Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färskpotatis till jul  (läst 4358 gånger)

Mona

• -
Färskpotatis till jul
« skrivet: 06 sep-05 kl 20:56 »
Vill gärna veta hur man går till väga, så att man kan skörda färskpotatis till jul.
/Mona
Livet är som det är. Nu ser jag till att göra något bra av det hela.

manna

• -
Re:Färskpotatis till jul
« Svar #1 skrivet: 09 okt-05 kl 20:35 »
Det går ju att odla i en spann inomhus. Fast jag har ingen aning om hur lång tid det tar innan potatisen är klar att sätta tänderna i.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Retardo

« Svar #2 skrivet: 09 okt-05 kl 20:43 »
Det går ju att odla i en spann inomhus. Fast jag har ingen aning om hur lång tid det tar innan potatisen är klar att sätta tänderna i.

Sant! Det går alldeles utmärkt att odla potatis inomhus, i spann. Dock så missade du att informera om att spannen bör vara vit.

MVH
M
The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 09 okt-05 kl 22:36 »
Varför vit?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 okt-05 kl 22:44 »
Det går att odla inne, men ljuset måste räcka. De tidigaste potatisarna kommer från Bjärehalvön i Skåne, rätt jord och där odla i växthus.
Ett bra sätt att odla potatis där det finns tillräckligt med ljus är att lägga dem rakt ner på marken, täcka med en halv meter halm. Thats all. Du behöver inte gräva efter dem, men de kan behöva en del vatten och lite urin.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Retardo

« Svar #5 skrivet: 10 okt-05 kl 09:09 »
Varför vit?

För att vita spannar, till skillnad från färgade, inte fäller ifrån sig en massa giftiga färgämnen. Det går naturligtvis bra att odla i vilken spann som helst, oavsett färg.  :)
The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1695 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser