Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fotskabb  (läst 8128 gånger)

ford-Anders

fotskabb
« skrivet: 02 nov-08 kl 19:54 »
finns det någon bra bot mot denna åkomma? fick ett gäng höns av en som skulle flytta till lägenhet. tänkte inte på de i början men sen så va de en höna som började få svårt å gå, de är dvärgcochin i dom så de har massa fjädrar så man ser inte benen så bra, hon hoppade på ett ben å ja trodde hon brutit de. kollade på foten å såg där fanns inge fjäll, bara vit/torr hud typ. samt vita hårda klumpar på bakbenen. efter det kollade ja samtliga höns å tuppen å de har alla likadana ben å fötter... Vad gör man? Avliva alla :'(
« Senast ändrad: 26 dec-08 kl 11:06 av ford-Anders »

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: fotskabb
« Svar #1 skrivet: 02 nov-08 kl 20:00 »
Jag fick bukt med fotskabb på en av mina hönor, som hade det när jag köpte henne. Läste tidigare tips här på Alternativ och satte ihop en kur efter det. Smorde med bivaxsalva ett par gånger och tenutex två gånger. Ca en vecka mellan respektive smörjning, typ: bivax-tenutex-bivax-bivax-tenutex-bivax tror jag det blev, sedan var hönan bra. Inget badande, så det gick rätt fort att smörja. tenutex säljs receptfritt, de har det i kylen på apoteket.

Du kan väl testa?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 02 nov-08 kl 21:01 »
Fotskabb är nog ett av de vanligaste ohyror på höns...  >:( Hatar det!

Är själv utsatt för de små äckeldjuren lite då och då tack vare att hönsen inte fått ett ordentligt riktigt hönshus efter flytten! (saknar mitt gamla hem så  :'()

Har aldrig avlivat en höna för fotskabb... Utan jag gnor på med att förebygga och behandla lite då och då...
Många använder sig av fett för att kväva äckelsakerna... Själv så kör jag med trätjära eller hovtjära... (om du inte tycker det luktar för illa så kan jag rekommendera det)

Börja med att torrborsta benen... Bada sedan i varmt såpavatten och skrubba fossingarna noga (tandborste duger utmärkt!)
Ta sedan fettet eller tjäran och smörj/pensla på fötterna "noga"... Hela benen helst och var extra noga med att komma åt under de lyfta plattorna och ja.. Alla små skrymslen där djuren bor.

Upprepa lite då och då... Jag har uppåt ca 50 höns med tuppar och allt och jag kämpar på genom att förebygga ca var 3:e till 4:e vecka... (eftersom det är nödvändigt hos oss... Jävla träväggar!) Ja... Det låter ganska jobbigt men det är värt det för jag vill att mina djur ska få vara fria från ohyran.

Var noga med att sittpinnar och sådant hålls rent också...  :-*

Vi har haft en sådan höna som inte kunde gå en gång... Det var då vi upptäckte skiten... Hennes fötter hade spruckit upp och blödde och det såg ganska mörkt ut.

Hönan lever än idag och går helt återställd omkring och pickar och värper... Hennes fötter ser dock lite obehagliga ut eftersom hon tappat alla sina plattor efter angreppet... (när djuren dog så lossnar deras bon som de byggt under plattorna på hönsens fötter... Och det växer ju inte ut igen... )  :-\

Ungdjur jag planerar att ge bort håller jag avskiljt från det stora hönshuset för att undvika smitta. Tyvärr så får ju inte alla djuren plats på den bättre ytan...  :(

Som sagt... Jag saknar mitt gamla hem med det gamla bra hönshuset där man slapp dessa kryp...  :-\ (tror att en del blev smittade av hönsen som vi tog över på det nya stället när vi flyttade... Dessa hade skabb... (Inte nu längre dock  :P ::))

// Kämparen!  ::) ;D :-\
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 22:46 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 02 nov-08 kl 21:44 »
finns det någon bra bot mot denna åkomma?  Vad gör man?

Här finns en tråd om Kalkben hur man gör -med vad man gör- när man gör....
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=3552.0

Har du läst den?   ;)
Höns och Liljor i min trädgård.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 nov-08 kl 08:01 »
Jag har faktiskt aldrig någonsin hört talas om att skabbdjur bygger bon. Plattorna reser sig när det bildas kalkavlagringar under och mina har blivit återställda i alla fall men det tar flera månader.

Skabbdjur kläcks var 4.de vecka, så tenutex var 4.de vecka och dess emellan någon fet salva.

Fler behandlingar:

Stronghold tar och skabbdjur och likaså ivomec, beh två gånger med 4 veckors mellanrum tror jag. Jag är inte säker. Men då får man längre karens på äggen så tenutex är att rekommendera.

Sebacil vet är det mest effektivaste.

« Senast ändrad: 03 nov-08 kl 09:08 av sallyomolly »

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 nov-08 kl 09:09 »
Skabbdjur gömmer sig inte som löss men man får göra rent på golv och pinnar noga samt reden. Har man droppat dem lär ju inte skabbdjuren sätta sig på dem igen på ett tag.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 03 nov-08 kl 11:32 »
Jag har oxå benkvalster på framförallt en tupp, behandlat med olika preparat, med väldigt olika framgångar. Nu har jag behandlat honom med BAYTICOL, och de var den sista utvägen, tänkte att han skulle få lämna in ist. men efter 3 veckor så är alltsammans puts väck och finns inte mer.

En enda beh. med tandborstinsmörjning av detta medel. Suveränt men svindyrt (och drygt)
Det är receptbelagt (för får och nöt endast) och ganska starkt.

Men kanske känner du nån som har får eller kor och kanske använder det, som du kan få köpa lite av.
Jag har använt en kork och doppat borsten i den och de har räckt till hela tuppen, de kan väl vara ca 1 cl så man behöver inte mkt. Men använd inte på kycklingar eller hönor med små kycklingar som sover under henne.

Lycka till /P
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 03 nov-08 kl 11:46 »
Sallymolly: Hur hårt angripna var dina höns då?  :-\
För det var 2 år sedan hönan blev fri från skabben men hennes ben lär aldrig mer se ut som de såg ut innan hon drabbades... Hon var våran första höna som fick ohyran så det tog ett bra tag innan vi uppfattade vad som hade hänt med henne.

De med lindrigare (kollar fossingarna noga nu) har däremot fått så gott som normala fötter igen efter behandling.

Mjo, det där med kalkavlagringar vet jag.. Därav namnet kalkben antar jag...
Att de inte boar... Jag har i alla fall läst i någon bok om att de trivs i (uppkommer) i t.ex. väggar och sådant... (ta t.ex. en lite äldre vägg som blivit dammig och kanske har blivit utsatt för lite fukt med)
Sedan kryper djuren upp på hönsen... Kan ju vara fel men... Det var vad jag läste.  :-\ De måste ju bo någonstanns från början väll? De kan väll inte bara... "POFF!" så sitter de där helt plötsligt... om du fattar vad jag menar.  :-[
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 nov-08 kl 12:25 »
Sallymolly: Hur hårt angripna var dina höns då?  :-\
För det var 2 år sedan hönan blev fri från skabben men hennes ben lär aldrig mer se ut som de såg ut innan hon drabbades... Hon var våran första höna som fick ohyran så det tog ett bra tag innan vi uppfattade vad som hade hänt med henne.

De med lindrigare (kollar fossingarna noga nu) har däremot fått så gott som normala fötter igen efter behandling.

Mjo, det där med kalkavlagringar vet jag.. Därav namnet kalkben antar jag...
Att de inte boar... Jag har i alla fall läst i någon bok om att de trivs i (uppkommer) i t.ex. väggar och sådant... (ta t.ex. en lite äldre vägg som blivit dammig och kanske har blivit utsatt för lite fukt med)
Sedan kryper djuren upp på hönsen... Kan ju vara fel men... Det var vad jag läste.  :-\ De måste ju bo någonstanns från början väll? De kan väll inte bara... "POFF!" så sitter de där helt plötsligt... om du fattar vad jag menar.  :-[

Som jag skrev har jag aldrig hört talas om att de boar.
Kanske har hon haft så mycket sår så att det blivit såna hudskador så att de inte kommit tillbaka men i vanliga fall ska de nog se normala ut efter behandling, fast det tar ju tid. Mina första hönor som jag fick från en gård intill hade alla fotskabb, det har alla i gårdarna runtomkring. Jag vet inte var det kommer från men man kan ju tänka sig att de får det från vilda kanske? Precis som hund kan få det av räv? Enda förklaringen jag kan se.

Ett skabbdjur kan nog inte överleva länge utanför värden, från sva::::::::
Livscykel
Kvalstret lever hela sin livscykel i huden. Överlevnaden utanför värddjuret är låg.

Inverkan på värddjuret
Skador ses framförallt hos äldre höns.I en flock kan vissa djur vara kraftigt angripna medan andra ser normala ut. Huden på framförallt benen, men ibland kan även på kam, haklappar och nacken angrips.

Parasiten borrar gångar för äggläggning och orsakar inflammation. Fjällen på benen reser sig och huden förtjockas, blir skrovlig och täcks av intorkad sårvätska (se bild 1). Ibland uppstår sår. Bakterieinfektioner kan förvärra skadan. Djuren drabbas av klåda och hälta.

Smittvägar
Parasiten sprids från djur till djur och indirekt via ströbädden.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 nov-08 kl 12:27 »
Detta skulle ju egentligen betyda att det är bättre att droppa djuret istället om de fått det på kam, haklappar och nacke?

Ska genast testa.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #10 skrivet: 03 nov-08 kl 16:59 »
Detta skulle ju egentligen betyda att det är bättre att droppa djuret istället om de fått det på kam, haklappar och nacke?

Ska genast testa.

Vad menas med droppa?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 nov-08 kl 17:42 »
Menade por-onpreparat som stronghold tex.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 03 nov-08 kl 18:03 »
Menade por-onpreparat som stronghold tex.

Misstänkte nästan det, men var inte säker.  ;) Ibland blir det ju helt galet här på forumet när man tror att man är säker på vad folk menat, så är det kanske något helt annat. Själv använde jag Eprinex pour-on för ett par veckor sedan mot kalkbenen. Jag tog föreskriven mängd per kg (kanske ngt mer då jag hellre överdoserar något än underdoserar, samt att det är lite svårt att få exakt vikt på hönsen). Sen droppade jag en droppe i nacken och en vid ryggens slut. Verkar ha fungerat, men ska fortsätta bevaka innan jag ropar hej!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

ford-Anders

« Svar #13 skrivet: 06 nov-08 kl 21:07 »
mina höns är ganska hårt drabbade, inte alla men en är värre än de andra. hon saknar tillochmed nån tå :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 07 nov-08 kl 09:47 »
Jo, en sådan höna har vi med... Som jag kanske skrivit i andra trådar så tog vi över bland annat 2st dv silke när vi flyttade till vårat nuvarande hus. Båda var mycket drabbade varav den ena var värre än den andra... Jag behandlade henne och skabben försvann. Dock så har hon inga tår kvar alls... Ser ut som hon bara går på två små tofflor.  :-\ Hon verkar dock må bra nu... (HON KAN GÅ NORMALT.. NÄR VI FICK HENNE KUNDE HON INTE GÅ ALLS!)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 07 nov-08 kl 12:10 »
Men är det juste att behålla såna höns?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 07 nov-08 kl 16:03 »
Hm?  ???

Jao, hon är ju botad nu... Kluckar omkring, lägger ägg och tar hand om bebisar...
Frågan är vad som hade hänt om tanten som ägde dem innan hade behållit dem... =/ (För hon lär ju inte ha gjort något åt det... Det såg man ju tydligt) Hade väll slutat med att de svultit eller törstat ihjäl av inte kunna gå fram och äta... Fyfan... (Det hade ju inte gått så långt, kunde dock ha hänt... Då hade vi självklart tagit bort de små dunbollarna)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: höna utan tår...
« Svar #17 skrivet: 07 nov-08 kl 18:19 »
Jo men hur "känns" det att vara höna utan tår ?

Dock så har hon inga tår kvar alls... Ser ut som hon bara går på två små tofflor.  :-\ 

Djurskyddet tillåter inte såna höns.
och så är det ju det här med vilket lidande hönan utsatts för
som då uppkommer om djurskyddet blivit varse.
« Senast ändrad: 07 nov-08 kl 18:26 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ford-Anders

« Svar #18 skrivet: 07 nov-08 kl 21:18 »
har flyttat hönsen till stallet istället och gjort ren fötterna. imorn ska hönshuset saneras å målas. ja tog jummet vatten å tanborste, även en lite hovtång för att få bort de värsta klumparna, ingen blödde eller fick skador!, sen tog jag vaselin och smetade på benen rejält, nu går de mycket bättre. ska till apoteket å inhadla medel mot skabben. det är en höna som saknar en bit av en tå, från leden å fram´åt, alltså ca en cm, hon kan sitta på pinnen, bada å krafsa lika bra som de andra så nu är de inget lidande på tal.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 08 nov-08 kl 00:23 »
När vi pratar djurskydd så är det, det också det lidande som varit, som man straffas för vid upptäckt.
Spelar ingen roll om djuret inte lider längre.
Och börja nu inte skälla på mig, det är inte jag som gjort djurskyddsreglerna.

8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser