Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomi i fårdrift!  (läst 4057 gånger)

Englagården

Ekonomi i fårdrift!
« skrivet: 16 okt-08 kl 12:08 »
Hejsan,
Sitter och läser och kollar lite på alla era inlägg!
Kom in på inläget där en sa att dom fått 15kr / lamm hos scan. Det är sjukt lite, måste ju kosta fan så mycket mer att föda den.
Men är det svårt att få det att gå runt. Att gå runt menar jag att det ska ju vara ett intresse man driver men med eu stöd och kött pris med mera kanske man kunde få dom att gå runt, inte timpeng inräknat då förståss!
Funkar det? Är det någon som driver med ett antal tex gutefår som är uthotningsrotade?
har man en gård på 10 hektar borde vi ju kunna få plats med några stycken..
Tack för alla svar
« Senast ändrad: 16 okt-08 kl 15:13 av sniff_25 »

Birgit

SV: Ekonomi i får drift!
« Svar #1 skrivet: 16 okt-08 kl 12:37 »
Tror absolut man kan få djurhållningen att gå runt. Ett bra grovfoder och bra betesplanering är en bra början. Gutelamm kan under rätt förhållanden växa bra på bete. Inte bästa klassning, men klass ordinär t.ex.
Ska man börja kan det vara bra att certifiers sig ekologiskt. Scan ska ju gå över till EU-ekologiskt, så då behöver man inte betala KRAV-som ju är dyra.
Då får man också högre EU-ersättningar.
Sköter man skinn och ull bra, kan det också ge lite inkomster.
Det viktiga är att inte ha en kostnadsintensiv produktion.

Englagården

« Svar #2 skrivet: 16 okt-08 kl 13:09 »
jo det man tänk sig e ju precis som du säger...
det ska vara en ekologisk produktion av något slag o sen om det är ras djur också e det ju bara en bonus.
Kul o ha lite djur så att man samtidigt hjälper till att hålla dom vid liv eller hur man nu ska säga...
har ju bra sjyssta marker med lite skogssnor o betesmark.. vore nog helt perfekt o ha in lite djur som kan rensa upp lite samtidigt..

ulfg

« Svar #3 skrivet: 16 okt-08 kl 13:51 »
Ekonomi i småskalig fårdrift (gutefår):
1. Få in alla bidrag du kan få, frustrerande med alla papper, men det kan löna sig.
2. Se till att du har en bra bagge som är stor och ger stora lamm.
3 Glöm bort Scan. Slakta och stycka själv, utveckla en egen kundkrets och sälj för 50-70 kr kg.
4. Ta vara på skinnen och sälj dem för 1000 kr och uppåt. Överväg att ha Gotlandsfår
5. Skilj av lammen i juli, håll dem på återväxtvall. De skall ha slaktvikter från 15 upp till 21-22 kg.

Lycka till, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Henning

« Svar #4 skrivet: 16 okt-08 kl 15:59 »
Ekonomi i småskalig fårdrift (gutefår):
1. Få in alla bidrag du kan få, frustrerande med alla papper, men det kan löna sig.
2. Se till att du har en bra bagge som är stor och ger stora lamm.
3 Glöm bort Scan. Slakta och stycka själv, utveckla en egen kundkrets och sälj för 50-70 kr kg.
4. Ta vara på skinnen och sälj dem för 1000 kr och uppåt. Överväg att ha Gotlandsfår
5. Skilj av lammen i juli, håll dem på återväxtvall. De skall ha slaktvikter från 15 upp till 21-22 kg.
Lycka till, Jonas

en förutsättning för att alla söd och bidrag är man följer tvärvillkoren.
Hur journalför du Jonas de lamm du slaktar och styckar själv och sedan säljer.

Leta upp ett mindre slakteri och sälj köttet lagligt.

Det finns de som använde texelbagge på gutetackor för att få mera kött på lammen. Om man bor bra till kan man sälja skinn till bra priser. Om inte så är snart bekantskapskretsen fullköpt. Den enda ras som har ordentlig efterfrågan på skinnen är gotlandsfår.
Kruxet med skinnhanteringen är att små slaakterier sällan kan ta vara på skinnen på ett tillfredsställande sätt.

Synd att vi inte bor i Danmark. Där betalar slakterierna ca 20 kr mer per kilo för lammköttet än SM.

Fåraherden

• -
SV: Ekonomi i fårdrift!
« Svar #5 skrivet: 16 okt-08 kl 16:06 »
Nog går det att få verksamheten att gå runt och läna sig. Men ska du leva på fåren bör man ju ha rätt många. Det är en helt annan sak. Har man som jag fåren som bisyssla handlar det, precis som ni andra säger, att leta bidrag och försöka hitta vettiga sätt att avsätta sina djur. Jag anser också att det är viktigt att minimera kostnader.
Jag tror också det är viktigt att rationalisera för ett minimum av daglig arbetsinsats.

För övrigt, Jag har också haft otur någon gång i betalning och klassning. Men det har också hänt att jag fått nästan 1000 kronor betalt per lamm, då känns det mer OK. Det var INTE hos Scan eller SM.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 16 okt-08 kl 16:17 »
Slakta hos ett mindre slakteri, tag köttet på återtag och sälj själv - både lagligt och ekonomiskt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Lilla Tackan

« Svar #7 skrivet: 17 okt-08 kl 12:30 »
Vet någon om ett litet lämpligt slakteri i Småland?

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-08 kl 13:32 »
Vet någon om ett litet lämpligt slakteri i Småland?

Kolla på eniro.se eller hitta.se

;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Birgit

« Svar #9 skrivet: 17 okt-08 kl 14:20 »
Det är rätt ont om sånt i Småland. Minst två vilande av olika anledningar. Men bor du i södra eller norra?

Lilla Tackan

« Svar #10 skrivet: 17 okt-08 kl 14:28 »
Jo, jag har sökt men inte precis funnit...
Bor i norra småland.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 17 okt-08 kl 14:54 »
Då är det nog besvärligt :-\  Är själv intresserad. Slaktade på Dalsjöfors innan, funkade toppen. Men de lade ner lammslakten >:(

Lilla Tackan

« Svar #12 skrivet: 17 okt-08 kl 15:05 »
Det verkar som att det är Kalmar som står till buds.  Synd att det är ganska långt dit både för fåren och för oss
för att hämta återtag.
Är det någon som har erfarenheter av Kalmar?

soleskog

« Svar #13 skrivet: 17 okt-08 kl 17:31 »
Man får slakta på Scan i Linköping och ta hemtag, men bara tio stycken om året -det är löjligt. Annars verkar det klent med slakterier i norra Småland, hittar du något så tar jag också gärna emot tips!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

skum

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 17 okt-08 kl 18:26 »
När det gäller slakt så är det väl så att man får slakta själv för eget behov. Är det någon som kan svara på hur många lamm man får slakta för eget behov?
Skum

Boden

« Svar #15 skrivet: 17 okt-08 kl 20:20 »
 Har hört att det som anses vara ok för eget bruk är 10 st lamm / år.

skum

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 17 okt-08 kl 21:06 »
Tack för upplysningen! Det måste väl finnas uppgifter om antalet någonstans på internet. Så att man har det skriftligt, så att säga.
Skum

Birgit

« Svar #17 skrivet: 17 okt-08 kl 22:38 »
Skövde finns ju också! Är lite allergisk mot Scan i Linköping. Tycker deras hantering av får är  8)

Maddie

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 27 okt-08 kl 21:28 »
Hej hej ! Jag ringde för något år sen till jordbruksverket och frågade hur många man fick ta till hemslakt och efter att ha skickats runt till flera stycken där  som inte kunde svara på detta så sa någon till slut  att det berodde på hur stort hushåll man har ??  Så det var ganska luddigt svar...På frågan var vi då gör av slaktavfallet var  svaret ännu sämre.  Vi skickar ju alla tackor som måste tas ur besättningen med lantbrukstjänst liksom ev dödfödda lamm.Ska vi då försöka få i slaktavfallet i sop säckar och skicka det med ?Tackorna går ju gratis i scrapie programmet men det gör väl inte avfall för hemslaktade lamm för de är ju inte 2 år.??  Någon som vet var man gör av avfallet?    ???

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #19 skrivet: 27 okt-08 kl 23:47 »
Skövde är inte särskilt intresserade av att ta emot lamm, och deras fårhantering fick iallafall mig att byta efter andra gången.......just hanteringen kan ju ha blivit bättre, men intresserade av lamm är de fortfarande inte.

Jag har slaktat på Bjurums Gårdsslakteri/Bröderna Magnusson därefter fram tills förra året. Det fungerade jättebra, både med hantering, hämtplanering och återtag. Tyvärr lades de ner i början på året, så jag "tvingades" prova Scan (Skara). Mycket motvilligt, men har varit positivt överraskad till hämtplanering, hämthantering mm. Återtag är ju möjligt därifrån också, fast jag hoppade det i år.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare
Jona d, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser