Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man brödet slätt?  (läst 4938 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Hur får man brödet slätt?
« skrivet: 13 okt-08 kl 08:15 »
Blivit en fena på att baka bagels som verkar vara omtyckta men har ett problem.. Kära Alternativare, hjälp mig..  :-[ hur får jag bullarna släta.. får ej till det.. dom blir skrovliga.. visst.. lika goda men ej så fina ju..
Såg ju på alla bagels i New York.. där var dom släta och fina.. hur gör man?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Vurre

SV: Hur får man brödet slätt?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-08 kl 10:59 »
Just bagels hör inte till jag brukar baka, men i allmänhet blir bröd släta när de jäst tillräckligt. Kan du lägga in en bild på hur skrovliga de blir?

Och om de övrigt är bra ska man kanske inte oroa sig för mycket över lite ojämnheter?
snus? vad är priset på en pris?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #2 skrivet: 13 okt-08 kl 12:44 »
Well.. då dom är jästa och fina är dom släta.. men när dom hamnar i grytan sen så blir det som om dom fått ost på sig.. randiga och små bulliga.. sen i ugnen förvärras ju dock detta fenomen.. Men ack så smarriga dom är..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 13 okt-08 kl 14:15 »
Det kan inte vara så att vattnet bubblar lite för mycket när du pocherar dem? Eller att de ligger i vattnet för länge?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 16 okt-08 kl 10:53 »
Det kan inte vara så att vattnet bubblar lite för mycket när du pocherar dem? Eller att de ligger i vattnet för länge?

Det kanske är orsaken. Mina bagels blir också skrovliga. Men gooooda!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 okt-08 kl 12:59 »
Det kanske är orsaken. Mina bagels blir också skrovliga. Men gooooda!

Strör man rikligt med frön ovanpå så är det ingen som ser att de inte är släta :)!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #6 skrivet: 16 okt-08 kl 13:15 »
Strör man rikligt med frön ovanpå så är det ingen som ser att de inte är släta :)!

;) Nu var du smart...! Hehe.. men om man vill ha släta och fina bara? Suck.. men antar att dom bagels jag såg i USA är maskingjorda.. helt runda och släta.. skall testa nästa gång att bara sjuda vattnet.. men jobbigt med gasspis ju  ;D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 16 okt-08 kl 13:24 »
Har bara gjort bagels enl Jan Hedh. Citat: "Lägg försiktigt ned ringarna i det sjudande vattnet och låt dem pocheras i ca 1 minut. Vänd ringarna ett par gånger under tiden".

Fast inte ens Jan Hedhs bagels ser helt släta ut :)!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 17 okt-08 kl 01:34 »
Jag har då aldrig sett en slät hembakad bagel. Så, se skrovligheten som ett tecken på kvalitén på ditt mathantverk!

Attis

• -
« Svar #9 skrivet: 17 okt-08 kl 10:56 »
Måste prova att göra bagels nu när jag läst denna tråd  :)
/Attis

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 17 okt-08 kl 11:09 »
Måste prova att göra bagels nu när jag läst denna tråd  :)

Se till att vara ostörd. Det är helknäppt när telefonen ringer hela tiden när man måste kolla att ens bagels bara kokar så och så många sekunder (måste kolla receptet).

Kabo

« Svar #11 skrivet: 19 okt-08 kl 01:09 »
Nån som har ett bra och välbeprovat recept?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #12 skrivet: 19 okt-08 kl 14:53 »
Nån som har ett bra och välbeprovat recept?

testat  flera olika men det bästa är Leilas..

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 23 okt-08 kl 19:18 »
Jag har då aldrig sett en slät hembakad bagel. Så, se skrovligheten som ett tecken på kvalitén på ditt mathantverk!

Det ska synas att det är "home made"!  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #14 skrivet: 06 nov-08 kl 20:35 »
Har väl mer eller mindre löst det.. gjorde degen av misstag lite hårdare denna gång och då kunde jag snurra dom.. dvs.. man gör en lång korv.. skruvar den och sätter hop.. då försvann släthetsproblemet.. och sen koka upp vattnet på stora gaslågan.. sen köra på lilla.. så det sjuder..  ;D

Oskar73

« Svar #15 skrivet: 13 jan-09 kl 18:32 »
JÄS DOM INTE FULLT UT INNAN DU KOKAR DOM.DU SKA KÖRA DEGEN LÄNGE OCH SIST I MED SALTET SÅ DU FÅR LÅNGA GLUTEN TRÅDAR

Sommartorparn

« Svar #16 skrivet: 28 mar-09 kl 20:13 »
Idag har jag gjort bagels och de blev släta. Recept från Arla (sökfunktionen fungerar inte där just nu). Jag tror att det beror på att jag hade i precis så mycket mjöl som det står - det är ganska mycket, 17 dl på 5 dl vatten. Sen knådade jag länge; det står 8 minuter i matberedare, men ordentlig handknådning gick som sagt bra. Jag märkte riktigt medan jag knådade att det skulle bli ett gott resultat. Som föregående inläggsskrivare påpekar: det handlar om långa glutentrådar. Saltet hade jag i tidigt, precis som sirap och fett. Jäsning 30 minuter. Sjudning - inte kokning- och sen 30 min i 200 grader varm ugn.

turboman

« Svar #17 skrivet: 02 maj-09 kl 19:23 »
Blivit en fena på att baka bagels som verkar vara omtyckta men har ett problem.. Kära Alternativare, hjälp mig..  :-[ hur får jag bullarna släta.. får ej till det.. dom blir skrovliga.. visst.. lika goda men ej så fina ju..
Såg ju på alla bagels i New York.. där var dom släta och fina.. hur gör man?

jo vad lustig jag är har du provar sanpapper frågas

bluealabama

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 15 maj-09 kl 17:07 »
Haha! Kul att du lade upp den här frågan - mina bagels som jäste så fint blir också gropiga, som små barnrumpor :)

Jag har funderat på om det kan bero på mjölet? Kanske testa och blanda sojamjöl med vetemjöl och sedan experimentera vidare. Fast egentligen är detta kanske mest en fråga att skicka över till USA, något judiskt  alternativbageri i New York eller så?

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser