Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag trodde jag åt kvalitativ mat. Glutamat (E621) URKKKK  (läst 3818 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Glutamat (E621) :-X

En ny studie visar att personer som tillsätter glutamat i sin mat har nästan tredubblad risk att vara överviktiga. Glutamat är ofta tillsatt som “smakförstärkare” i processad västerländsk mat.

Se: plus Och www.kostdoktorn.se/?p=1329 - 54k

Har börjat fundera över den mat jag ätter och min hälsa.
Man är upplyst om att nyckelhålsmärkt mat och krav mat med flera är nytigare en omärkt mat. Man ska tänka klimatsmart och rättvist. För ett sunt liv och en bra miljö. ;)

Fick en tankeställare för ca 1 år sedan då jag lite noggrannare började läsa på innehåls förtäckning för att undvika dolt socker.  :o
Den sak jag bäst kommer ihåg är mildas flytande margarin som jag tyckte var smidig och god. Den inne håller rapsolja, stabiliserings ämne, smakämne, förtjocknings medel och färg.

Fick lite panik vågade inte riktigt läsa så noga på ett tag efter, för vad jag en tog blev jag fundersam på.

Diskussionen dök upp i åter för en dag sedan och då sa en väninna till mig jamen vet inte du att Glutamat (E621) största biverkning på möss är abnorm vikt upp gång. :-X

Så när väninna(y) numer två diskuterade barn och matt berättade jag vad vår gemensamma väninna (x)hade berättat om Glutamat (E621). Då sa y att hon hade fåt ett häfte när hon väntade sin son. Vi letade rät på häftet och började läsa, det är nu det blir riktigt otäckt. :o :-X

Biverkningarna av långvarit intag av allahanda E nummer var blanda annat migrän, klåda, nervskador, vikt upp gång, raseri utbrott hos barn och depression.

Normalt brukar jag inte bli orolig för forskare slår på stora trumman med jämna mellanrum ätt inte detta det är farligt. ;)

Men det lustiga är att smak förstärkare till och med finns i vanligt kaffe.  Är våran mat så dålig att vi måste ta till kemiska syntet preparat för att maten ska håla sin konsistens och smaka bra?  ???

Jag trodde jag åt kvalitativ mat.

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Jag trodde jag åt kvalitativ mat. Glutamat (E621) URKKKK
« Svar #1 skrivet: 27 okt-08 kl 11:53 »
Kolla Matakuten på TV4. Skrämmande!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

ivigtut

« Svar #2 skrivet: 27 okt-08 kl 14:45 »
Den har jag redan sätt lite av :-\.  Där av min fråga på forumet om det var någon som kunde laga mat för 10kr portionen.  Jag gjorde en miss jag menade en komplett måltid i frågan. 

februaribarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 okt-08 kl 17:13 »
Har också precis fått upp ögonen för det här med alla smakförstärkare, konserveringmedel mm. som finns i vår mat, skrämmande! Så nu är jag väldigt inne på att laga all min mat själv från grunden, med enkla ingredienser utan konstigheter. Bättre för både kropp och miljö, skulle jag tro :) då man vet vad det är i dessutom...  Är ju inte mkt för färdigmat, men visst gör man vaniljsås från pulver ibland, köper choklad, mm... och vem vet vad det innehåller :o) har börjat med äkta smör, ist för konstiga lightprodukter t.ex... finns nog mkt att lära. Gavs det inte ut någon uppmärksammad bok nyligen om ämnet? Man kanske skulle läsa den... någon som vet vilken jag pratar om?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #4 skrivet: 27 okt-08 kl 17:32 »
Nog går det att laga mat för 10 kr portionen, soppor är nog dock det lättaste att göra om alla ingredienser ska vara "äkta". Rödbetssoppa, linssoppa, rotsakssoppa går nog att göra för ca 5 kr portionen om de är vegetariska och görs på torkade baljväxter. Grönsaksgrytor går också att göra för 10 kr/portion och alla dessa saker kan definitivt göras mättande för den summan.
elliha.blogspot.com

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #5 skrivet: 28 okt-08 kl 10:42 »
. Gavs det inte ut någon uppmärksammad bok nyligen om ämnet? Man kanske skulle läsa den... någon som vet vilken jag pratar om?
NILSSON, MATS-ERIC:DEN HEMLIGE KOCKEN , kan det vara en du tänker på??
Väntar på att själv få sätta tänderna i den.

februaribarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 okt-08 kl 10:47 »
NILSSON, MATS-ERIC:DEN HEMLIGE KOCKEN , kan det vara en du tänker på??
Väntar på att själv få sätta tänderna i den.

Japp, den är det! Får nog bli ett hemlån av den så fort jag har läst färdigt alla böcker jag håller på med nu :P.

Lars Pers Maria

• -
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

colores

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 02 nov-08 kl 13:47 »
Mats-Erik Nilsson kommer snart ut med en till bok i ämnet. Den ska ge lite mer tips direkt till oss konsumenter, hur man använder kunskapen i praktiken.

En kompis till mig hade föresten en rejäl hög papper (typ som en bok), som jag tror att hon skrev ut från det där teveprogrammet "du är vad du äter"s hemsida, där alla E-nummer fanns med i tur och ordning, med en sammanfattning av den forskning som gjorts om vardera nummers effekter. Knappt man orkade läsa allt, förfärligt skrämmande!
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #9 skrivet: 05 nov-08 kl 11:02 »
Min man tycker det är hopplöst att handla enligt mina direktiv....var o varannan produkt inehåller glutamat!!
Kassler, chips, smörgåspålägg...blääää....är det så svårt att göra god mat att man måste fuska???
Vart tog alla bra kockar vägen??

ivigtut

« Svar #10 skrivet: 05 nov-08 kl 17:21 »
Min man tycker det är hopplöst att handla enligt mina direktiv....var o varannan produkt inehåller glutamat!!
Kassler, chips, smörgåspålägg...blääää....är det så svårt att göra god mat att man måste fuska???
Vart tog alla bra kockar vägen??
Det undrar jag också. Jag kan förstå konservering till en vis gräns med tanke på att vi i dag har frysar.
Men jag undrar, är verkligen alla dessa tillsatser biligare en bra produkter?
Detta med sötningsmedel i produkter börjar låta som 80-talets uppvaknande över blyad bensin. Det var inte fören djurparks djur dog av bly förgiftningen från luften, som det kom fram allt som hade spelats under täcket för att dölja blyets faror och att ett par individer skulle bli enormt rika.

februaribarn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 nov-08 kl 10:21 »
Kan tipsa om att ämnet diskuterades i SVT's morgonsoffa idag. Går säkert att se på hemsidan för den som vill.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #12 skrivet: 07 nov-08 kl 14:48 »
:o) har börjat med äkta smör, ist för konstiga lightprodukter t.ex... finns nog mkt att lära.

När jag såg reklamen för Bregott så sa de att det innehöll smör och rapsolja (har inte kollat om det innehåller andra saker) ... jag började tänka att det kan ju inte vara så svårt att göra själv ... så det gjorde jag!

Jag tar 1 dl rapsolja (kolla att den inte luktar härsket) för varje 100 g smör, skär smöret i småbitar och sedan kör jag allt med mixerstaven till en jämn smet och sedan är det bara in i kylen (har en bra burk med lock som jag både kan mixa och förvara i).
För mig fungerar det alldeles utmärkt och jag tycker det är gott. Vanligt smör har ju nackdelen att det kan vara lite för hårt när man har bråttom med morgonmackan men detta är bredbart även direkt från kylskåpet. :D
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 08 nov-08 kl 09:32 »
När jag såg reklamen för Bregott så sa de att det innehöll smör och rapsolja (har inte kollat om det innehåller andra saker) ... jag började tänka att det kan ju inte vara så svårt att göra själv ... så det gjorde jag!

Bregott har inga E! Har nämligen kollat!  ;)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser