Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såll till Nima hammarkvarn?  (läst 4285 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Såll till Nima hammarkvarn?
« skrivet: 19 okt-08 kl 12:30 »
hejsan!
Har en hammarkvarn av märke Nima som jag skulle behöva ett grövre såll till.. Vet ni om det säljs sådana fortfarande? Jag har ett svagt minne av att någon sa att maskinerna tillverkades fortfarande..

ingvar2

• Gäst
SV: Såll till Nima hammarkvarn?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-08 kl 15:29 »
Jag tror Nima har, men då får du ringa , för det finns inte i katalogen. Eller så pratar du med dom på Elmia till helgen..För dit ska du väl :)
Annars får man väl köpa perforerad plåt och göra ett själv..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 okt-08 kl 15:49 »
Hejsan!
Är det samma Nima som ger ut den där stora katalogen med en herrans massa "bra-att-ha-saker" i?

ingvar2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 15:54 »
Jajamän! :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 okt-08 kl 18:00 »
Pratade med dem idag och de hade såll, dock inte så grovt som jag ville ha. Deras grövsta är 6 mm och ett sådant har jag redan. Ska se om jag kan tillverka något själv istället.

ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 okt-08 kl 07:27 »
Jag kör också på det grövsta, frågan är om det går att ha så mycket större hål, jag tror du kommer att få en massa hela kärnor som bara åker rätt igenom.. Om det är foder till hästar , så är det egentligen en kross du ska ha, hammarkvarnen är mest till grisfoder, och då är dom sållen lagom..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 okt-08 kl 08:16 »
Jo, vi har ju både hästar och griser (och kaniner) så min tanke var att kunna använda samma maskin till samtliga djurslag. Jag testatde att ta bort sållet helt men då blev det lite för många hela kärnor, funderade på ett såll med c:a 1cm hål.. Iof kan väl hästarna äta det lite mera finkrossade också, det är ju inga större mängder det rör sig om per dag för deras del

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 okt-08 kl 11:21 »
Det blir nog lite för stort, jag har sett när mina slitits ut och det blivit hål så är det hälften hela kärnor, och du behöver utgå från grisarna, dom måste få lite sönderdelad spannmål annars växer dom dåligt.
Hästarna behöver ju knappt nåt, annars skulle du haft en kross, det passar bra till både gris och häst..men nu har du ju en kvarn...så det är ju inte mycket att göra åt.. :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 okt-08 kl 11:50 »
Det blir nog lite för stort, jag har sett när mina slitits ut och det blivit hål så är det hälften hela kärnor, och du behöver utgå från grisarna, dom måste få lite sönderdelad spannmål annars växer dom dåligt.
Hästarna behöver ju knappt nåt, annars skulle du haft en kross, det passar bra till både gris och häst..men nu har du ju en kvarn...så det är ju inte mycket att göra åt.. :)
Man skulle ju iof kunna sälja av med kvarnen och köpa en kross, men jag tyckte att fodret blev bättre nu med kvarnen än när jag köpte kornkross (till grisarna alltså), jag har fått för mig att det blir bättre utdelning per kilo foder med den mera finmalda fodret än mot det krossade. Är det nu så så är det ju bättre att ha en kvarn eftersom att grisarna äter enormt mkt fler kilo än hästarna under ett år..

Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser