Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laktation...  (läst 984 gånger)

Kerstin Linnea

Laktation...
« skrivet: 21 okt-08 kl 20:58 »
Hej alla....jag undrar lite om när mjölken har sinat helt efter man särat på mamman och kullen...
Någon som vet?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Laktation...
« Svar #1 skrivet: 21 okt-08 kl 21:49 »
Men inte ska du sära dom innan dom slutat dia.. det är ju ungefär vid 6veckors ålder..
Så tidigt bör man inte ta dom från mamman..

Är det att du vill para om henne vid sex veckor så går det.. men ta då bara ut henne den stund det behövs till hannen..
Annars är det bättre att vänta tills 9veckors brunsten eller längre..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 okt-08 kl 22:16 »
det är ju ungefär vid 6veckors ålder..

Nähäpp!  ;D 
Jag har minsann sett 4 månaders kaniner dia!!!
Landsflykting i storstan...

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 21 okt-08 kl 23:56 »
Jag har oxå sett äldre ungar försöka dia.. men får dom nåt :)

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 okt-08 kl 08:40 »
Hm... det kan man ju inte veta 100% förståss  :)
Landsflykting i storstan...

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 22 okt-08 kl 09:18 »
Det är vad jag läst mig till..

Hittade inte var nu men jag hittade denna text.. vilket tyder på samma sak..

Den dagliga mängden mjölk vid digivningen ökar från 30-50 gram de första två dagarna till 200-250 gram mot slutet av tredje veckan, varefter den minskar snabbt.

och denna text

Att para om en kaninhona 1-2 dygn efter nedkomsten (det naturliga hos vildkaniner!), så att hon ger di (under 26-28 dygn) samtidigt som hon är dräktig, är faktiskt vad som praktiseras under intensiv kaninavel i Europa och andra världsdelar. Detta förutsätter givetvis en mycket välbalanserad utfodring.

Men det visar iaf att honan sinar ner sig själv ganska snabbt..
« Senast ändrad: 22 okt-08 kl 09:21 av Oskarsgården »

Kerstin Linnea

« Svar #6 skrivet: 24 okt-08 kl 11:51 »
Anl till frågan är att jag har en kaninhona som tillåter ungarna att dia så länge dom vill (vilket är läänge) ;)...Och mjölken kan inte försvinna om dom är där och snuttar hela tiden.......

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare
Bokohammare, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser