Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grisar grisar grisar  (läst 4043 gånger)

småland är bäst

• Gäst
grisar grisar grisar
« skrivet: 26 okt-08 kl 21:52 »
halloj i stugan, undra hur många grisar man  behöver för att det ska löna sig? tänkte köpa foder från lantmännen, o troligen har dom både inomhus och utomhus..(utomhus under dagarna och inomhus på vintern..) tacksam för svar  :)

småland är bäst

• Gäst
SV: grisar grisar grisar
« Svar #1 skrivet: 26 okt-08 kl 21:53 »
oj lite fel, utomhus på dagarna, och inomhus på nätterna..:)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 okt-08 kl 22:02 »
Hejsan!
Vad menar du med "löna sig"?

småland är bäst

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 okt-08 kl 22:04 »
Att jag inte ska gå back på dom, och tjäna lite pengar på dom!  ;)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 okt-08 kl 22:09 »
Att köpa foder från lantmännen gör ju kalkylen lite svårare att få ihop.. Grisar äter en hel del så foderkostnaderna skenar snabbt iväg.

Själv räknar jag med att 3 suggor ungefär ger ett nollresultat eller en mindre slant i fickan + kött i egen frys, men då är det räknat på 0 kronor i arbetskostnad, ganska friska djur och korn inköpt från en granngård.

småland är bäst

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 okt-08 kl 22:22 »
vad ger du dom för foder då? bara säd eller?  tacksam för en utförlig beskrivning..är lite trög ;) haha

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 okt-08 kl 22:39 »
Hejsan!
Jag har köpt hel korn som jag mal och blandar med vatten + matrester från restaurangen på jobbet.

Jag ger dem c:a 2 kilo per dag och djur utav kornet, mindre de dagar som jag får ifrån restaurangen. Ska du köpa korn från Lantmännen kostar det väl iaf 4-5 kronor kilot..

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 okt-08 kl 22:49 »
Köper man från Lantmännen så är det ju lika bra att köpa ett färdigfoder för ca 2,50kr/kg, då får dom allt dom behöver..
Räknar du på vanliga grisar så kan du räkna med 1500 kg foder/år till suggan och sen ca 350kg till slaktgrisen.. Förhoppningsvis får du 20 slaktgrisar/sugga och år...sen är det bara att räkna på hur du tänker sälja köttet och därmed få betalt för det... ;)

småland är bäst

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 okt-08 kl 16:06 »
okeej, tack för alla svaren :)  ..men jag har en fråga till, var får man tag i suggorna då? ..jag räknar med att ha kanske 4-6 suggor, har inte tittat hur många jag får plats med än..

småland är bäst

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 okt-08 kl 16:39 »
..en fråga till: sitter o räknar här, hur många kronor/kg får man då, ungifär..? ???  ...och en sak till, hur många kg kött får man ungifär på en slaktgris? ???

ingvar2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 okt-08 kl 22:56 »
Antingen kan du söka upp nån grisbonde som har suggor och höra om han har dräktiga gyltor till salu, eller så kan du t.ex gå in på www.avelspoolen.se och kolla vad dom har för tillgång. Detta gäller alltså vanliga grisar, vill du ha Linderödare får du använda andra vägar,som jag inte är så hemma på..
Priset på köttet beror ju precis på hur du tänker sälja det, runt 16 kr ligger ju kilopriset på om du säljer till slakteri, och då får du betalt för slaktvikten, vilket är levande vikt minus ca 30 kg. Och för att få mest betalt ska du hamna på en slaktvikt på ca 80 kg.  Säljer du däremot köttet själv så ligger det väl runt en femtilapp per kilo, men då är det styckad vikt, vilket på en 80 kilos slaktad gris ,är ca 60 kg.
 :)Lätt som en plätt..eller hur ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 okt-08 kl 23:13 »
Vad är lagom att betala för färdigmalen korn till bonde i år? Ska börja köpa av en bonde här.. har haft dom på färdigfoder så här långt.
Men man plussar väl på med nånting annat, förutom kornet?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 okt-08 kl 23:16 »
Vad är lagom att betala för färdigmalen korn till bonde i år? Ska börja köpa av en bonde här.. har haft dom på färdigfoder så här långt.
Men man plussar väl på med nånting annat, förutom kornet?
Jag betalade 2 kr kilot för helt korn, och lantmännen skulle ha iaf 4:- för krossat om jag inte missminner mig, priserna exklusive moms.. En lokal kvarn skulle ha 2.70 + moms för krossat..

ingvar2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 okt-08 kl 06:02 »
Oj, är det aktuella priser? För priset har ju rasat nu sista tiden eftersom det blir så mycket foderspannmål i år. Färdigfodret är nere på runt 2,40.  Och priset som Lantmännen betalar för foderkorn är nog nere runt 1,20, så mer än 2 kr för krossat behöver du inte betala... Om det inte är ekologiskt förstås, men det tror jag inte du tänkte dig,Frances?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 okt-08 kl 08:21 »
Det är inte dagsfärska siffror nej, jag köpte för c:a 1 - 1.5 månad sedan så priserna är ungefär ifrån den tiden.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #15 skrivet: 28 okt-08 kl 08:28 »
Vi betalar 1,20+moms för krossat.. men då hjälper vi bonden lite med skörden och krossar själva hos honom..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 maj-10 kl 21:41 »
Ska det bli någon riktig ekonomi i uppfödningen, så skulle jag nog rekommendera att du ska ha 500-1000 djur på årsbasis.

Då helst KRAV godkända svin, som du får ett bra pris för

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 maj-10 kl 17:51 »
Mwen vad mena rdu med "lantmännen"? Är det granngårdens säckar ud pratar om elle rhar du silo så du kan ta hem 3 ton minst i taget? Det sista är det billigaste.

Och , ska du ha eko eller konventionelll?
ska du sälja till slakteri, restaurang, privat eller ha självhushåll?

Weasel

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 30 maj-10 kl 09:47 »
Vad behöver man ge en gris som har bra bete för tillskott? Ska de ha kraftfoder även på sommaren? För mig gäller det en tremånaders linderödsgalt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 maj-10 kl 11:12 »
Grisar lever inte på gräs. de ska ha mat i stort sett som vanligt, en aning mindre på sommaren och en aning mer på vintern. mest styrt efter utetemperatur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser