Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kran av "hiab-typ" till enklare grävaggregat?  (läst 4181 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Kran av "hiab-typ" till enklare grävaggregat?
« skrivet: 23 okt-08 kl 17:00 »
Morsning!
Funderar på att införskaffa en äldre kran (typ hiab-kran) för att ha att lyfta timmer med.. Men jag funderar på om man skulle kunna använda en sådan kran till något mer, min fundering var närmast om man skulle kunna bygga en enklare form av grävaggregat av det hela också.. Ungefär enligt skissen nedan.

Äldre kranar finnas att köpa från iaf 4000:- om man letar lite, skopa runt 1500, hydraulslang c:a 700 med kopplingar, hydraulkolv 1000:-, lite övrigt junk 200:-., dubbelverkande hydraulventil (begagnad) 1000:--. Dvs att man för c:a 5000:- skulle ha ett grävaggregat (om nu min tanke fungerar), om man nu räknar bort själva kranen (som ändå ska införskaffas)..

Skulle idéen vara genomförbar tror ni? Tanken är ju inte att det ska vara några väldigt tunga eller avancerade arbeten som ska utföras med den, men iaf kunna gräva ur diken, grovplanera o.s.v..

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Kran av "hiab-typ" till enklare grävaggregat?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-08 kl 17:18 »
Vi ska sätta på en enkel liten skopa.. samt uppfinna en bra utgödslingsgrip av ngt slag... Oj, oj, en sån kran kan man ha till ALLT! :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 okt-08 kl 17:23 »
hehe.. Ja, jag vet hur exalterad du är över den där kranen!  ;D
Hoppas Tessan blir lika upprymd när jag har köpt kranen..  :)

Hur är er tanke på skopan? Hur ska ni fästa den/styra den?

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 okt-08 kl 18:13 »
Jag ska se om jag får fram några bilder...

Klart hon blir till sig i trasorna över skopan när hon slipper lyfta massa tunga saker med sin make när maken klarar sig själv istället ;D

Jag smälte för kranen när gubben lyfte några takbjälkar åt en granne och fick en full uppsättning vagnar o selar som tack för besväret  :-* :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 okt-08 kl 18:22 »
haha! Får jag bara till kranen/grävaggregatet kommer mitt liv bli en dans på rosor alltså! Härligt!

Ni har redan grävaggregatet klart alltså? Bilder vore kalas!!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 24 okt-08 kl 07:35 »
Bra ide!! 

Men jag tror att du kan få problem med skopan då en kran inte är dimensionerad till att dra skopan till sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 okt-08 kl 16:07 »
Bra ide!! 

Men jag tror att du kan få problem med skopan då en kran inte är dimensionerad till att dra skopan till sig.

Jag tänkte också på det.. Men jag hittade faktiskt ett kombinerat grävagg./timmerkran som tillverkas, den konstruktionen ser ganska smäcker ut.
http://www.sonnys.se/Pdffiler/Combikranny.PDF

Ser man på hur denna är konstruerad så borde det inte bli några problem med en lite grövre hiab-kran iaf.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 okt-08 kl 13:46 »
Frances, du har händelsevis inte någon bild på er kran? Skulle vara intressant att se hur stor den är.. Har fått ett erbjudande om att köpa en kran som sitter på en båt i dagsläget, funderar dock på om den kan vara FÖR stor för att ha på trepunkten.

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 okt-08 kl 14:48 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=43006.0

Kranen figurerar här..

Ska förresten springa ut o fota rakt bakifrån så får du se hur vi (eller hur ;D ;)) löst monteringen..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 okt-08 kl 15:54 »
Tackar! Så här spontant så ser den nog ut att vara i samma storlek som den jag kollade på idag.. Han skulle fundera på ett pris tills i morgon så får vi se. Det kommer ju dock att kosta någon tusenlapp att få ned den från den båt som den sitter monterade på just nu, så vi får väl se om det blir något av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1191 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser