Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fotskabb  (läst 8115 gånger)

duvan

• -
    • Enebacka
SV: fotskabb
« Svar #20 skrivet: 08 nov-08 kl 07:30 »
Ivomec: är detta medel receptbelagt?

Har inhandlat Ivomec i utlandet för att använda på brevduvor, men då skulle det injiceras!!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 nov-08 kl 08:16 »
Stackars hönor. :'(

Jag hade aldrig låtit en höna gå utan tår. Tänk vilka smärtor. Jag har jobbat med amputerade i många år och de har sååå mycket värk och 9 av tio äter smärtstillande.
En fågel el djur i allmänhet visar inte smärta.
« Senast ändrad: 08 nov-08 kl 08:34 av sallyomolly »

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #22 skrivet: 08 nov-08 kl 09:15 »

Jag tror att all avmaskningmedel är receptbelagd idag (ev är inte små förpackningar typ för hund och katt det?). Ring din veterinär så ringer de in receptet till apoteket ... voila, så har du det!

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 nov-08 kl 12:23 »
Eftersom det inte finns nåt till fjäderfä så är det inte säkert att en vet tar ansvar för giva till annan djurart än rekommenderat om han inte fått det rekommenderat av nån som testat. Men ring till distriktsvet för de är duktiga och hjälpsamma.

Ivomec är väldigt skarpt och det finns delade meningar om karensen, en del pratar om livslång karens. Finns andra mildare preparat att använda för avmaskning (tänker på miljön  och djuret) men som sagt, rådfråga vet det är därför de finns ;D

Chicken

« Svar #24 skrivet: 08 nov-08 kl 14:15 »

Har inhandlat Ivomec i utlandet för att använda på brevduvor, men då skulle det injiceras!!

Ivomec är receptbelagt.
Det går fint att ge i näbben också,fåglar och smådjur tar upp det bra den vägen.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #25 skrivet: 08 nov-08 kl 14:39 »
Ivomec är receptbelagt.
Det går fint att ge i näbben också,fåglar och smådjur tar upp det bra den vägen.

Jag har kameler som jag gav injektionsvarianten via munnen då det var omöjligt att spruta dem. På tal om smådjur ...  ;D Detta var innan pour on hade kommit på marknaden!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Chicken

« Svar #26 skrivet: 08 nov-08 kl 16:10 »
Ja det stämmer bra det  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #27 skrivet: 10 nov-08 kl 12:34 »
Stackars hönor. :'(

Jag hade aldrig låtit en höna gå utan tår. Tänk vilka smärtor. Jag har jobbat med amputerade i många år och de har sååå mycket värk och 9 av tio äter smärtstillande.

Åh!  :'( Det visste jag inte... Jag lovar...  :'( :'( :'( Vad grym jag känner mig nu...  :'(  Jag trodde jag hade hjälp henne.  :-\ :'( *börjar nästan gråta*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 10 nov-08 kl 12:56 »
Man kan inte veta allt här i världen.
Du har gjort allt, i  all   välmening.
Hedemorahöns

ford-Anders

« Svar #29 skrivet: 24 dec-08 kl 13:08 »
goda nyheter, hönsens fötter å ben ser jätte fina ut nu! ;D inge mer vita klumpar, de står inte å biter sig i fötterna längre å de krafsar å sprätter som aldrig förr :)
En av hönorna ligger på ägg nu också, inte den mest passande tiden, men de har funkat förut.
Undrar hur kycklingarna kommer se ut, tuppen är korsning mellan silkestupp och drvärgkochinhöna, hönan är korsning mellan sultan och chabo, hönsen ser märkliga ut men de är grymt söta :)

nova

• Figarro -vithätta
« Svar #30 skrivet: 03 jan-09 kl 14:11 »
När vågar jag släppa en silkes med kalkben till de andra?. Jag tror att benen är färdigbehandlade (tenutex och vaselin), hon ser fin ut. Har hållt henne i en egen gård ca 8-9 dagar. Eller ska jag fortsätta smörja ett tag till?

Var dum nog att köpa henne med kalkben. Tänkte inte på att kolla benen tillräckligt noga. Hon har inte varit tillsammans med mina gamla hönor däremot i en gård intill så dem så  kanske är de redan smittade?
 Mina gamla är helt frigående så de är utomhus när det är ljust ute kan det hjälpa att de slipper bli drabbade?

mvh nova
dvärgkochin, vithättor, silkes, stor kochin, hedemora

sallyomolly

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 05 jan-09 kl 18:41 »
Smörja alla med vaselin nån gång då och då så slipper man oftast att få det. Jag gör det samtidigt som jag klipper alla klor.

Gamina

« Svar #32 skrivet: 09 jan-09 kl 08:08 »
Igår borstade jag 4 par hönsben samt försökte fetta in dem. En sak undrar jag dock över. Hur i hela fridens dar ska man kunna fetta in (lätt) fjäderbeväxta ben? Det blir ju bara en enda klump med kladd.
Nästa fråga är ska jag behandla även de 3 hönor som har helt släta ben?
Genbank för Gotlandshöns

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 11 jan-09 kl 16:06 »
Igår borstade jag 4 par hönsben samt försökte fetta in dem. En sak undrar jag dock över. Hur i hela fridens dar ska man kunna fetta in (lätt) fjäderbeväxta ben? Det blir ju bara en enda klump med kladd.

Jag har en sprayflaska med rapsolja i! Den ger jag alla en duch med emellanåt och jag sprayar på sittpinnarna också.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #34 skrivet: 11 jan-09 kl 17:33 »

Jag skulle passa på och behandla samtliga hönsaben! De som till synes har släta ben är kanske angripna ändå, men befinner sig i ett tidigare stadium innan fjällen hunnit resa sig. Bättre att ligga ett steg (eller ett par ben  ;D) före kvalsterna!

MVh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #35 skrivet: 15 jan-09 kl 14:03 »
Någon som vet hur länge äckeldjuren överlever utanför hönsen? På sittpinnar mm?

Mysse

« Svar #36 skrivet: 12 feb-09 kl 10:31 »
Jag har en sprayflaska med rapsolja i! Den ger jag alla en duch med emellanåt och jag sprayar på sittpinnarna också.

Mycket smart! Giftfritt, miljövänligt, billigt, förebyggande och säkert rätt behagligt för hönorna.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #37 skrivet: 12 feb-09 kl 15:59 »
hallå alla... testa med parafin olja... doppa fötterna i det på kvällen.. jag tar en dådan där 50 cl petflaska skär av halsen och ner med parafinoljan..   doppa hönas ben när dom sitter på pinnen på kvällen.. det blir så tätt att kvalstern kvävs.. jag gör detta igen efter 3 dagar  sen väntar jag 3 dagar.. så brukar förtterna var fina... bli inte förskräkta om hönsen visar  symptom på att inte vilja röra sig dan efter... det behöver inte vara så men för vissa djur hade det så för mig andra inte... men ni får fina ben djuren slipper lida med all skrubbning osv...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #38 skrivet: 16 feb-09 kl 08:16 »
Låter smart, men måste det vara paraffinolja? Var får man tag i det? Jag använde vanlig badolja att smörja dv. kochinben med, och det mjukade upp väldigt. Eller är det sån olja du menar kanske? Borde väl gå lika bra med vanlig billig matolja eller ngt.

yrhönan

• Lökshus
« Svar #39 skrivet: 16 feb-09 kl 14:34 »
Apoteket har parafinolja.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser