Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 36540 gånger)

Charlotte

• -
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #20 skrivet: 02 nov-08 kl 14:27 »
  och villkaärdom dom tror för mycke  och för litte dna

Dom här:
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=591
Man är alltid skyldig att anmäla till Länsstyrelsen om man misstänker skada från något av: Varg, Järv, Björn, Lo och Örn.
                      Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 14:30 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 02 nov-08 kl 14:48 »
Birgit:
Visst finns det Boskapshundar... Men det är ju fortfarande ett ganska obeprövat kort i Sverige, eller hur? Hur många Björn och Vargattacker har Dina hundar stoppat tex?
Enligt Viltskadecenter så finns det ingen "heltäckande" metod som passar alla och överallt (inte ens Herdehundar ;)).
För dom som är intresserade av att läsa om dom olika metoderna och Viltskadeceters åsikter om dom så finns denna sida:
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=32
 Forskning och nya rön ändrar ju vad som är bra/mindre bra metoder också, precis som viltskadecenter skriver själva så ska vi ifrågasätta metoderna och komma fram till vad som är bäst.. Oavsett vad många säger om att rovdjuren ska "få tillbaka" "sitt" land så är situationen ganska unik skulle jag tro... Ojagade stora rovdjur som får hållas lite som dom själva vill...
 Hittills är Rovdjursstängsel "universalmetoden" men jag undrar om inte det blir mer och mer verkninslöst ju fler som skaffar det? El är ju inget "oforcerbart" stängsel och om alla djur är hägnade så kommer säkert fler och fler rovdjur fatta hur man tar sig in. Vi har haft flera jakthundar som snappat upp att man oftast inte får ström om man snabbar sig igenom stängslet tex. Och en hungrig varg som bara har byten inom rovdjursstängsel lär väl inte vara mer korkad än vad en mätt och belåten stövare är? Sålänge inte alla har rovdjursstängsel så hindrar det väl bra, det finns ju mat hos grannen som inte har rovdjursstängsel...
 Jag är inte FÖR någon vargutrotning (åtminstone inte så länge vi inte har vargar här (som tar mina djur)) innan något sådant har hänt så kan jag inte uttala mig om jag kan bli en riktig varghatare eller inte... Men jag tror att det blir svårare och svårare att ha små besättningar av får ute i Bushen på naturbeten. Då är jag glad att mina får gillar att vara inomhus för det kan ju bli en lösning :)
                                   Mvh
                               Charlotte
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 14:55 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #22 skrivet: 02 nov-08 kl 15:12 »
Jag tror inte att vargen är ute och letar efter får. Möjligen om den har fått smak på får och förstått att de är ganska lätta att få tag på. Jag tror inte heller att vargen står och funderar att "det där stängslet går nog att forcera om man gör så eller så". Om vargen är hungrig och upptäcker får och märker att det går förhållandevis lätt att ta sig in till dem så är det klart att han går in. Men märker vargen att stängslet är elektriskt och han får stötar från alla trådar så är jag säker på att han går därifrån och struntar i det stängslet i fortsättningen. Jag har hört om någon som haft rovdjursstängsel och vargen ändå kommit in men då har det varit nerfallet/trasigt på något sätt. Annars tror jag det är ganska säkert. Sedan tror jag att även ett "vanligt" stängsel med bra styrka på elen och t o m ett väl spänt fårnät håller vargen borta.
Det där var mycket "tror", innan det blivit fler attacker så är det svårt att veta.
Åsenfår, hundar och katter

Vargerik

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 nov-08 kl 15:43 »
Charlotte.
Är boskapsvaktarhundar ett oprovat kort?? Jag skulle drista mig att säga att det är det mest provade kortet i världshistorien vid sidan av en närvarande herde.

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 02 nov-08 kl 15:50 »
Charlotte.
Är boskapsvaktarhundar ett oprovat kort?? Jag skulle drista mig att säga att det är det mest provade kortet i världshistorien vid sidan av en närvarande herde.
Läs! I SVERIGE... I dag... Med dagens får... Dagens hundar.... Dagens hundägare...  Dagens Rovdjur...Vår allemansrätt...
Så, oavsett vad Världshistorien förtäljer så tycker JAG att det är ett oprovat kort hos oss här i Sverige i nutid.
                                   Mvh
                                Charlotte
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 16:01 av Charlotte »

Birgit

« Svar #25 skrivet: 02 nov-08 kl 16:21 »
Det finns idag ca: 50 arbetande hundar. Nä, mina har inte stoppat varg, men hundar, räv o korp.
Däremot har jag avkommor på en fäbod i Dalarna som i somras jagade bort en attackerande varg ;)
Har ett par till i ett rovdjurstätt område, de har bl.a 6 eller 7 björnar inom någon mil från markerna. Vargen har setts stryka runt fårhagen, inga djur har attackerats.

Så länge sedan är inte den svanska erfarenheten av boskapsvaktande hundar, Charlotte, den ista inhemska dog på 1900-talet. De fungerade bevisligen.
Dessutom, de hundar vi använder i Sverige används ju fortfarande i sin hemländer, så varför skulle de sluta fungera i Sverige?
Obeprövat???? Nej, men Viltskadecenter vill inte hasta fram det hela, just för att det krävs en del av hundägarna, i form av kunskap om hur hundarna fungerar. Något väldigt få verkar förstå ???

Vargerik

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 02 nov-08 kl 16:25 »
Läs! I SVERIGE... I dag... Med dagens får... Dagens hundar.... Dagens hundägare...  Dagens Rovdjur...Vår allemansrätt...
Så, oavsett vad Världshistorien förtäljer så tycker JAG att det är ett oprovat kort hos oss här i Sverige i nutid.
                                   Mvh
                                Charlotte
I beg to differ.
Rovdjuren är dom samma, redigt avlade hundar är hela världen full av, i den världen ligger Sverige. Fåren... Japp de har ju avlats åt skogen med ekonomi i kikaren så deras beteende lär skilja mot förr om man ser till snittet. Är detta ett problem vet jag inte. Var hundägarna och allemansrätten kommer in fattar jag inte om man håller sina boskapsvaktarhundar till/på det sätt vad de är avsedda för.

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 02 nov-08 kl 16:31 »
Om någon vargälskare har lust så får man gärna komma hit och knacka ner dom 3 hörnstolparna som skall sitta i varge hörn på fårhagen. (totalt 24 stolpar)
Så skall jag gladligen montera upp resten av staketet själv.

Vargerik

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 nov-08 kl 16:34 »
Om någon vargälskare har lust så får man gärna komma hit och knacka ner dom 3 hörnstolparna som skall sitta i varge hörn på fårhagen. (totalt 24 stolpar)
Så skall jag gladligen montera upp resten av staketet själv.

Ta kontakt med rovdjursföreningen så hjälper dom till med ditt rovdjursstängsel.

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 02 nov-08 kl 16:40 »
Ta kontakt med rovdjursföreningen så hjälper dom till med ditt rovdjursstängsel.
Tackar för tipset.

Jag får ingen hjälp från länstyrelsen då jag bor 600 meter från varggränsen. (E18) som jag ser från tomten.
Det är nu 2 veckor sedan vargen var på denna sida vägen sist. (vad jag vet)  Men enligt länstyrelsen så äter inte vargen får här. ::)

Birgit

« Svar #30 skrivet: 02 nov-08 kl 17:03 »
Jo, pålle, det var Dalbohunden. Den sista dog på 20-talet. Men den fanns utanför Dalsland också. Danmark har kvar sin motsvarighet faktiskt: Broholmer. Men den används mig veterligen inte till boskapsvakt längre!

Rosten

• Närke
« Svar #31 skrivet: 02 nov-08 kl 17:24 »
Nu har jag kollat med rovdjursföreningen.
Jag får ingen hjälp av dom heller med hörnstolparna pga att jag bor 600 meter från "varggränsen"

Så enklast verkar vara att sätta upp ett dåligt staket och vänta på vargen så att man efter vargangrepp flyttar gränsen dom 600 meter som behövs.

Tyvärr så har jag inte råd att offra får på en sån idiotisk åtgärd och jag har inte kropp att få ner hörnstolparna själv.

Så just nu känns det som moment 22.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #32 skrivet: 02 nov-08 kl 17:53 »
Nu har jag kollat med rovdjursföreningen.
Jag får ingen hjälp av dom heller med hörnstolparna pga att jag bor 600 meter från "varggränsen"

Så enklast verkar vara att sätta upp ett dåligt staket och vänta på vargen så att man efter vargangrepp flyttar gränsen dom 600 meter som behövs.

Tyvärr så har jag inte råd att offra får på en sån idiotisk åtgärd och jag har inte kropp att få ner hörnstolparna själv.

Så just nu känns det som moment 22.

Jag har dunkat ner över 600 stolpar i sommar till mitt rovdjursstängsel så då orkar väl du dunka ner 24 st. Jag har whiplashskada och klagar inte.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 02 nov-08 kl 17:54 »
Christine:Så du menar att han har haft 4 attacker under den tid du bott där du bor utan att göra något åt det hela? Ska man använda någon sorts statistik för att hävda stängslens säkerhet bör man ju tala om hur länge man bott i vargrevir också...
 Jag litar inte på att rovdjursstängsel skulle skydda mina djur till 100%, det gör ju inte ens Viltskadecenter...
                                                      Mvh
                                                   Charlotte

christine

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 02 nov-08 kl 17:58 »
Christine:Så du menar att han har haft 4 attacker under den tid du bott där du bor utan att göra något åt det hela? Ska man använda någon sorts statistik för att hävda stängslens säkerhet bör man ju tala om hur länge man bott i vargrevir också...
 Jag litar inte på att rovdjursstängsel skulle skydda mina djur till 100%, det gör ju inte ens Viltskadecenter...
                                                      Mvh
                                                   Charlotte

Jag flyttade till Skinnskatteberg i Juni i år resten kan du räkna ut själv. På hela sommaren har det försvunnit ett Lamm av 60 och noll rivna får! Min kollega som jag kallar honom har 2 gårdar att ta hand om tillsammans med sin sambo. De har hästuppfödning och dikor och jobbar mycket. Tiden finns inte för dom att sätta upp ett rovdjurstängsel och det är en avvägningsfråga för dom. Tyvärr är verkligheten så för dom. Har sagt åt dom att sätta upp ett rovdjurstängsel flera gånger, men tiden och pengarna sätter stopp.

Rosten

• Närke
« Svar #35 skrivet: 02 nov-08 kl 18:00 »
Jag har dunkat ner över 600 stolpar i sommar till mitt rovdjursstängsel så då orkar väl du dunka ner 24 st. Jag har whiplashskada och klagar inte.
Har du dunka ner hörnstolparna??????
Kan du beskriva hur du har gjort då?????

Vilken typ av stolpe använde du och hur djupt slog du ner dom?????

Skall jag vara ärlig så låter det som du ljuger nu.
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 18:11 av Rosten »

Birgit

« Svar #36 skrivet: 02 nov-08 kl 18:09 »
Christine, tycker dina grannar har en märklig syn på problemet. Är det inte ett fall för djurskyddet om man inte försöker avhjälpa problemet? Det är ju djurägarens skyldighet att värna sina djur. Pengarna kan de ju ansöka om för uppsättning av stängsel om de redan haft angrepp. Sinnesslött snarast!

Vargerik

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 nov-08 kl 18:14 »
Rosten, tassa iväg till Cramo och hyr en jordborr en helg så är dina stolpar på plats i ett litet kick!

guba

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 02 nov-08 kl 18:32 »
Har du dunka ner hörnstolparna??????
Kan du beskriva hur du har gjort då?????

Vilken typ av stolpe använde du och hur djupt slog du ner dom?????

Jag kan ju svara hur jag gör. Jag har i och för sig bara  slagit ner 325 hörn och grindstolpar den här våren.
Stolparna är 2,5 meter långa med diametern 10 centimeter. De slår jag ner minst 1 meter men oftast blir det 1,3 meter så att 1,2 meter blir kvar ovan mark.
Jag använder en jordborr som borrar 0,9 meter djupt, resten slår jag ner med ett stolprör som väger 15,5 kilo och är 1,2 meter långt, på det sättet får jag automatiskt samma höjd på alla stolpar.

Inklusive färdiggjorda paralellogram så hinner jag med 25 - 35 stolpar om dagen lite beroende på jordstrukturen.

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 02 nov-08 kl 19:14 »
   Jag menar absolut inte att herdehund skulle vara en dålig lösning... Jag är säker på att det fungerar alldeles utmärkt hos vissa djurägare (dock inte hos mig, vill inte hålla  hund på det sättet).
  VargErik:Jag tycker det borde vara väldigt skilda förutsättningar för en  Herdehund som ska kunna arbeta utan herde, med skärpa mot rovdjur men samtidigt släppa in precis vem som helst som vill plocka blåbär mitt ibland lammen i hagar som ligger mitt i samhällen(i Sverige) mot att ha samma ras i sitt hemland oftast med herde och med rätt att jaga iväg varje två eller fyrbent inkräktare den ser, vilket inte är så många eftersom flocken vistas på stora ödsligt belägna marker, men det är ju bara vad jag tycker...     
   Och jag anser fortfarande inte att man provat vad hunden "går för" genom att den vistats i trakter där rovdjur finns... Mina får har haft 8-10 björnar runt sin fårhage i sommar, inga herdehundar, inga angrepp... måste vara aveln som gjort dom tillräckligt skarpa för att försvara sig själva ;D Det är självklart mycket bra att det fungerar med hundarna, men jag tror inte alla 50 licenserade (för det är dom väl?) hundarna är lika tuffa.
 Oavsett vilken metod man väljer att använda så anser jag att den är obeprövad i våra förhållanden... Vi har ju nästan inte haft ett stort rovdjur på massor av årtionden, i alla fall inga som stryker runt knutarna helt fredade på det sättet dom gör idag. Det är därför jag blir upprörd när många sitter och bagatelliserar människors farhågor och rädslor, ni som gör det har egentligen inte en susning om vad ni pratar om...
Det har inte jag heller och inte Viltskadecenter heller ;) Men dom är ju i alla fall öppna för att ompröva sina rön och rekommendationer vartefter vi får reda på hur det fungerar här i Sverige med starka stammar av stora rovdjur, något många Vargkramare ;) tycks ha svårt att göra...
                                 Mvh
                                Charlotte
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 19:34 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser