Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan getter äta fårminelraler?  (läst 4890 gånger)

randi22

• Backasdjurochliv
Kan getter äta fårminelraler?
« skrivet: 13 okt-08 kl 16:13 »
Hejsan, jag undrar om det finns någon som vet hur det är med mineraler och getter.
Jag har Roslagsfår som behöver mineralbalja med koppar i och dessa små får går med mina getter. Men nu är det så att fåren går bara förbi baljan, medans getterna är som tokiga i det. Kan det vara ohälsosamt för getterna tro, att få i sig kanske för mycket? Trots allt så går nog fåren och slickar i sig i smyg.
A ja, en tanke som gjort att jag lagt undan baljan tills det att någon här kanske kan ge mig råd.

Lev väl
Randi :)
Bor på en liten gård i Roslagen. Orusthöns, Grand danois och en massa katter.

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Kan getter äta fårminelraler?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 18:40 »
Ja, getter ska ha mineraler med koppar vad jag förstått av övriga här på forummet.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 14 okt-08 kl 18:44 »
Fårmineraler, även de med koppar, innehåller alldeles för lite koppar för getterna. Så faran ligger snarare åt andra hållet, de får fel balans mellan koppar och andra ämnen när de går och slickar på fårbaljan.
Dvs. fårmineraler till getter ger getterna kopparbrist. Inte bra.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 21:17 »
Getter ska ha koppar. Jag har tidigare använt komineral som innehöll koppar till mina getter och det funkade mycket bra.

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 14 okt-08 kl 22:27 »
Har förstått att det inte finns nå'n speciell saltsten/mineralbalja till getter, men vad ska jag köpa åt dem? Får hem getterna snart och vill ju köpa hem det innan. Vad tror ni de rekomenderar om jag frågar på granngården? Det blir nog där jag handlar.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 15 okt-08 kl 09:36 »
Köp mineraler för får.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Pia-Lena

« Svar #6 skrivet: 15 okt-08 kl 09:59 »
På föreningen Allmogegetens forum finns en tråd som rekommenderar nötmineraler till getter.

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 15 okt-08 kl 15:02 »
Ok. Hur ofta och hur mycket ger du/get?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 okt-08 kl 18:16 »
Jag har ingen erfarenhet av dvärggetter. Min "utfodringsmodell" som inte är vetenskaplig, har byggt på fri tillgång på hö och mineralfoder.: Morgon: Hö, rent vatten, ev. påfyllning av mineralfoder + en liten gnutta helt havre/korn. Eftermiddag: Ev. mer hö, rot- och fruktavfall. Kväll: Bara hö, getterna håller värmen under natten med hjälp av våmmens aktivitet med grovfodret. Getter pillar i sig den mängd mineralfoder de behöver. Börja med att mäta upp en liten mängd i fodertråget, så du vet hur mycket du har gett. Ha koll på hur mycket mineralfoder som går åt på 1-2 dagar, det ska vara färskt och inte förorenat. Äter de det inte den första tiden, är det ingen panik. Fortsätter de att "mineralvägra", blanda i lite bitar av morötter och äpple, ev. lite betfor som är sött och gott. Mina getter har ätit mineralfodret blandat med lite havre/korn. Mängden havre/korn är lurigare och kanske inte alls behövs. Det beror på getens kondition, dräktighet, digivning, mjölkning osv. Dvärggetter blir lätt feta och jag skulle undvika kraftfoder. Lycka till!
« Senast ändrad: 17 okt-11 kl 20:47 av Sussilo »

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 okt-08 kl 18:41 »
Hej Anna!

Har kollat på Lantmännens hemsida, där de har Nötfor Effekt som mineralfoder till getter. De rekommenderar 5-10 g/dag för killing och 10-20 g/dag för vuxen get.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #10 skrivet: 18 okt-08 kl 18:45 »
Kvarnby foders mineraler är suveräna.

www.kvarnbyfoder.se
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 okt-08 kl 19:29 »
Jag har ingen erfarenhet av Kvarnbys, mer än att jag vet att det luktar gott. Lantmännens Nötfor Effekt Midi innehåller 800 mg koppar/kg. Hur är det med kopparhalten och förhållandet kalcium/koppar i Kvarnbys?

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser