Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svarta frön i havren??  (läst 5147 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Svarta frön i havren??
« skrivet: 16 okt-08 kl 23:22 »
I kväll upptäcke jag att ur havre säcken jag köpte i går är det massa små svarta frön + torkade "ärtor"???
Nån som vet vad dessa svarta "frön" är för nåt och om det är farligt??
Min häst ville inte käka upp sin kvälls havre och lämnade hälften o jag blev orolig så klart .
O vad är det för torkade ärtor i havre ?
Jag använder vanlig gul helhavre föresten från häfla kvarn .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
SV: Svarta frön i havren??
« Svar #1 skrivet: 17 okt-08 kl 20:27 »
Hade inte min häst velat äta havren hade jag helt klart dragit öronen åt mig. Jag hade ringt kvarnen och frågat, de har nog koll på vad de har för grödor i vallen. Skulle ju kunna va så att de sått i baljväxter för att binda kvävet i jorden tex. Svarta fröna kan man ju bara gissa, kan ju vara någon raps, eller vad som helst :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-08 kl 21:55 »
Hade inte min häst velat äta havren hade jag helt klart dragit öronen åt mig. Jag hade ringt kvarnen och frågat, de har nog koll på vad de har för grödor i vallen. Skulle ju kunna va så att de sått i baljväxter för att binda kvävet i jorden tex. Svarta fröna kan man ju bara gissa, kan ju vara någon raps, eller vad som helst :-\
Ja jag håller med , jag ger ingen av den havren förens jag fått svar .
Jag ska ringa dit i morgon ,, äckligt  :-X
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

soleskog

« Svar #3 skrivet: 18 okt-08 kl 08:34 »
Svarta frön kan också vara målla, ett ogräs. Det äter våra hästar glatt, men de har ju vant sig...Hade jag köpt det (vi odlar själva) så hade jag nog frågat, om man har köpt havre så bör kanske målla inte ingå så mycket! Men inte direkt äckligt kanske? 
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 20 okt-08 kl 12:50 »
Jag har samma sak i mitt korn. Det är frön..
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 20 okt-08 kl 12:54 »
Frön? Vi har samma sak i vår havre, men i o m att det var på-skoj-odling och jag skördade havren och några andra sädesslag med sax, kan det inte ha varit ogräs med. Min son oroar sig för att det var den där otäcka sjukdomen som fanns på råg förr och som gjorde att armar och ben kunde ramla av.
Vad menar du att det är för frön?

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 20 okt-08 kl 14:58 »
Vi å grannarna har alla armar och ben kvar.. å jag har fått mitt svar hos bönderna att det skulle vara frön. Mer vet jag inte.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 okt-08 kl 20:10 »
Om man har köpt ekologisk havre är det ju inget konstigt att det är diverse ogräsfrön i havren. Men om hästarna inte vill äta av havren, så ska man vara riktigt fundersam. De är experter på vad som går att äta.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 20 okt-08 kl 20:57 »
Om man har köpt ekologisk havre är det ju inget konstigt att det är diverse ogräsfrön i havren. Men om hästarna inte vill äta av havren, så ska man vara riktigt fundersam. De är experter på vad som går att äta.
Jag håller med .
jaghar bytt ut säcken nu .
kvarnen blev förvånade över fröna o det dammade jätte mkt när han hällde ut havren o undersökte den :s
Vi började hosta bägge två .
Han gissade att det tex kunde vara hampa eller ogräs men menade som du att om hästen inte vill ha så är det nåt fel på den .

Luffsen

• -
« Svar #9 skrivet: 11 jan-09 kl 12:46 »
Min son oroar sig för att det var den där otäcka sjukdomen som fanns på råg förr och som gjorde att armar och ben kunde ramla av.

Mjöldryga?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 12 jan-09 kl 19:45 »

Jag tror att det kan vara frön av raps eller någon av dess  släktingar  som åkersenap. Raps beter sig gärna som ett ogräs.
Fröna är klotrunda och mycket mindre än sädeskorn. Eftersom de är släkt med senap kan man tänka sig att de har en skarp smak.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

bo_i_dala

« Svar #11 skrivet: 16 aug-09 kl 17:09 »
Hej!!
De svarta fröna är helt ofarliga!!! Att hästen inte äter och att det luktar mögel är inte käckt- kan vara aflatoxin, cancerogent mm

Det som "fick armar och ben att ramla av" heter mjöldryga och är ohälsosamt, finns på råg är dessutom inte klotrunda blanka!

OBS köp aldrig kalluftstorkad spannmål pga aflatoxinrisken, Lantmännen tar inte ens emot sådan spannmål!
mvh

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 16 aug-09 kl 22:05 »
Mjöldryga är riktigt otäckt. Innehåller en radda alkaloider med stark verkan på människor och djur.

Såldes i hälsokostaffär för 20-talet år sedan. Gick ut larm i radion med varning till den som köpte. Min hustru tittade på mjöldrygepaketen nåra år innan, men tyckte det var dyrare än mjölet så hon köpte inte, men kom ihåg det när hon hörde larmet.

Sedan dess är jag mycket skeptisk till hälsokostaffärer.

Luffsen

• -
« Svar #13 skrivet: 16 aug-09 kl 23:03 »
 ??? Har man sålt mjöldryga som HÄLSOKOST?

Naturhistoriska museet skriver bland annat detta på sin sida:

I och med att mjöldrygans uppsvällda kärnor, sklerotierna, verkade dryga ut säden ansågs den vara ett mycket välkommet tillskott speciellt under nödår. Vad man inte visste var att mjöldrygan är mycket giftig och den innehåller bland annat ergotamin. Under medeltiden och fortfarande långt in på 1900-talet härjade mjöldrygeepidemier i Europa. Den sista epidemin i Sverige inträffade under 1800-talet. Sjukdomen kallades i Sverige dragsjuka. Intag av mjöldryga kan leda till yrsel och kramper. Gifterna gör så att yttre blodkärl drar ihop sig vilket kan resultera i inflammation och kallbrand. Svårt angripna kroppsdelar som fingrar och tår men även armar och ben kan förtvina och falla av. Mjöldrygan kan även ge hallucinationer i och med att sklerotierna innehåller ett ämne som liknar LSD.

cowboy

« Svar #14 skrivet: 17 aug-09 kl 21:10 »
Jag har sett två älgar som ätit mjöldryga och de hade kallbrand i bena ! Dvs döda ben från knäna nedåt.. Mjöldryga påminner om tjärdrobbar på blad och ax.

Hittar man svarta havrekärnor kan det vara flyghavre !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 17 aug-09 kl 22:22 »
??? Har man sålt mjöldryga som HÄLSOKOST?

Naturhistoriska museet skriver bland annat detta på sin sida:

I och med att mjöldrygans uppsvällda kärnor, sklerotierna, verkade dryga ut säden ansågs den vara ett mycket välkommet tillskott speciellt under nödår. Vad man inte visste var att mjöldrygan är mycket giftig och den innehåller bland annat ergotamin. Under medeltiden och fortfarande långt in på 1900-talet härjade mjöldrygeepidemier i Europa. Den sista epidemin i Sverige inträffade under 1800-talet. Sjukdomen kallades i Sverige dragsjuka. Intag av mjöldryga kan leda till yrsel och kramper. Gifterna gör så att yttre blodkärl drar ihop sig vilket kan resultera i inflammation och kallbrand. Svårt angripna kroppsdelar som fingrar och tår men även armar och ben kan förtvina och falla av. Mjöldrygan kan även ge hallucinationer i och med att sklerotierna innehåller ett ämne som liknar LSD.

Ja, min hustru och jag hörde larmet i bilradion på väg hem från jobbet, och då nämnde hon att hon tittat på det  hälsokostaffären. Jag vart lika paff, jag är kemist med intresse för bl.a gifter, och vet ju vad mjöldryga är.

Som ni säkert förstår är jag inte längre imponerad av hälsokost.

Ptr

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 18 aug-09 kl 21:06 »
Mjöldryga jes också mot mycket svår migrän, vet en som haft det ordinerat,otäcka piller, ingen bilkörning, inverkan på syn och balans och vad nu var.

Kalllufttorkad spannmål levereras bla till Lantmännen, det har jag sett i byn. Men inte med mögel i, det blir det även i det varmlufttorkade, för en del bönder tror att det går att ha hur mycket dagg och litenskur vattten som hälst i bara för att där är varmlufttork på gården. Så på sitt vis kan det bli värre!!

Muslord, även råttdito, har jag till och med hittat i havregrynen av känt märke köppta i den vanliga butiken(enstaka vid enstaka tillfällen). Fast de är väldigt mycket vanligare i den hela havren jag tagigt hem till hästen.

Och har det varigt smågnagarnas toalettplats, då finns väl detta med musfeber att fundera på också??

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Luffsen

• -
« Svar #17 skrivet: 20 aug-09 kl 00:33 »
Mjöldryga mot migrän?

Oj... Snart hittar man Stryknin i hälsokosthyllan med, som lugnande eller nåt åt det hållet.  :)

Jag föredrar då iaf att hålla mig till medicin från apoteket mot min migrän.

Att ta mjöldryga mot det, känns lite som att bota stukningar med amputation.

*min åsikt*

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 20 aug-09 kl 10:38 »
Mjöldryga innehåller ett antal intressanta alkaloider, bl a ergotamin. Dessa har undersökts väl, och ex.vis ergotamin ingår i migräntabletter som säljs via apoteket. Andra substanser används vid komplicerade förlossningar, har att göra med påverkan av livmoderrörelserna.

Stryknin i hälsokosten, allt är möjligt. Det är ju en vegetarisk drog, dock icke lugnande utan i små doser stimulerande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser