Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedspis i kÖk  (läst 1991 gånger)

Vilse

• Gäst
vedspis i kÖk
« skrivet: 23 okt-08 kl 02:23 »
Jag tittar paa hus som inte har vedspis i koeket.
Jag bara vill ha en vedspis i koeket foer matlagning och vaerme och gaerna med cistern saa man kan tappa ur varmvatten foer disken och om stroemmen skulle gaa.
Vad aer det foer regler foer att installera en saadan vedspis?
Var hittar man en saan att koepa?
Kostnad inkoep/installering?
faar man koepa beggad vedspis i sverige och installera?
(totalfoerbjudet haer nere,,faar bara saetta in ny spis)

Eleganten

• Västmanland
SV: vedspis i kÖk
« Svar #1 skrivet: 23 okt-08 kl 18:52 »
skorsten med ledig kanal kan ju vara en bra början. ska det muras ett fundament att ställa spisen på måste det göras ända från grunden (om du har torpargrund alltså har du platta på mark eller källare murar man från plattan /källarvalvet) det finns vedspisar på ben. Då räcker det med att lägga en plåt under och 30 cm framför spisen. spiskåpa med vent kanal kan vara trevligt att ha den gången det ryker in.  Beg marknaden är mkt stor liksom prisskillnaderna (kan slå mellan bortskänkes och 10 000) så det kan vara lönsamt att kolla runt lite. Är spisen hel å inga sprickor så har ingen myndighet nåt att invända. bolla lite med sotarn på orten innan du börjar. Dom gillar sånt.
Estetiken framför allt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: vedspis i kÖk
« Svar #2 skrivet: 23 okt-08 kl 19:22 »
Det enda man måste se upp med när det gäller myndigheter och begagnade spisar är att det kan vara krav på någon slags miljögodkännande för eldstäder i vissa områden i vissa kommuner. Men det gäller mest tättbebyggda, stadsplanelagda villaområden, knappast ute på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

886 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser