Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg 25 dygn nu ??  (läst 1124 gånger)

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
Ägg 25 dygn nu ??
« skrivet: 03 apr-07 kl 12:35 »
Hej hopp! Tänkte hoppa in lite i diskusarna här. Helt ny här inne och helt ny på detta med att kläcka fram kycklingar i maskin. Slängde in 18 ägg för lite över 3 veckor sen. Efter 19 dar kom det ut en väldigt pigg lite gul krabat. 2 dygn senare kom två till. Men nu ligger alla dom andra äggen kvar och jag har varken hört eller sett något liv på äggen. Idag har det gått 25 dygn... ska jag ge upp? har hört att man åtminstone ska vänta 24 dygn för att någon kan vara sen. Men känner nog själv att dom inte är befruktade dom andra. Visserligen, 9 av äggen kommer från en hönsgård med en väldigt liten och klen tupp så det är inte alls säkert att han klarat av sitt jobb för hönsen ville inte alls veta av honom. Men dom andra 6 borde juh vara okej med tanke på att tuppen där är rejält duktig på att hålla igång sina hönor.

vad säger ni? ska jag rengöra buren och slänga in nya?

heppa :-)

orloff

• Gäst
SV: Ägg 25 dygn nu ??
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 12:58 »
Har du inte lyst äggen för att se om de var befruktade? Ägg som inte är "dugliga" ska plockas bort så fort som möjligt.

tulipan

« Svar #2 skrivet: 03 apr-07 kl 13:48 »
Nej jag har juh inte gjort det. Har suttit och läst om allt möjligt om kycklingar och ägg här nu i två timmar så nu ska jag hem och lysa äggen.. bättre sent SOM alltid *ehmmm*

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 03 apr-07 kl 17:47 »
Har det gått så lång tid är det bara att slänga äggen. Ta det försiktigt så inget går sönder för det lär lukta...
Rengör och lägg in nya ägg om du inte har en surhöna som kan göra jogget. Genomlys äggen efter en vecka-tio dar. Sätt en ficklampa mellan knäna och kupa händerna kring ett ägg mot lampan och snurra det sakta. De äggen som är befruktade är svarta förutom på trubbiga änden där man ser luftblåsan. De äggen som är obefruktade kommer att se mer genomskinliga ut och du kommer att kunna se skuggan av gulan flyta omkring i mitten. Är du osäker på nå't ägg är det bara att göra ett frågetecken med en blyertspenna och kolla igen efter några dagar.
Viktigt att du vänder äggen minst morgon och kväll, men det kanske du har koll på. Är du säker på att kläckaren funkar som det ska? Men det kom fu ut några, så det kanske den gör.
Lycka till med ett nytt försök!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

tulipan

« Svar #4 skrivet: 16 apr-07 kl 11:40 »
18 nya ägg ligger i kläckarn. Legat i 11 dagar nu. Lös dom i torsdagskväll och 17 av dom är befruktade.. så vi får väl se hur det går denna gången. Man lär sig varje gång. :-)

Dom tre kycklingarna vi fick har nu fått bosätta sig ute på dagarna och njuta av det fina vädret i en liten kaninbur. ack så fort dom växer dom små..

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser