Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Montering av ugnstermometer till vedspis  (läst 3220 gånger)

JJ Grävling

• Bohuslän
Montering av ugnstermometer till vedspis
« skrivet: 17 okt-08 kl 02:06 »
Hej!

Jag är ny här och vet inte säkert om jag valde rätt ämnesområde för min fråga, men skit samma. Hoppas i alla fall att det finns nån som har koll eller tycker att detta är intressant...
Det är så att jag funderar på att köpa en ugnstermometer till min gamla Skoglund & Olson vedspis, och undrar om någon vet hur man monterar den. Det verkar inte finnas någon ledning av den typ som sitter på t.ex. kött-termometrar, utan bara något slags klämma. Sätter man den bara på utsidan luckan eller hur funkar det? Och hur precis temperatur visar dom? Är det nån här som använder en urgnstermometer till vedspisen? Jag vill gärna bli bättre på att laga mat på vedspisen, och inte minst använda ugnen till bakning och annat...

/John Grävling
« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 02:08 av JJ Grävling »

kolaren

SV: Montering av ugnstermometer till vedspis
« Svar #1 skrivet: 17 okt-08 kl 20:31 »
Är det Davidssons modell så har den en liten fot så den kan stå inne i ugnen.

Winnie

SV: Montering av ugnstermometer till vedspis
« Svar #2 skrivet: 17 okt-08 kl 21:24 »
Använder ingen termometer...

Efter ett par bak så kan man sin ugn.

För min del är det inte svårare än 175= elda försiktigt. 200= elda lite lagom, 225= elda normalt...:o)

Det där med temperaturer som står i recept är inte så väldans noga....förutom till sockerkaka...

Den dagen du känner att du kan din ugn så baka en sockerkaka, om det går bra så är du hemma...

Dela detta:

* Inloggade just nu

928 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser