Hej!Jag har tagit bönor som utsäde i många år och det brukar gå bra. Men det händer också att jag får korsningar om olika bönsorter växer tätt. Ff a har det hänt när jag har haft störbönor av olika sort som slingrat sig bredvid varandra. De frön jag då tar på hösten ser inte ut som de jag satt på våren så förändringen märks direkt.Men korsningarna är komplicerade. En gång fick jag en korsning mellan rosenböna och purpurstörböna. Nästa år fick jag purpurbönor som hade rätt färg men var något platta och ludna. Trots detta tog jag fröna och nu är jag tillbaka på baljor som ser ut som purpurbönor igen. Ett annat problem jag fått är att låga bönor börjar bli höga vilket komplicerar odlingen.Men i stort sett är det väldigt lätt att ta bönor och ärter för eget utsäde och om man bara ser till att de växer några meter från en annan sort så blir det sällan problem./karin
Jag grunnar på om korsningar syns på årets bönor eller först på nästa års plantor och bönor. Beror på vilken del som bönorna utvecklas från (eller består av), fröet eller delar av blomman. Korsningen finns bara i fröet. Ska kolla men det kanske tar lite tid.
alltså nu fattar inte jag... när jag läste biologi så lärde jag mitt att frön utvecklas efter att blomman blivit befruktad. så att ett frö skulle kunna bestå av blomman eller frön låter konstigt. ALLA frön är väl ifrån blomman...
det låter helt snurrigt...blir inte klokare
då var det som jag trodde då med fröet...tänkte väl att 5 års biologistudier borde ha satt sig om det är som du säger med korsningen så borde den inte synas på första generationens böna utan fröst på nästa generations bönor. alltså sår du bönorna du har som är första generationens korsning så borde bönorna från dess planta ha andra färger.