...

Groddade solrosfrön kanske skulle ha fallit dem på näbben...  ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 04 nov-08 kl 12:51 »
Läser Grimla
Det kan vara  salmonellasmitta i solrosfrö.
Var in och läste att så kan vara fallet
Skulle aldrig utsätta mina höns för detta.
Hedemorahöns

Knopparp

• Halland
« Svar #12 skrivet: 04 nov-08 kl 13:05 »
Det där var en annons som skrevs i februari 2007...
Tror bestämt det var en engångsföreteelse eftersom man varken hört om det förr eller senare.
Tycker det är bättre om man undviker att använda solrosfrön (som är menat till viltfågelfrö) OM det är stora svarta klumpar i, som det stod i dalademokraten.
« Senast ändrad: 04 nov-08 kl 13:33 av Knopparp »

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 04 nov-08 kl 13:31 »
Jag trodde att det endast är de som man köper groddade som har innehållit salmonella. Rätt eller fel?

VH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 04 nov-08 kl 18:04 »
Solrosfrö kan innehålla Salmonella
eftersom det inte görs kontroller i Solrosfrö till vilda fåglar, så vet man inte hur ofta det gör det...

När det gäller utfodring av fjäderfä ska allt foder vara värmebehandlat./Jordbruksverket.

Och det är INTE Solrosfrö..... så Solrosfrö är inte ok till Värphöns.

Jag tänker så här också
får mina höns salmonella, så får äggen salmonella och då får kycklingarna salmonella,
därför ger jag aldrig mina höns Solrosfrö.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 nov-08 kl 18:07 »
Hur är det med de skalade solrosfröna?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 04 nov-08 kl 18:12 »
Allt som är gjort för oss männniskor är ju helt ok och kontrollerat  :)

Men inte fröer avsedda för vilda fåglar
eller andra fåglar (papegojor, kanariefåglar o sånt)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #17 skrivet: 12 nov-08 kl 05:36 »
Betyder det att när jag köper en säck solrosfrö hos lantmännen så kan det vara salmonellasmittad? Hur vet jag i så fall om mina höns har smittats?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Lycka

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 12 nov-08 kl 06:06 »
Det är väl det man inte?
Lantmännen saluför väl det till vildfåglar.
Hedemorahöns

@nn

• Hönsmammann
« Svar #19 skrivet: 21 sep-09 kl 13:01 »
Det här blir ju våran första höst och vinter som hönsägare så nu börjar jag så smått att fundera på om jag bör byta foder till hösten och i så fall när?

Jag hoppas att de värper lite ägg i alla fall en bit in på hösten och då kanske man inte ska byta foder?

Sen såg jag en annons för solrosfrön och började genast fråga mig själv om det var bra att ge till höns eller inte och eftersom jag inte vet så blir jag nödd att fråga er kunniga.
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
mmaddee

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser