Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva på sin gård  (läst 12162 gånger)

fredrik

  • Inlägg: 19
Leva på sin gård
« skrivet: 30 aug-05 kl 17:46 »
Hej,
Det är så att jag är en ung kille som går på gymnasiet och planerar på att ta över våran släktgård. Eftersom jag inte går någon linje där jag lär mig något om det så undrar jag lite.
När mina förfäder drev gården var det mer för eget bruk av allting och det är ca 12 år sedan som allt jordbruk upphörde.

Tänkte därför om det finns någon/några som kan ge mig tips och råd om vad jag kan livnära mig på.
Gården är på 230hektar, så det är en ganska stor gård.
Skogen som står för det mesta vet jag hur jag ska tjäna pengar på. Men alla åkrar och beteshagar som totalt är på ca 35h.
Hur ska jag bedriva det för att tjäna pengar så att jag kan klara mig? Har ni några andra tips eller råd.
Försöker nämligen ränka fram en kalkyl för att se om jag kan bedriva det på heltid. Att tillägga skulle jag få ta lite lån för att ta över gården men dom pengarna tas från skogen.
Så därför skulle jag bara få mina egna pengar från jordbruket.
Man hör ju alltid att det inte finns någon framtid för bönder, och att det är svårt att klara sig rent ekonomiskt.
Hur skulle du bruka 35hektar åker och betesmark för att ha det som heltid?

Mycket tacksam för alla svar, negativa som positiva;)

Mvh/Fredrik

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:Leva på sin gård
« Svar #1 skrivet: 20 sep-05 kl 18:03 »
Vart din gård ligger vilken typ av jord  åkrarna har mm. har en stor betydelse finns det något värmeverk i närheten kanske man kan satsa på energigröda, något jag själv finner ganska sjukt då halva världen svälter är det fin sandjord kanske potatis är något, skriv lite mer om gården och dess åkerareal och dess beskaffenhet, vilken traktorutrustning mm du har.

fredrik

  • Inlägg: 19
Re:Leva på sin gård
« Svar #2 skrivet: 29 sep-05 kl 18:22 »
hej igen,
tack för alla svaren:)

Gårde ligger i småland. Jorden är tyvärr inte så sandig vi har odlat potaits till oss själva men det har inte varit någon större hit.
Åkrarna är mkt fina bland dom bästa i trakerna säger han som arrenderar det nu. Utrustning är inga problem med har tre traktorer vara av en som är 3 år gammal det är en allround traktor men vi har enbart haft den till skogen. Annars har jag också de flesta maskinerna harv,plog potatisupp mm. Värmeverk hmm, inte vad jag har sett men det ska jag kolla upp!

Golfbana tror jag inte på pga av det ligger en ca 1 mil ifrån och den närmsta staden är inte så stor.
Ge flera tips om hur jag kan använda åkrarna och betesmarken!

Mvh
Fredrik

Grumphy

  • Gäst
Re:Leva på sin gård
« Svar #3 skrivet: 29 sep-05 kl 20:19 »
Efter som det ligger lite avsides kanske rid intresset inte e någet att exploatera altså att låta häst ägare hyra in sig o.s.v.

Kanske du kan sattsa på energi i någon form, alkohol e ju mycket på tapeten just nu med anledning av oljepriset men det är en stor apparat att odla och framställa i sådan omfattning att det blir lönsamt men man kan ju fundera på saken och studera det lite närmare.


lunkan

  • Gäst
Re:Leva på sin gård
« Svar #4 skrivet: 07 okt-05 kl 22:33 »
Jag vet inte hur det är i småland men där jag bor så får vi stöd per hektar på ca 1100kr om vi håller marken öppen så vi har hästar som betar betesmarken och vi slår ner höet på åkermarken och får sedan betalt för det
från Länsstyrelsen. Så kolla in vilka bidrag du kan få på din gård och ev Glesbygdsstöd om du ska starta något som har med djur att göra.
Jag menar nu inte att det går att leva på bidragen men det är ett tillskott i kassan man ej ska missa.
« Senast ändrad: 07 okt-05 kl 22:39 av lunkan »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Leva på sin gård
« Svar #5 skrivet: 08 okt-05 kl 22:47 »
Det torde gå bra att leva på den gården. Det hela hänger på om du sätter en hög inkomst före att vara bonde. Nu finns det även driftiga, med relativt små gårdar, som har goda inkomster, genom att ta vara på turism, nichad produktion, hjälpa stadsbor att hålla och sköta häst mm.

Har inte Gudrun varit obarmhärtlig, ger skogen för lång tid  jobb.

Traditionella grödor som spannmål t.ex är tveksamt.

Arealstödet ska du under alla som helst omständigheter snarast söka om inte en ev. arrendator redan har lagt beslag på det.

10 hektar sparris vet jag en som klarar sig bra på, till detta kommer lite hästavel.

Du skulle nog skaffa dej nån utbildning om du ska satsa direkt, eller köra deltid ett tag, eller kanske skogen kan ge pengar under inkörningstiden.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fredrik

  • Inlägg: 19
Re:Leva på sin gård
« Svar #6 skrivet: 09 okt-05 kl 17:12 »
tusen tack för alla svaren!
Jo bidrag får vi 1100kr per ha betesmark. sen är det lite mera för åkermarken. Han som arrenderar där nu får nämligen det.
Gudrun har tack o lov inte rört så mycket så skogen är ju en säker inkomst.
Att odla sparris? Har du någon sida om det? Så man kan läsa lite mera om det. Hur mycket utgift/inkomst blir det på 10ha sparris?
Jag sätter hellre en god levnadsstandard före en höginkomst. Bara jag klarar mig så är jag nöjd.

Men kort och gott så borde jag ju kunna klara mig, man hör ju bara att det är inget att satsa på. Men lite sparris, sköta om hästar åt folk, nötkreaturs uppfödning samt skogen borde jag klara mig relativt bra på ju? Jag har tittat på det här med ekologiska höns.. Tror ni det är något att satsa på?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Leva på sin gård
« Svar #7 skrivet: 09 okt-05 kl 17:36 »
 Ekologiska höns kan fungera  om du har en rejäl kundkrets runt i kring eller kan sälja via något annat större hönseri kanske?
 Jag som är en "Fanatisk Fårälskare" håller ju på att du ska ha får istället för Nötkreatur ;D Fåren kräver relativt enkla byggnader och liten arbetsinsats under långa perioder av året (då kan du jobba i skogen istället).
  Kanske en Gårdsbutik med försäljning av rökt lamm, skinn, garn? OCH ägg.
 Lycka till!
                Mvh
              Charlotte
« Senast ändrad: 09 okt-05 kl 20:12 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

fredrik

  • Inlägg: 19
Re:Leva på sin gård
« Svar #8 skrivet: 09 okt-05 kl 18:27 »
Jo, eko höns är framtiden tror jag plus att jag aldrig skulle kunna skaffa ex burhöns och se dom leva.
Hur använder du dina får? För köttet eller ullen? Hur många har du? Lönsamhet mm?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Leva på sin gård
« Svar #9 skrivet: 09 okt-05 kl 20:20 »
Mina får har än så länge inte haft några lönsamhetskrav på sig ;) utan bara varit en rolig hobby. Men jag ska precis som du ta över min familjs gård så en utökning av fårantalet och viss rationalisering av skötseln är planerad...
 Mina nuvarande får är "allroundfår", Allmogefår som inte är ger SÅ stora lamm men bra kött, fin ull och fina skinn.
                          Mvh
                        Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Leva på sin gård
« Svar #10 skrivet: 09 okt-05 kl 20:28 »
Här är t.ex rn artikel om sparris
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=29687

Vill du veta mer, så sök på nätet, det finns en del där.

jag vet inget om att proffsodla sparris, men de som gör det får mycket på en liten areal, inte bara pengar utan arbete oxå.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fredrik

  • Inlägg: 19
Re:Leva på sin gård
« Svar #11 skrivet: 09 okt-05 kl 21:06 »
okej, tänkte bara om du visste om det var lönsamt att ha får. Eller om det mera är en hobby?
Du som har får, vet du hur fort x antal får i genomsnitt äter upp en x antal stort område? Exempelvis om 10 får kan gå på 1ha i en månad eller ngt sånt tummått..
Hur mycket jobb är det med får? Hur länge kan de klara sig på att beta? Hur många kilon foder äter ett får per dag på vinteråret? Vore mycket tacksam om du svarade :)

Tack för länken. Har läst och sökt lite nu ett tag och har hittat lite info. Självklart är det jobb med det också men jag är ung och har kraft! ;)
Tack för svaren! Om någon vet något mera om sparris odling är jag mycket mycket tacksam!

Mvh
Fredrik

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Leva på sin gård
« Svar #12 skrivet: 09 okt-05 kl 21:11 »
Fredrik, med jobb menade jag inget negativt, självklart kan du och bör arbeta, utan att det kan bli ett heltidsarbete utan att du behöver alltför mycket areal, och ge en inkomst som inte är dålig.
« Senast ändrad: 09 okt-05 kl 21:13 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

fredrik

  • Inlägg: 19
Re:Leva på sin gård
« Svar #13 skrivet: 09 okt-05 kl 22:10 »
hehe, det är bra :D
Men jag är väldigt tacksam för ditt tips om sparris, jag håller på att studera det hela nu och tror verkligen på det.
Eftersom det räcker med små arealer verkar det som.


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Leva på sin gård
« Svar #14 skrivet: 09 okt-05 kl 22:38 »
 Oj, Fredrik, det var många får-frågor!
Det är nästan omöjligt att svara på hur mycket fåren äter av bete, det beror så mycket på vad slags betesmark du har. Men jag har kollat i Får ,en bok av Erik Sjödin (som jag tycker du ska låna om du vill lära dig mer). Enligt boken ska man räkna med att 1 ha bete plus slåttervall till vinterfoder ska föda 4-5 tackor med lamm. Men det beror som sagt väldigt på vad slags mark det är frågan om.
 Det är svårt att räkna ut lönsamheten bara så här rakt upp och ner ;) Det beror tex på om det finns byggnader på din gård eller om du skulle behöva bygga ett nytt fårhus. Men det finns  inget som talar för att Får är mindre lönsamt än Nöt...
 Hur mycket foder fåren äter på vintern beror också på en mängd faktorer tex : vilken kvalite har du på grovfodret?, hur stora är tackorna?, får dom få eller många lamm?
 Arbetsåtgången avgörs ju av hur rationellt man har ordnat det för sig... Men Fåråret indelas ju i mer eller mindre arbetsintensiva perioder så det borde vara lämpligt att kombinera med tex Skogsjobb. Under lamningstiden är det dygnetruntpassning som gäller medan det är mer av bara tillsyn när fåren är på bete.

  Att det sen är så härligt att vara med fåren, man blir lugn och harmonisk :) Och att det går att producera mat på ett "ekologiskt bra" sätt med lammproduktion (lammen växer ju upp på bete) och att det går att ta tillvara så mycket produkter från fåren, att dom kan städa hyggen och gamla igenväxta betesmarker jättefint osv osv osv.  Det är väl kanske inte sånt som går att räkna i pengar, men det ger en annan "Livslönsamhet"!
 Om du pratar med fårägare så kommer du att få höra många "lyriska" människor för man blir lätt lite "fjollig" när det gäller fåren tycker jag mig ha märkt. Detta gäller både små och stora fårägare....

  Det första jag tycker du ska göra är att läsa boken Får som är lite av fårägarens Bibel. Sen kan du väl försöka komma i kontakt med fårägare i din närhet och prata med dom, jag har hittills inte träffat en enda fårägare som inte gillar att prata får och alla har varit villiga att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.  Kolla med din Länsstyrelse om dom har någon "Får-kontaktperson", kanske dom anordnar kurser?
Och till slut ett bra länktips:
http://www.faravelsforbundet.com/
Där kan du bla hitta till Fåravelsföreningen i ditt län.
 Lycka till!
                Mvh
              Charlotte
 
« Senast ändrad: 10 okt-05 kl 00:02 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

fredrik

  • Inlägg: 19
Re:Leva på sin gård
« Svar #15 skrivet: 10 okt-05 kl 18:52 »
Tack för så mycket information.. Det här får (hehe) jag verkligen fundera på. Ska leta upp någon person som jag kan besöka och lära mig av.

Vill också fråga om det är någon som har mera information om proff odling av sparris så är jag intresserad av info:)

Mvh
Fredrik

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Re:Leva på sin gård
« Svar #16 skrivet: 24 okt-05 kl 22:00 »
I samband med att min sambo och jag tog över de bidragen som tidigare ägare och arrendatorer fått för vår gård fick vi hjälp från länsstyrelsen med en konsult som kom ut till gården och gav oss råd om vad vi kunde satsa på för att både bevara miljö- och kulturvärden samt öka möjligheterna att leva av gården. Delvis var det nog p g a att gården har höga bevarandevärden, men annars kanske man kan kontakta LRF konsult för att få tips också?

Det känns annars inte helt lätt att ge råd när man inte vet så mycket om gården och vilka förutsättningarna är, hur marken ser ut etc.

Lycka till!

Självhushåll till nytta och nöje

aust

  • Inlägg: 16
  • Tussilago
    • -
Re:Leva på sin gård
« Svar #17 skrivet: 25 okt-05 kl 19:43 »
Hej underbara människa, :)
Jag går också på gymnasiet och gör mitt projektarbete om hur det är ekonomiskt möjligt att leva på en "alternativgård".
Mycket därför att jag har en dröm om att kunna ta över en gammal släktgård till slut.

Men det tycks mig som om vi kan dela slutsatser med varann. vad vi kommer fram till som fungerar......om du vill.

/Elice

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Leva på sin gård
« Svar #18 skrivet: 16 jan-06 kl 23:59 »
Sparris på Österlen: http://www.sparris.se/index.htm
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 00:00 av solkatten »

Masse

  • Inlägg: 8
Re:Leva på sin gård
« Svar #19 skrivet: 18 jan-06 kl 07:51 »
Glöm inte att om man är under 40 år så kan man få 100 000:- i nån form av start stöd och ev lika mycket till ett eller två år senare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
alfhild, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser