Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni för utgiftskategorier?  (läst 13558 gånger)

solstrimma

• Gäst
SV: vad har ni för utgiftskategorier?
« Svar #60 skrivet: 22 okt-08 kl 01:28 »
Varför krångla med garageförsäkring? Om man som vi köper en bil i samma prisklass som två tankar bensin så slipper man allt krångel med mer än trafikförsäkring.

Jag köper aldrig en bil för mer pengar än att jag kan betala utan att låna. Sisådär 3000-8000kr brukar det bli.
måste vara en stor tank om det får plats bensin för 8000kr ;D

muffman

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 22 okt-08 kl 08:08 »
Det är väl bara en tidsfråga innan en tank bensin kostar 8000 ;D

trädman

« Svar #62 skrivet: 23 okt-08 kl 01:09 »
Hihi! Om man sparar mindre än skruvis är man dum i huvet och om man sparar mer så är man snål. Den här tävlingen har bara en möjlig vinnare!

Om man tjänar mer, investerar mer, sparar mer och konsumerar mer, är man diskad i tävlingen eller möjligen varken snål eller dum i huvudet då?

jenses

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 23 okt-08 kl 01:28 »
vad har ni för utgiftskategorier?

• onödiga utgifter
  • oväntade utgifter
  • allt för dyra utgifter
  • skatter
  • annat

Sommartorparn

« Svar #64 skrivet: 23 okt-08 kl 09:10 »
Igår läste jag i en tidning att svenskarna köper 25 kilo textilier (bara kläder tydligen enligt artikeln, inte täcken och filtar) per person och år, jämfört med 15 kilo för tio år sedan. Rimligtvis gör man sig också av med (nästan) lika mycket varje år för att inte drunkna i det. Jag tycker det låter enormt mycket. Hur kan man köpa så mycket kläder? Om det sen är i prisklassen av den diskuterade jackan, så är det väl inte konstigt att folk inte har några marginaler längre.

Köper ni 25 kilo kläder om året?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #65 skrivet: 23 okt-08 kl 09:21 »
Igår läste jag i en tidning att svenskarna köper 25 kilo textilier (bara kläder tydligen enligt artikeln, inte täcken och filtar) per person och år, jämfört med 15 kilo för tio år sedan. Rimligtvis gör man sig också av med (nästan) lika mycket varje år för att inte drunkna i det. Jag tycker det låter enormt mycket. Hur kan man köpa så mycket kläder? Om det sen är i prisklassen av den diskuterade jackan, så är det väl inte konstigt att folk inte har några marginaler längre.

Köper ni 25 kilo kläder om året?

Nej, men min arbetsgivare håller med en stor del arbetskläder. De ska väl räknas in där tror jag.

Skyddskläder för byggandet, 2 uppsättning
Kockskläder, 4 uppsättning
Förkläden, 10 stycken
Serveringskläder, 3 byxor, 10 tshirts och 3 skjortar.

Sedan har jag 3 uppsättningar gårdskläder och lite representationskläder.

Iofs behövs det inte en lika stor hög till nästa år men ja, ibland så är det löjliga mängder.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Sommartorparn

« Svar #66 skrivet: 23 okt-08 kl 09:33 »
Det låter som om du själv måste bygga restaurangen, laga maten, servera den och dessutom vara gårdskarl och chef. Hur orkar du?

solstrimma

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 23 okt-08 kl 12:06 »
Det låter som om du själv måste bygga restaurangen, laga maten, servera den och dessutom vara gårdskarl och chef. Hur orkar du?
ja, jag tycker det låter lite tokigt...,. ???

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #68 skrivet: 23 okt-08 kl 12:10 »

Nej, men man måste hjälpa till där det just då klämmer i besättningen. Just nu är det lite mycket jobb kan jag dock hålla med om.

solstrimma

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 23 okt-08 kl 13:47 »
Nej, men man måste hjälpa till där det just då klämmer i besättningen. Just nu är det lite mycket jobb kan jag dock hålla med om.

när öppnar ni?? har ni mycket kvar ?? ;D ska tipsa mina vänner jag har där,de ska få utvärdera!

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 06 nov-08 kl 12:41 »
Ekonomisk prioritering för mig här hemma just nu (för det finns tydligen intresserade ;) ):

Min personliga prioritering:
1. Delade räkningar (hyra, el, försäkringar, telefon) - Runt 2000 i månaden
2. Personliga räkningar (djurförsäkringar, prenumerationer) - Runt 300 i månaden
3. Mat till djuren (Hund, katt och fiskar) - Beror hemskt mycket på reapriser och årstider
4. Mat till oss (Vi delar lika på utgifterna där) - Mellan 1000-1500 i månaden
5. Nikotin och koffein (Också kallat "personlig sinnesro") - Runt 1000 i månaden
6. Böcker (Det enda jag måste köpa) - Hemskt skiftande, minst 200 i månaden
7. Resor (Busskort och en och annan tripp till vänner) - Minst 100 i månaden
8. Allt annat kul (Mobiltelefon, kläder, pryttlar till hemmet, leksaker, osv) - Mobilen blir ett par hundra i månaden, kläder blir kanske en hundring i månaden, andra saker kan bli hur mycket som helst.

Jag sparar ingenting, för det finns inget över att spara. Jag lever i nuet och mår utmärkt av det.

Sommartorparn

« Svar #71 skrivet: 06 nov-08 kl 14:36 »
Om du vill ha några kommentarer på din ekonomi, så är det lika bra att du registrerar dig på familjeliv, för det är där den mest intresserade håller hus nu. Det kan ju vara din födelsedagspresent till personen i fråga. I går (?) gjordes ett tappert försök att trösta en familj i ekonomisk kris med muntra tillrop som varför-har-du-inte-sparat-i-tid?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #72 skrivet: 06 nov-08 kl 16:25 »
I går (?) gjordes ett tappert försök att trösta en familj i ekonomisk kris med muntra tillrop som varför-har-du-inte-sparat-i-tid?

Muntert...

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser