Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushållningstråden - Kaniner  (läst 3830 gånger)

Bee

SV: Självhushållningstråden - Kaniner
« Svar #20 skrivet: 28 nov-08 kl 22:10 »
Haha, satt precis och skrev just om det där med sälg och vide, men då kom en varning upp om att ett nytt inlägg kommit medan jag skrev... så då behövde jag ju inte skriva det.  :D

Hm, jag får testa och se om de vill ha vide den dagen jag skaffar dem helt enkelt. Läste någonstans att man inte skulle ge dem björk, varför då?
« Senast ändrad: 28 nov-08 kl 22:12 av Bee »

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 29 nov-08 kl 01:06 »
Hej!
Nu handlar tråden mer om träd än om kaniner men det är intressant ändå!

Jag har aldrig förut hört att det skulle vara skadligt med björk för kaniner. Däremot har jag provat att ge mina gotlänningar björk och det ratas konsekvent. Kanske det inte smakar bra eller så innehåller det något som inte är nyttigt. Vet ej. Däremot har jag hört att man skall undvika att ge ek till kaniner. Det innehöll något som inte var bra för kaninerna.

Gotlandskaniner är härdiga och mår bra av att leva utomhus. Kanske tillväxten är något långsammare än hos en del produktionsraser men till självhushåll passar de utmärkt är min åsikt. De har bra foderomvandlignsförmåga, alltså klarar sig bra, växer, frodas och blir bra stekar på relativt mager kost. Bra fertilitet och goda modersegenskaper också normalt sett. Förutom att de är trevliga, sociala, livliga och nyfikna och finns i alla möjliga kanin-färger. Jag tröttnar aldrig!
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #22 skrivet: 02 dec-08 kl 08:05 »
Ett tips är att fråga lite snällt i mataffären om man inte kan få lite grönsaker och bröd som passerat bäst-före-datum.

De älskar all sort frukt och grönsaker (bör dock undvika kål för köttsmakens skull). Mitt pelletskonto har minskats drastiskt sedan jag hittat denna lösningen  ;D. Och kaninerna får mycket att pyssla med och dricker mindre (vilken är bra när vattnet gärna fryser vintertid)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #23 skrivet: 02 dec-08 kl 13:37 »
För att fortsätta på trädtråden..

Björk har visst nåt illasmakande gift i topparna av grenarna för att skydda dom från betande djur. Plckar man bort dessa toppar lär det inte vara giftigt iaf, men det kanske är bättre att ge kaninerna nåt dom gillar mer?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser