Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept med köttfärs  (läst 4359 gånger)

soleskog

recept med köttfärs
« skrivet: 14 okt-08 kl 07:17 »
Jaha, en sorglig historia med en akut skadad ko resulterade i en hel frys full med nötfärs... Kan man få be om era bästa köttfärsrecept för att kunna gå en lite mer spännande mathöst till mötes?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: recept med köttfärs
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 07:31 »
Idag ska jag göra chili con carne med köttfärs iallafall. (Två kor i frysen, också en sorglig historia som ni flesta vet..)

Steker färsen ihop med hackad chili och vitlök, hackad det med. Och vanlig lök. I med vita bönor på burk + extra tomater eller tomater på burk. Klart. Serveras med fördel ihop med långfranska. En del önskar ris till. Och en grön sallad att svalka sig med mellan varven.. ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tanteva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 16 okt-08 kl 22:57 »
Jag vet inte egentligen om jag får vara här - jag är bara en lite "fusk-alternativare", men jag brukar vara här och tjuvkika och nu såg jag den här tråden och tänkte som så ... köttfärs är jag världsmästare på att använda  ;)

Det här är ett recept på en jättegod köttfärssås. Jag brukar dubbla receptet och frysa in i lagoma portionsformar till familjen.

Makkes köttfärssås
10 port

800 g köttfärs
2 msk vetemjöl
2 köttbuljongtärningar
4 hackade lökar
4 krossade vitlöksklyftor
4 msk margarin
2 burkar krossade tomater
2 msk senap
2 msk hackad persilja
2 msk tomatpuré
salt och peppar

Bryn lök och vitlök i margarinet och blanda sedan ner färsen. Bryn några minuter och strö över mjölet. Häll i krossade tomater och smula ner buljongtärningarna. Smaksätt med salt, peppar, senap, tomatpuré och persilja.
Eva

tanteva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 16 okt-08 kl 23:01 »
Kom ju på en riktig mumsig soppa också:

Nikkalouktasoppa
4 port

1 purjolök
½ vitkålshuvud
200 gr köttfärs
2 msk senap
1 msk ketchup
lagerblad
2 buljongtärningar
salt och peppar
soya

Stek upp färsen i en gryta. Strimla lök och vitkål. Tillsätt samtliga ingredienser och fyll upp med vatten så det täcker. Koka ca 10 min eller tills vitkålen är lite genomskinlig.
Eva

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 17 okt-08 kl 01:04 »
Inga rediga recept, men likväl matförslag: Shepherds pie, kofta, chili con carne, köttfärspaj, fylld köttfärslimpa, kålpudding, pizza på gårdagens köttfärssås, piroger på densamma med samma deg......uhm....tja, lite så.

Hm, den där soppan ska testas.

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #5 skrivet: 17 okt-08 kl 07:43 »
Ytterligare en soppa, som passar så här på hösten. Den är enkal, billig, lätt att göra och ungarna älskar den. Vi kallar den kort och gott: Köttfärssoppa!
ca. 8 portioner.
1 purjolök hackad
1 paprika hackad (i valfri färg, vi brukar använda röd)
800g köttfärs
oregano
salt och svartpeppar
7-8 dl grönsaksbuljong
pasta i lagom mängd

Fräs färs med purjo i lite smör och rapsolja. Lägg i hackad paprika och kryddor och fräs lite till. Häll på grönsaksbuljong och pasta. Låt koka tills pastan är al dente. Serveras med fördel med nybakat bröd.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-08 kl 11:25 »
Citera
vet inte egentligen om jag får vara här - jag är bara en lite "fusk-alternativare",

Du är så välkommen! Det finns gott om fuskalternativare här ;)

Idag blir det kålpudding på köttfärs  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

soleskog

« Svar #7 skrivet: 18 okt-08 kl 08:44 »
Tack! Nikkaluoktasoppan var toppgod. De andra recepten ska provas! Detta är väl ett toppenforum! (Fast jag är nog också en fuskalternativare, om det hade funnits)
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 okt-08 kl 08:58 »
Det är jättegott att variera pannbiffarna genom att ha i fårost och hackade soltorkade tomater i köttfärssmeten. Mums!
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-08 kl 12:53 »
En undring: Funkar det att byta ut nötfärs i ett recept mot älgfärs? Eller blir det för torrt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 23 okt-08 kl 15:59 »
Nog tycker jag att det har gått bra när jag fått tag på älgfärs.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 24 okt-08 kl 06:50 »
Jag använder egentligen aldrig nötfärs utan bara älgfärs, eftersom det är det vi har här. Men oftast brukar jag inte använda bara älgfärs, utan blanda med fläskfärs el nåt annat slags fett, tex grädde eller ett baconpaket (mums).

Har dock ett kanontips på ren älg/nötfärs: gör ganska tjocka hamburgare av färsen med kryddor och ägg och en skvätt grädde.
Blanda finhackade tomater, lök, några droppar vinäger, salt och peppar i en skål till en lagom salsa.
Blanda i en annan skål creme fraiche/gräddfil, ganska mycket grovriven pepparrot och riven västerbottenost till en stabbig gegga.
Ät hamburgaren i ett pitabröd eller på tallrik med de båda såserna. Riktig smaksensation.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 29 okt-08 kl 11:34 »
Vanligtvis blandar jag älg- och fläskfärs, men fläskköttet är slut, ny gris blir till våren. Ägg har jag inte heller nu, det blir också till våren. Men grädde kan jag ju använda.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

fräsen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 nov-08 kl 21:16 »
Ett tips jag fick av en kär vän:
Bryn köttfärs med lök, vitlök, salt, peppar o de krydder du gillar, jag använder paprika o chili.
Skala o skiva potatis, riv ost.
Varva dessa ingred. som man gör med potatisgratäng, häll över 2-3dl grädde och så in i ugnen!!
Detta blev snabbt en favorit här!!

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 nov-08 kl 21:24 »
Bryn köttfärs med lök, vitlök, salt, peppar o de krydder du gillar, jag använder paprika o chili.
Varva dessa ingred. som man gör med potatisgratäng, häll över 2-3dl grädde och så in i ugnen!!
  det är götgöt

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 04 nov-08 kl 10:17 »
Citera

Och skivad morot eller andra rotsaker är också supergott i! :)

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 04 nov-08 kl 10:23 »
Idag finsk makaronilåda:

Kokta makaroner, vanliga ideal är absolut godast, godare än gammaldags med..
Stek köttfärs, krydda efter behag, jag gillar bäst bara salt o peppar o lök.
blanda i en form. Vispa några ägg med mjölk och skvätt i lite salt o peppar där med.
Häll över makaronerna och köttfärsen. Fyll på med grädde så att det nätt och jämt täcker... I ugnen en stund, tills det nästan är färdigt, då strör man på ordentligt med ost som sedan ska bli knaprigt.

KLART!

Barnens favorit och även dom vuxnas. Med ketchup  :-[

Det är origanelt, jag blandar i majs och ärtor och papaprika o sånt för att få med grönskaer också, det är gott det med.

Kabo

« Svar #17 skrivet: 06 nov-08 kl 21:33 »
1/2 kg tomater eller en burk konserverade
2 gula lökar
200g persilja
2 msk tomatpuré
2 tsk salt
1 tsk peppar (lite chili också om man vill ha ordentlig hetta)
2 tsk spiskummin
Kör detta i matberedare till en pasta.
1 kg köttfärs
Rör ihop allt och lägg i en form med kanter, grädda i 225°  40-50 minuter.
Äts som kebab i bröd med grönsaker och vitlökssås. Mums.

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser