Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bedöma mögel i halm?  (läst 7659 gånger)

louise

• Gäst
bedöma mögel i halm?
« skrivet: 24 okt-08 kl 19:05 »
Har precis fått hela vinterns leverans av halm men jag är småförtvivlad över att jag tror den är möglig. Luktade inte fräscht, lite öllukt, å när vi öppnade en bal (storbal) så rykte den. När det började ryka sa jag försiktigt till säljaren om oro över att halmen inte var bra, men det trodde han inte.. Hur ska jag bedöma den? Hur farlig är den för djuren? Tänker på luftvägsproblem å annat som kan drabba dem.

soleskog

SV: bedöma mögel i halm?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-08 kl 19:20 »
Halm som rycker...är dålig. Och tyvärr är det väl så att alla möjliga farligheter kan härledas till dålig halm, från direkt förgiftning till luftvägslidande, sänkt immunförsvar, kastningar etc. Här i Småland är det många som strör med sin egenproducerade halm till sina nöt, och även om alla vet att det är farligt, så verkar ganska många överleva...
Vi ledsnade dock på vår egen halvkassa halm för några år sedan, och har nu mer inköpt halm från närbelägna slätten där de kan torka halm... Då inser man också hur bra halm är!

Ryker halmen hade jag inte velat betala för den, utan köpt torv istället.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 okt-08 kl 19:27 »
Jag känner mig lite gråfärdig här. Mest för att jag trodde jag hade en snäll och trevlig säljare. Har jag blivit lurad igen? E den helt säkert dålig alltså?

Skågedalen

• -
« Svar #3 skrivet: 24 okt-08 kl 19:46 »
är det inte så att Halm kan damma lite mer än tillexempel Hö utan att vara helt kasst?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Fritjoff

« Svar #4 skrivet: 24 okt-08 kl 21:00 »
är det inte så att Halm kan damma lite mer än tillexempel Hö utan att vara helt kasst?

Jaaa.. det finns ju många åsikter :) Damm eller ryk eller små borst.. Det finns ju många olika sätt för en bal att "damma". Ryker eller pyr det mer än dammar börjar jag bli orolig, både på hö och halm.

Damm från halmet är inte nödvändigtvis urdåligt halm. Jag har märkt på havrehalm i sträng, som är helt torr, innan pressning som dammar rätt bra. När man pressar småbalar så går det mesta av detta bort, i och med att hårdpressen packar halmen med  en murbräcka i princip.

Dom få gånger jag har köpt rundbal så har dom alltid varit mer dammiga än småbalar.. Så då sprättar jag upp dom, rullar ut dom och kör över med hårdpressen och får mycket bättre, damm-fria småbalar utav det.

Dålig/möglig halm luktar inte bra.

Damm kommer man aldrig ifrån med strö. Sågspån dammar. Torv tycker jag dammar nåt förjävligt (många säger det motsatta) och har haft hästar som reagerat starkt på torv. Just nu kör vi en kombination med sågspån i botten och halm ovanpå.

Fritjoff

« Svar #5 skrivet: 24 okt-08 kl 21:03 »
Jag känner mig lite gråfärdig här. Mest för att jag trodde jag hade en snäll och trevlig säljare. Har jag blivit lurad igen? E den helt säkert dålig alltså?

Insåg att jag mest svamlade i sista inlägget. I min åsikt - Om den luktar dåligt och ryker (inte dammar) så är den dålig. Jag rensade ut min press som stått i regnet idag, med gammal halm i. Det luktade gammal äcklig öl. Den halmen har stått i blötta en månad....

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 okt-08 kl 21:22 »
jag ser nog inte skillnad på ryker och dammar. Men luktar dåligt tycker jag den gör, lite öl som du säger.

anders 67

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 okt-08 kl 22:35 »
Är den liksom ihopklistrad,kakig eller hur man ska säga då var den med all säkerhet för fuktig vid pressning.
Väldigt torr halm dammar också och olika halmsorter luktar olika.
Det brukar synas vit eller grönmögliga fläckar i halmen om den är pressad för blöt.
Använd inte möglig halm
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 okt-08 kl 22:42 »
nej nej, inget synligt mögel. det är väl lukten som oroar mest, i kombination med dammandet.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 24 okt-08 kl 23:49 »
Nu vet jag inte hur det blir i storbal, men i småbalar som möglat brukar man se det tydligt i ändarna där halmen är avklippt. Det kan bli som ett vitt lock på änden och då kastar jag den balen...

Våra djur äter ju gärna av halmen, så jag är lika noga med ströet som med höet.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 okt-08 kl 08:17 »
Luktat p det igen. Det är rätt  mycket kolukt inser jag, men nog lite öllukt. Den påbörjade balen rök inte alls nu. Är de bra längre in kanske? Elle är cdet för att den har legat ute och fukten bundit sporeran så de nte ryker?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 28 okt-08 kl 17:14 »
Strö inte med dålig halm. Det kan ge kastningar och missbildade lamm.
Och så juverinflamationer och foderförgiftningar.

Hej å hå  :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare (1 dolda)
alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser