Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rörgängare från Harald Nyborg  (läst 5116 gånger)

Pastorn

• -
Rörgängare från Harald Nyborg
« skrivet: 26 okt-08 kl 23:57 »
nån som köpt Harald Nyborgs elektriska rörgängare? kommer inte ihåg namnet på den men det är ett lågprismärke. har provat proffsverktyg i 10000-kronorsklassen men funderar på att investera i denna maskin som bara kostar 1700 kr. nu är bara frågan, är det värt det? orkar den gänga feta rör? och är den stabil?

Pastorn

• -
SV: Rörgängare från Harald Nyborg
« Svar #1 skrivet: 28 okt-08 kl 21:58 »
gick å köpte den i alla fall, det är trots allt 2 års garanti på grunkan. den känns något plastigare än dyr-grejerna och trots en maffig växellåda tyckte jag att den pep lite ynkligt med sina 1700 watt när den fick ta i ordentligt, men nog gjorde den jobbet, nu är bara frågan hur länge den orkar...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 28 okt-08 kl 22:08 »
Min erfarenhet av billiga kinesiska elverktyg är att det brukar löna sig att själv plocka isär och sätta ihop dem och fixa till sådant som fabrikens slutkontroll skulle ha upptäckt på ett 5 gånger dyrare verktyg.

T ex se till att det finns smörjfett där det verkligen behövs i växellåda och lager, att eventuella mellanaxlar med frigående kugghjul sitter fast och inte kan röra sig i längdled (jag har varit med om en eldriven mutterdragare där det blev totalhaveri pga att hålet för mellanaxeln i växellådans gavel var för djupt borrat, så axeln kunde krypa i längsled och släppa greppet i andra änden, resultatet blev att kuggväxeln låste sig och det sprutade kuggar), att alla flatstiftskabelskor sitter bra på flatstiften och att ledningarna är ordentligt fastpressade i dem, att kolborstarna rör sig fritt i kolhållarna osv osv.

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 okt-08 kl 22:23 »
Min erfarenhet av billiga kinesiska elverktyg är att det brukar löna sig att själv plocka isär och sätta ihop dem och fixa till sådant som fabrikens slutkontroll skulle ha upptäckt på ett 5 gånger dyrare verktyg.

T ex se till att det finns smörjfett där det verkligen behövs i växellåda och lager, att eventuella mellanaxlar med frigående kugghjul sitter fast och inte kan röra sig i längdled (jag har varit med om en eldriven mutterdragare där det blev totalhaveri pga att hålet för mellanaxeln i växellådans gavel var för djupt borrat, så axeln kunde krypa i längsled och släppa greppet i andra änden, resultatet blev att kuggväxeln låste sig och det sprutade kuggar), att alla flatstiftskabelskor sitter bra på flatstiften och att ledningarna är ordentligt fastpressade i dem, att kolborstarna rör sig fritt i kolhållarna osv osv.

Halaj!

Ibland sitter det färgkluttar på strategiska skruvar på maskiner man köper.
De sitter där som en slags ”plombering” för att fabrikanten skall kunna se om någon har tagit isär den.

Gissa vad som händer med garantin om maskinen rasar och dessa färgkluttar inte är intakta?

//T

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 28 okt-08 kl 22:32 »
Jo, förr i tiden förekom det ibland plomberingar, men på elverktyg ser man dem aldrig numera. Speciellt inte på de billighetsmärken jag syftar på. Däremot kan man hitta plomberingar (egentligen helt i onödan) på billig hemelektronik, t ex klockradioapparater.

Tänk på att ett reklamerat elverktyg numera förmodligen aldrig går tillbaka till tillverkaren för analys eller reparation utan det hamnar direkt i butikens skrotbinge om inte någon ur personalen räddar det och tar hem det. Och butikspersonalen vet förmodligen inte om det ska vara plombering eller inte där eller där.

Kedjor som t ex Harald Nyborg brukar avtala bort garantiansvaret från sin leverantör, får på det sättet ett något lägre inköpspris och så tar de garantirisken själva. Det brukar löna sig tack vare att det blir mindre administrativt strul med returer, krediteringar och sådant, även om de kanske åker på en smäll då och så om de har råkat köpa in rena sopor där över 50 % reklameras.

Pastorn

• -
« Svar #5 skrivet: 29 okt-08 kl 08:07 »
jo det är sant, funderade själv på hur det var med fett i växellådan, tvekar bara att öppna den då jag misslyckats kapitalt med att öppna en liknande maskin förut, genomskådade inte konstruktionen och var rädd att fördärva skalet. nya kol och borstar fick man med och de sitter lättåtkomligt och enligt instruktionsboken som är på 2 sidor skall kolen kontrolleras stup i kvarten.
nåja, pajar den kan jag lämna in den och få en ny på studs misstänker jag.

Pastorn

• -
lägesstatus efter lite gängande...
« Svar #6 skrivet: 03 dec-08 kl 13:08 »
nånting är galet med maskinen, gängar 25-rör nu, men med allvarliga problem, skäret ser fortfarande lika friskt ut som då jag köpte den, likförbannat blir nästan varje gänga totalt sönderfläkt, och då menar jag riktigt illa!
fast jag gör efter konstens alla regler och låter hela härligheten bada i olja så hugger den och fördärvar både sig själv och gängorna.
där följde en grunk med som man fixerar röret vid maskinen med, den har nu gått av för andra gången, och idag när jag höll på högg det igen, och maskinfan gick av på mitten!
om jag bara kunde förstå vad problemet är??? gängskären ser hur fina ut som helst!
nåja, i morgon ska jag åka å byta hela alltihopet så får vi se om det hjälper eller om alla är lika kassa.

Pastorn

• -
« Svar #7 skrivet: 03 dec-08 kl 13:10 »
typ tio gängor hann jag göra.

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 03 dec-08 kl 14:06 »
Halaj!

När man gängar, vare sig det är en skruv eller ett hål, får inte materialet över/understiga dimensionsgränser.

Skall man t.ex. gänga en M10 skruv, och din pinne inte är 10 mm, utan 10,3 så blir gängan oftast väldigt sårig.
Likadant om du gängar ett M10 hål och hålet är mindre än 8,5 mm.

Kolla dina rör, alltså.

//T

Pastorn

• -
« Svar #9 skrivet: 11 jan-09 kl 23:44 »
rören är det inget fel på, blandade sorter både gamla doningar och nytt från rinkaby. numera skrattar de åt mig på HN när jag kommer in för att byta maskinen igen och igen...
bestämde mig för att problemet måste ligga ikvaliteten på rörskären så jag körde till rinkaby och köpte rörskär för över 800 kr styck, väl hemma visade sig problemet vara kvar, även de nya stålen sabbade gängorna!
Efter mycket funderande och provande konstaterade jag att maskinen rycker något i sidled när den startar, den har ju ingen smygstart utan brölar igång i full hastighet, tydligen räcker det för att skada en eller ett par gängor, och är väl den skadan skedd så hamnar den fel och totaldemolerar resten också.
Detta innebär att man måste göra hela gängan i ett enda svep, utan att stanna eller backa. då gör den det den ska, men man måste vara två om det, för en måste stå och mata på olja som en iller hela tiden.

Rabarbern

« Svar #10 skrivet: 04 feb-09 kl 15:44 »
Du kan försöka med skärpasta för att minska slabbandet. Se upp för de som innehåller klor, blir lätt klorgas när värmen stiger

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 feb-09 kl 21:20 »
Hej!

Har inte köpt några verktyg alls på HN men andra -billigare- märken (unknown) och min erfarenhet är att det inte lönar sig om man tänkt använda det mer än en gång.

/Neiklot

Pastorn

• -
« Svar #12 skrivet: 06 feb-09 kl 02:37 »
nu är det färdiggängat för denna gång, och det verkar som att gängorna håller tätt  :)
de såg visserligen ut som fan, och det blev en del spill, men funkar det så funkar det...
funderar bara på om jag ska kräva pengarna tillbaka nu när jag är färdig, den är trots allt förjävlig att jobba med, men å andra sidan har jag flera kåkar att fixa upp med en nollbudget så jag lär aldrig få råd att köpa en finmaskin.
upptäckte efter en del experiment att rå linolja var bästa smörjmedlet, gängolja eller motorolja kan slänga sig i väggen!

Rabarbern

« Svar #13 skrivet: 08 feb-09 kl 10:31 »
Om jag inte minns alldeles fel har Bosse bildoktorn gjort en genomgång av vilka skärvätskor som passar till vilka metaller. Han rekommenderade t ex whisky till någon metall.

Pastorn

• -
« Svar #14 skrivet: 09 feb-09 kl 00:42 »
det kan jag tänka mig, farsan rekomenderade t-röd till aluminium om jag inte minns fel, det har ju med spånstorlek att göra, med linoljan blev spånen lika långa som gängorna var långa, och det gick väldigt friktionsfritt

davidB

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 09 feb-09 kl 09:13 »
på mitt jobb kör de med t-röd vid bearbetning av aluminium.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Pastorn

• -
« Svar #16 skrivet: 11 maj-09 kl 08:28 »
nu är det färdiggängat för denna gång, och det verkar som att gängorna håller tätt  :)
de såg visserligen ut som fan, och det blev en del spill, men funkar det så funkar det...
funderar bara på om jag ska kräva pengarna tillbaka nu när jag är färdig, den är trots allt förjävlig att jobba med, men å andra sidan har jag flera kåkar att fixa upp med en nollbudget så jag lär aldrig få råd att köpa en finmaskin.
upptäckte efter en del experiment att rå linolja var bästa smörjmedlet, gängolja eller motorolja kan slänga sig i väggen!

jag lämnade tillbaka den med motiveringen att den var värdelös, och fick pengarna tillbaka. no questions asked 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser