Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vanligt är det med trikiner?  (läst 8261 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Hur vanligt är det med trikiner?
« skrivet: 21 okt-08 kl 16:57 »
Är det någon som har någon uppfattning om hur vanligt det är med trikiner. Har själv två utegående slaktgrisar som vi ska käka upp närmaste året. Vi kommer naturligtvis att vara noga med tillagningen men ändå..? lite obehagligt är det. Går det att skicka in för analys någon stans om man har tänkt slakta hemma?

//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

skogsråetiskogen

• Småland
SV: Hur vanligt är det med trikiner?
« Svar #1 skrivet: 22 okt-08 kl 07:43 »
Det är inte speciellt vanligt med trikiner i Sverige men jag skulle ha testat i och med att de går ute. När vi skjuter vildsvin skickar vi in vävnadsprov från grisarna till Veterinärmedicinska Anstalten i Uppsala. (SVA). Man kan beställa provpåsar för 150:- nånting. Då ingår både instruktioner och porto. Du skickar in köttbiten med posten tex på söndagen kl 16.00 och får ett SMS på måndag middag. Suverän hantering. Och grisen behöver ju ändå hänga några dagar. Man kan ta vävnadsprov från "överarmen" eller njurtappen (inne, bak i ryggen) bl a. Absolut värt pengarna, trikiner är livsfarligt att få i sig.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #2 skrivet: 22 okt-08 kl 12:12 »
Tack för svaret! Suveränt! Det kommer jag absolut att göra, så slipper jag nog mången tvivel, ångest och olustkänslor när det är dax att äta och framförallt bjuda på detta kött..

//karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 22 okt-08 kl 12:23 »
Om man ser till att inte äta köttet rått är det väl inga större problem? Trikiner tål inte upphettning.
snus? vad är priset på en pris?

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #4 skrivet: 22 okt-08 kl 12:51 »
Det har hänt mer än en gång att jag fått i mig fläskkött som inte varit tillräckligt upphettat. Senast i somras fick jag mig en riktigt blodig karré på en grillfest och rå julskinka har jag också råkat få in mig sedan termometern suttit i någon spricka dit det kokande vattnet letat sig in.. så det finns ju alltid en risk. Och är inte köttet testat är risken stor att jag kommer att steka/koka köttet tråkigt torrt bara för att vara på säkra sidan :P

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #5 skrivet: 22 okt-08 kl 20:07 »
Nu svarar jag på mitt eget inlägg, jag var nämligen in på SVA´s hemsida www.sva.se och hittade följande info:

citat:
"Trikinförekomst i Sverige

Under åren 2002-2007 har 0,1 procent av de vid SVA undersökta vildsvinen visats vara trikininfekterade. Det ökande beståndet av vildsvin kan ha en betydande roll som smittkälla för spridning av trikiner till människa. I andra länder i Europa med en stor vildsvinsstam är detta den vanligaste källan för trikinsmitta till människa.

Cirka 3 procent av rödrävarna är infekterade av trikiner.

Cirka 8 procent av lodjuren är infekterade av trikiner.

Sedan 1989 har 11 procent av de vargar som undersökts på SVA varit trikininfekterade.

Hos tamsvin har trikiner inte påvisats sedan 1994. Under åren har det slaktats drygt 3 miljoner grisar per år och alla har undersökts för eventuell förekomst av trikiner.

Även om trikiner främst påvisas hos rovdjur och allätare finns det vissa trikinarter som kan infektera fåglar och reptiler, men förekomsten av detta är inte närmare utforskad. "

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 okt-08 kl 09:15 »
Även om risken är liten så hade jag ändå testat. Råttor lär ju ha trikiner (det är därför lo och räv får det).
Och grisar äter råttor om de får chansen....

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #7 skrivet: 23 okt-08 kl 16:32 »
Jag håller med, det blir till att testa!
//Karina

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #8 skrivet: 24 okt-08 kl 07:40 »
Veterinären på jobbet gav mig följande råd när vi slaktade våra grisar:

Förutom att se till att köttet blir genomlagat vid tillagning så kan man se till att frysa allt kött innan. Rejält kallt, minus 22 eller så. Trikiner tål nämligen inte sådan kyla heller. Så då har man dubbelgarderat sig. Att man inte har detta som rekomendation förklarade han (som är länsveterinär) med att man var rädd att folk inte skulle kolla temp i frysen, och det skulle då vara en stor risk att folk blev infekterade i alla fall.

Så fixa frysning, så är du safe.

(vi hade också utegrisar.)

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 okt-08 kl 21:16 »
Jag har bestämt för mig att det finns flera stammar av trikiner varav någon / några är köldtåligare än andra och överlever även kallare frysboxar.... Trikinprov är inte helt fel.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 25 okt-08 kl 23:14 »

Trikiner i svenskt griskött är ovanliga på gränsen till obefintliga
De flesta trikiner dör i frysen
Vissa trikiner tål stark kyla, dessa är ännu ovanligare
Alla trikiner dör vid ca 68 grader celcius.

Dvs

Trikiner är inget problem
Skulle de trots allt finnas i grisen dör de som överlevt frysen när man tillagar köttet.

= Inga problem, så länge man inte äter rå gris.

Det gör inte jag, i alla fall.
snus? vad är priset på en pris?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 26 okt-08 kl 00:28 »
Hunden då...? Min hund får rått griskött titt som tätt... Än är han pigg och kry...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #12 skrivet: 26 okt-08 kl 11:14 »
Hur folk gör med tamgrisar vet jag inte, men jag har då fått lära mig att på inga villkors vis låta katter eller hundar komma nära slaktavfallet från vildsvin innan testet är gjort.
Och om nu testet kostar 150:-, vad är problemet?
BTW - som leifhh skriver - det är inte så enkelt som att rakt av säga att alla trikiner inte tål ditten och datten - det finns flera olika stammar trikiner som har olika trösklar vad dom tål och inte. Jag tycker inte det finns nåt att diskutera om, när det är så smidigt med ett test.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 07 nov-08 kl 20:46 »
enligt läraren på min charkkurs i veckan är trikiner obefintligt på tamgris, även utegrisar. Men dör i frysen gör de inte, de bara sover lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser