Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva på sin gård  (läst 12164 gånger)

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Leva på sin gård
« Svar #20 skrivet: 18 jan-06 kl 08:08 »
Halloj Masse!
Var kan jag läsa om villkoren för ett sådant bidrag?


Mvh/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Leva på sin gård
« Svar #21 skrivet: 18 jan-06 kl 08:14 »
 Jag är inte Masse, men svarar ändå ;)
Länsstyrelsen har info om Startbidrag.
 Villkoren är bla att gården ska ge minst 50% ig sysselsättning/inkomst. Man behöver även viss Jordbruksutbildning (brukar finnas kurser i Jordbruksföretagande). Kolla med Länsstyrelsen i ditt län.
 Men vad jag har fattat är det ev lite bråttom, bråttom, politikerna funderar på att ta bort stödet... De anser ungefär: Vill man bli Jordbruksföretagare så blir man det även utan stöd... (Som Lantbrukare kan man nämligen inte söka "normalt" Starta eget stöd).
                           Mvh
                           Charlotte
« Senast ändrad: 18 jan-06 kl 08:14 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Leva på sin gård
« Svar #22 skrivet: 18 jan-06 kl 10:17 »
Tack Charlotte, ska ta och kolla upp det.
Det är ju lite trist att man ej kan söka Starta eget bidrag när det stod på första sidan på ATL igår att det var så många bönder som inom en snar framtid kommer att gå i pension utan att någon kommer att ta över verksamheten på deras gårdar.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:Leva på sin gård
« Svar #23 skrivet: 20 jan-06 kl 11:35 »
Härligt att ännu en ungdom vill ta över hemgården (hi hi , låter som en gaggig tant fast jag ännu ej fyllt 30.. :))

Det första jag tycker att du ska göra är att fundera på om du har intresse och kunskap nog att bruka åkrar och betesmarker. Inget negativt menat alltså, utan har du "sug " efter att lära dig mer och verkligen vill detta så "go for it"! Tänkte bara på din granne som arrenderar marken, han kanske gärna fortsätter och har behov av era marker. Ibland kan det vara bra att släppa vissa delar och koncentrera sig på andra delar (skogen tex) för att bli riktigt bra på det. Att tex jobba deltid borta för att få arbetserfarenhet, och ha ytterligare möjligheter att fundera över framtiden. Tex kan du ju söka jobb som djurskötare (får, nöt mm) för att få lära dig mer om djuren. Det finns så oerhört mkt att lära sig om lantbruk och för att klara av o driva det ekonomiskt bör man ha lite erfarenhet.

Alltså vad jag tycker är: stressa inte fram något, ta över gården och driv den ett tag. Arrendera ut marken så länge, jobba även borta och få erfarenhet.

Tänk även på att varje produktionsform inom gården ska bära sig, låt inte tex skogen finansiera en bristfällig produktion på djur, spannmål, (sparris...) osv. Det är ok i uppbyggnadsfasen men sen.....har sett alltför många gårdar där bonden inte har haft kunskap/intresse/tid mm att sätta sig in i och bli duktig på de olika produktionsformerna utan bara fortsatt att göra som "de alltid har gjort"på den gården. Tänk inovativt!

Lycka till!

Har själv förresten blivit lycklig ägare till en gård förra året, så jag vet hur det är :)

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Leva på sin gård
« Svar #24 skrivet: 01 feb-06 kl 23:35 »
Har du funderat på att odla vitlök. Det säljs jättemycket i Sverige men odlas kommersiellt lite.

En annan gröda jag tänker på är lavendel, men jag vet inte om det är vinstgivande... Men vackert när de blommar  ;D

Några boxar i ladan så blir det stall och uthyrningsbart. Hästsport/hobby är otroligt stort i Sverige, där omsätts det pengar!

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Leva på sin gård
« Svar #25 skrivet: 14 feb-06 kl 12:40 »
Har du kollat in kaniner?
För kött, skinn och ull.

http://www.kanin.se/ "Bristen på kaninkött inom landet är mycket stor."

http://www.vretakaningard.se/ Eget slakteri och kurser.

http://www.skaf.info/main.htm Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund

http://medlem.spray.se/storakaniner/ Österlens kaningård

shourouk

  • Gäst
Re:Leva på sin gård
« Svar #26 skrivet: 05 apr-06 kl 16:02 »
Hej
Jag tror inte du behöver oroa dig för om du ska klara dig med den arealen skog om inte allt är utplockat givetvis. Jag tror på många små ideèr precis som du fått tips om här. Tänk smått när det gäller att investera återanvänd, laga tänk ett tag, problem kan man lösa på många vis, alternativt tänkande är det som kommer att hålla i längden, bygg en enkel stuga i en hage (längre fram när du har möjlighet) hyr ut den per vecka under sommaren. Lycka till.

dg

  • Inlägg: 32
  • Jag är inte så alternativ
Re:Leva på sin gård
« Svar #27 skrivet: 17 apr-06 kl 03:16 »
Hampa är en spännande grej. Det är en väldigt mångsidig gröda.

http://www.hampa.net/

Med djupa rötter kräver den antagligen inte mycket i gödselväg, skadedjur är såvitt jag vet inga problem över huvud taget, och den konkurrerar ut ogräset.

Men det gäller ju att ha köpare också...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser