Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föreningen Gotlandskaninens hemsida - UTE NU!  (läst 3034 gånger)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
Föreningen Gotlandskaninens hemsida - UTE NU!
« skrivet: 17 okt-08 kl 23:11 »
 :D

Som många av er redan snappat så håller jag på och gör en helt ny hemsida åt föreningen. Eftersom jag vet att en del av medlemmarna hänger här inne tänkte jag ge lite förhandsinfo samt höra lite mig för lite med er...

Sidan kommer alltså se helt anorlunda ut rent designmässigt (färger och till viss del uppbyggnad). Mer bilder utspridda över hela sidan, lite lättare att hitta information (hoppas jag iaf). Vi kommer ha en ny adress: www.gotlandskaninen.se domänen är införskaffad men det går inte att se någon sida ännu, där får ni nå er en stund till :P Satsar på att den ska ligga ute i färdig version lördag den 8 november, på kvällen (vi ska ha möte och godkännande från styrelsen först).

Vi kommer ha en annonssida, annonser kan beställas redan nu genom att ni mailar mig humleblomster@live.se Det finns kategorier för säljes, köpes och bytes. Jag kommer uppdatera annonssidan varje söndag, manus går bra att skicka eller ringa in hela veckan. Annonsen kommer sedan ligga kvar fyra veckor och plockas sedan bort, vill du ha den ute längre är det ditt ansvar att förnya den genom att på nytt kontakta mig! Detta för att vi ska slippa inaktuella annonser. I annonsen är det bra om du anger eget genbanksnummer, samt genbansknummer och namn på föräldrarna (om det är ungar du vill sälja) för att underlätta för andra, samt var kaninerna finns! Namn, telefonnummer etc publiceras, men på eget bevåg! Jag är själv ganska nojig när det gäller sånt med tanke på tidigare händelser.

En bildbank kommer finnas, där kommer det bla in några bilder på founders, sånt är roligt! Dessutom har vi en liten överraskning på lut!

Vi har beslutat att inte ha något forum, detta för att det förr eller senare brukar spåra ur med s.k. forumtroll etc. Vi anser att alternativ räcker gott som forum. I dagsläget finns det heller inga planer på länksida då den också kräver ganska mycket skötsel, man stöter ofta på sidor med inaktuella länkar, väldigt irriterande!

Vad jag funderar över är om det finns intresse för nån form av medlemsplank? Om det finns folk som tycker det kan vara roligt att skriva nån kort artikel om sånt som rör kaniner, man kanske har varit ute och visat upp kaninerna och vill delge andra om hur det gick? Eller man kanske bara vill berätta om en vardaglig händelse hemma i kaningården. Vad säger ni, är det nåt som lockar? Manus skickas i sån fall till mig, antingen via e-post eller om man inte har tillgång till dator via snigelposten så publicerar jag det!

Bra är om ni sprider denna information även till dom som inte har internet och mail, även annonsmanus går bra att ringa in eller skicka via posten! Såna kontaktuppgifter finns i medlemstidningen.

Linda G642 (som snart talar i html ;D)

Tillägg: Den här infon kommer även att komma ut i medlemstidningen för dom som inte hänger här inne.
« Senast ändrad: 21 okt-08 kl 23:13 av humleblomster »
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Föreningen Gotlandskaninens hemsida
« Svar #1 skrivet: 18 okt-08 kl 11:33 »
Tycker att det låter himla bra alltihop!
Tack för att du fixar hemsidan, det behövs!  :)
Citera
samt var kaninerna finns! Namn, telefonnummer etc publiceras, men på eget bevåg! Jag är själv ganska nojig när det gäller sånt med tanke på tidigare händelser.
Är också nojig ang. detta.
Det känns lite glest mellan tidningarna så ett medlemsplank kanske kan vara bra.
Kanske de artiklarna också skulle ligga ute en begränsad tid?
Har tänkt på att det vore kul att läsa en typ av presentation av genbankerna, alltså genbanker som presenterar sig själva och sin genbanksavel.
Tex: Hur det kom sig att man började med genbank, hur många djur man har, hur många kullar man brukar ta m.m.
Gotlandskaniner, genbank.

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 12:37 »
Åh vad bra att det äntligen händer något med hemsidan!Bra intiativ!
Ska jag skicka över några söta kort?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 18 okt-08 kl 19:23 »
Åh vad bra att det äntligen händer något med hemsidan!Bra intiativ!
Ska jag skicka över några söta kort?

Vi kan ta det framöver, när sidan kommit ut på nätet. Har lite planer för just bilderna ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 18 okt-08 kl 19:34 »
Citera
Har tänkt på att det vore kul att läsa en typ av presentation av genbankerna, alltså genbanker som presenterar sig själva och sin genbanksavel.
Tex: Hur det kom sig att man började med genbank, hur många djur man har, hur många kullar man brukar ta m.m.

Jag ska lägga det i förslagslådan :)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Föreningen Gotlandskaninens hemsida - UTE NU!
« Svar #5 skrivet: 21 okt-08 kl 23:11 »
Tjuvstartar, hoppas jag inte får påbackning..

www.gotlandskaninen.se :D

Nu vill jag att ni fyller på med annonser för det ser tomt ut på annonssidan, maila manus till vår nya adress info@gotlandskaninen.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 22 okt-08 kl 10:19 »
Tjusigt!!!
Jag ska knåpa ihop en annons på kaninerna jag har till salu nu  :)

En liten önskan: När man klickar på "Till Salu" tex, så försvinner annonskategorierna. Jag skulle vilja ha dem kvar klickbara, även när jag är inne på en kategori? Förstår du vad jag menar? 
Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 22 okt-08 kl 10:36 »
Tjusigt!!!
Jag ska knåpa ihop en annons på kaninerna jag har till salu nu  :)

En liten önskan: När man klickar på "Till Salu" tex, så försvinner annonskategorierna. Jag skulle vilja ha dem kvar klickbara, även när jag är inne på en kategori? Förstår du vad jag menar? 

När det börjar komma in annonser ska jag lägga en -Tillbaka- länk på varje sida

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 22 okt-08 kl 11:41 »
Nya hemsidan är jättefin!  :)
Gotlandskaniner, genbank.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #9 skrivet: 22 okt-08 kl 11:56 »
Kul att nån tagit tag i den.. det blev jättebra..
Ska fixa till nån annons och skicka in nån bild :)

Håller med Potatisblomma.. bra om du kan fixa det..

Ewa / Genbank 632
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 22 okt-08 kl 12:11 »
Ser mycket bra ut!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #11 skrivet: 22 okt-08 kl 12:52 »
Håller med Potatisblomma.. bra om du kan fixa det..

Ewa / Genbank 632

Jag har en plan ;)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #12 skrivet: 22 okt-08 kl 17:08 »
Nu är annonssidan förhoppningsvis bättre, och jag har även ändrat om kontaktsidan lite, smådetaljer ;)

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #13 skrivet: 22 okt-08 kl 23:55 »
Kanonfin! :)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 23 okt-08 kl 01:34 »
Kul att nån fortfarande "knackar" html! Snart en bortglömd konst...  ;)

Några små detaljer som jag tänker på... Mest bara estetiska detaljer, men...  ;)

Försök "ta ner" rubriken "Föreningen gotlandskaninen" lite i översta framen... texten är inte centrerad höjdledes om du förstår hur jag menar...

Annonssidan blev mycket mer överskådlig när du gjorde en extra meny-frame i den, men går det att ta bort den gråa bordern mellan den extra-menyn och text-framen? Gräsligt fula dom där gråa strecken som lyckas poppa upp på dom mest irriterande ställen ibland...  ::)
Sen kändes meny-länkarna på annons-sidan lite... hmm... gapiga...?  :-[ Lite stor och blaffig text liksom... Testa utan att använda versaler och understrykning. Och lite mindre text...
Den framen för annons-menyn behöver kanske inte vara så bred heller...?

På sidan "Gotlandskaninen" så blir det en upprepning i översta stycket från "Historik"-sidan. Sätt in det om inventeringen 1993 på historik-sidan och stryk det översta stycket istället, då håller man sig till fakta om Gotlandskaninen på den sidan, och så hamnar all historia på historik-sidan.

I övrigt en skön och lättläst sida. Lättnavigerad och informativ. Har du förresten kodat den mot IE eller Firefox? Den ser lite olika ut beroende på vilken man använder...

Kanonbra jobbat!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #15 skrivet: 23 okt-08 kl 13:25 »
Citera
Kul att nån fortfarande "knackar" html! Snart en bortglömd konst...  ;)

Några små detaljer som jag tänker på... Mest bara estetiska detaljer, men...  ;)

Försök "ta ner" rubriken "Föreningen gotlandskaninen" lite i översta framen... texten är inte centrerad höjdledes om du förstår hur jag menar...

Det har jag försökt på alla tänkbara sätt, men eftersom jag gör sidan i ren html så får man inte allt. Tar jag ner texten hamnar den mestadels nedanför framen, minskar jag framen ser den väldigt smal ut, ökar jag tar den för mycket plats.. Har gjort det bästa av situationen

Citera
Annonssidan blev mycket mer överskådlig när du gjorde en extra meny-frame i den, men går det att ta bort den gråa bordern mellan den extra-menyn och text-framen? Gräsligt fula dom där gråa strecken som lyckas poppa upp på dom mest irriterande ställen ibland...  ::)

Går säkert bra, men jag har medvetet valt att behålla linjen, precis som jag har valt att behålla dom/lägga till runt dom andra ramarna. Funkar utseendemässigt enligt min åsikt.

Citera
Sen kändes meny-länkarna på annons-sidan lite... hmm... gapiga...?  :-[ Lite stor och blaffig text liksom... Testa utan att använda versaler och understrykning. Och lite mindre text...

Om du tittar runt på sidan har alla länkar fet text och understrykning, eftersom jag valt samma färg på länkar som övrig text så måste dom markeras på annat sätt. Och för att behålla det konceptet så har jag valt detta på annonssidan också. Minskar jag texten kommer sidan *hoho* eka tom ist. Återigen vad man själv anser bli bäst

Citera
Den framen för annons-menyn behöver kanske inte vara så bred heller...?

Återigen, medvetet val. Gör jag en smalare meny kommer annonstexterna bli väldigt låånga, och det ser futtigt ut. Gör jag annonserna smalare lkommer det inte att stämma överens med övriga sidor där texterna går ända ut i högerkanten. Denna sida kommer nog se bättre ut när annonserna kommer in, och jag kommer själv ändra till vad som ser bäst ut. Men idag ser det ut som det gör av en anledning!

Citera
På sidan "Gotlandskaninen" så blir det en upprepning i översta stycket från "Historik"-sidan. Sätt in det om inventeringen 1993 på historik-sidan och stryk det översta stycket istället, då håller man sig till fakta om Gotlandskaninen på den sidan, och så hamnar all historia på historik-sidan.

Här har inte jag haft så mycket att säga till om, jag är medveten om upprepningen och har redan kortat ner, texten inne på historik är skriven "för hand" medan texten inne på gotlandskaninen är rasbeskrivningen som är skriven för flera år sen och antagen av föreningen, inkopierad dit.

Citera
I övrigt en skön och lättläst sida. Lättnavigerad och informativ. Har du förresten kodat den mot IE eller Firefox? Den ser lite olika ut beroende på vilken man använder...

IE
Jag är utbildad inom desktop och webbdesign inom NTI-skolan, så jag kan använda mig av såna program och göra mer avancerade saker men gillar "basic". En sån här sida ska först och främst ge den information man vill ha, flash och andra balla effekter får andra sköta. Att man sen genom enkla html-tags kan få fram en hel webbsida fascinerar mig!

Citera
Kanonbra jobbat!  :-*

/Sara

Tack!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 24 okt-08 kl 14:32 »
Men jag ser ju inga annonser?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #17 skrivet: 24 okt-08 kl 16:50 »
Men jag ser ju inga annonser?

Annonssidan uppdateras normalt sett varje söndag em/kväll :) Detta för att hålla ordning och reda, samt att jag inte ska behöva sitta och uppdatera hemsidan varenda dag.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 25 okt-08 kl 14:16 »
ok
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #19 skrivet: 07 okt-09 kl 19:12 »
Eftersom en del av föreningens genbanksinnehavare hänger här:

Nya annonseringsmöjligheter

Nu kan alla medlemmar registrera sig och själva lägga in sina annonser på hemsidan samt även diskutera i ett eget forum. Gå in på hemsidan www.gotlandskaninen.se klicka på "Annonsforum" så kommer ni rätt. Forumet är av samma karaktär som Alternativs så ni kommer känna er som hemma :)

Gamla annonssidan kommer ligga kvar ett tag till parallellt med det nya.

Välkomna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser