Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker recept på ärtbulla.  (läst 4225 gånger)

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
Söker recept på ärtbulla.
« skrivet: 12 okt-08 kl 11:42 »
Hej!

Min farmor (bördig från Siljansbyggden) brukade vid jul alltid baka ärtbulla som hon stekte i stekpanna.
Är det någon som har recept på sånt bröd. Har googlat på det men inte hittat något som verkar likna hennes...

Hoppas någon kan hjälpa mig.

semlan

• Södermanland
SV: Söker recept på ärtbulla.
« Svar #1 skrivet: 17 nov-08 kl 14:11 »
Hej!
Det här låter ju inte riktigt rätt eftersom du säger, stekte i stekpanna, men när jag hittade det här receptet kom jag att tänka på din fråga. Kanske är det ändå nånting liknande?

Recept från Ovansjö - Ärtklubb eller klibb

3 dl mjölk
2 dl ärtmjöl
1.5 dl vetemjöl
0,5 dl kornmjöl
1 tsk salt

Vispa ned de olika mjölsorterna i mjölken till en fast smet. Smeten formas till klimpar med två teskedar och läggs i kokande saltat vatten. När klibben flyter upp är de färdiga att ätas med lingonsylt. Klibben åts också tillsammans med fläsk och vitsås, eller med flott som i ovanstående matsedel.

Snubblade på det där när jag letade efter en grej om 1800-talsmat för jobbets räkning. Här är länken: http://www.jarnriket.com/bruken/ramdokument/31-041_recept.htm
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #2 skrivet: 17 nov-08 kl 16:39 »
Hej!

Är nog inte det receptet jag är ute efter, men tack iaf =)

Det kanske är värt ett försök att koka också, vem vet, det kanske är jättegott.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 nov-08 kl 22:25 »
Kan det vara något liknande det här som du letar efter?:

Ärtbulla (från Dalarna)

50 g jäst
375 g smör/margarin
1 L mjölk
1.5 dl ärtmjöl
250 g strösocker
ca 2 L vetemjöl

Smält smöret, häll i mjölken och låt det bli ljummet. Smula sönder jästen i en degbunke och rör den flytande med lite av degspadet. Häll på resten av degspadet. Tillsätt ärtmjöl, socker och vetemjöl lite i sänder och arbeta degen kraftigt. Ta inte i för mycket mjöl. Degen ska vara lösare än vanlig vetedeg. Låt jäsa till dubbel storlek.
Arbeta upp degen på bakbordet och dela den i 15 bitar. Rulla dem till runda bullar. Kavla sedan ut dem till tunna kakor med kruskavel. Mjöla under så att degen inte fastnar på kavel och bord. Borsta kakorna med borste så att överblivet mjöl försvinner.
Lägg kakorna på smorda plåtar och grädda dem genast i 250 grader ca 10 minuter. Borsta kakorna och låt dem kallna mellan bakdukar.

Ur Landskapsbröd av Karl-Johan Börjesson

Platta bröd brukar kunna gräddas i ugn, på häll eller i stekpanna så det borde funka om du bara anpassar kakornas storlek till pannan :).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Spinn dimma

• Gästrikland
    • Assint Rämmil
« Svar #4 skrivet: 23 nov-08 kl 18:45 »
Det är nog nått liknande recept som farmor använde!

Tack så jättemycket. Nu ska det gräddas ärtbulla =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Granbackstove

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser