Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knäpphärvel  (läst 2670 gånger)

Sågaren75

Knäpphärvel
« skrivet: 22 okt-08 kl 22:52 »
Har en så kallad knäpphärvel från början av 1800 talet dock har någon försökt att reparera den men inte lyckats det är mest en intresant mekanisk grej som jag köpte för en tia när jag såg årtalet det skulle vara roligt att se bilder och ritningar för att tillverka en ny att använda eller bara ha som prydnad.
på denna fatas det grejer tex pinnar i kugghjul mm.

annan

SV: Knäpphärvel
« Svar #1 skrivet: 23 okt-08 kl 20:43 »
säljes?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 okt-08 kl 22:15 »
Kan en ignoramus få fråfa vad en knäpphärvel är för något ??? Är det ett redskap för att tillverka knappar?

Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

semlan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 okt-08 kl 22:56 »
Det är ett redskap med vev, som används till att linda upp färdigspunnen tråd på, från spolen i spinnrocken. Man får då en härva, som man tvättar och hänger upp till tork innan man gör nystan. Det där fick jag veta i går av en arbetskamrat som är duktig på att spinna. Själva knäppet är en liten träpinne som knäpper till vart 6:e varv, så man vet hur många varv man gjort.
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 23 okt-08 kl 23:02 »
Tack för förklaringen :)! Det hade jag aldrig kunnat lista ut själv :-[.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

semlan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 okt-08 kl 16:25 »
Min mamma brukar säga; Men du är väl en riktig knäpphärvel! när man gjort något knasigt. Tillsammans med vingelpetter, tokfrans och skrummelbytta har nog det uttrycket inte så stora framtidsutsikter...  :)
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser