Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  behandla bistick?  (läst 5529 gånger)

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
behandla bistick?
« skrivet: 10 okt-08 kl 12:15 »
Jag undrar om nån har någon fungerande huskur eller tips för hur man behandlar bistick effektivt?

Jag har lyckats bli stucken 3 ggr denna sommar, oftast pga att ett bi klämts mot mitt ben. Jag får som regel en rejäl svullnad (minst 15 cm i diameter) dagen efter som håller i sig ett par dagar och som kliar så in i h*****e.

Jag har försökt med "bisticksalva" från Biredskapsfabriken, men det fungerar inte. Sist testade jag att smörja in med alcogel, vilken faktiskt hade en bättre effekt. Har någon några andra knep? Spelar det någon roll om man kliar på det eller inte?
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: behandla bistick?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-08 kl 12:40 »
gadden brukar fastna vid sticket och det fortsätter att pumpa ut bigiftet tills giftblåsan är tömd. därför är det allra bästa att försiktigt med en pincett försöka ta bort gadden UTAN att trycka ut giftet. om man har långa naglar kan man klara det utan pincett.
om du inte lyckas så kan du i alla fall trösta dig med att bigiftet är bra mot reumatism. ;) känner flera biodlare som varje vecka medvetet ser till att de blir stuckna, allt för att lindra reumatismen.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 10 okt-08 kl 15:38 »
Clarityn, Cetiricin eller motsvarande receptfria tabletter kan med fördel användas när man blivit stungen. De minskar klådan och förkortar reaktionstiden.
Det är alltså samma tabletter man köper mot "hösnuva".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 10 okt-08 kl 16:56 »
Aloe Vera

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 okt-08 kl 18:41 »
Prova med att Skrapa dän gadden och stryk på honung eller något bär ;)

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

annika

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 10 okt-08 kl 20:10 »
 Att badda med lite vinäger fungerar också

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #6 skrivet: 10 okt-08 kl 20:14 »
Det vanskliga är att man kan utveckla överkänslighet mot bistick. Allergi vilket kan vara ganska allvarligt om man är biodlare. Därför ska man undvika att bli stungen. Använda handskar mm... Det är iallafall vad jag har fått lära mig på bikurs :)
Men dra ut gadden är väl det som funkar och försök att inte klia... :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 okt-08 kl 20:18 »
Oj oj vilka recept ...
Senaste getingsticket tog så förbannat att det gick åt en hel vinare. Alla stick tar sin tid och det får man leva med precis som en förkylning, det gäller bara att göra förkylning roligare.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-08 kl 23:59 »
Ta bort gadden och skär en gul lök mitt itu - sätt skärytan emot stickmärket så kommer svullnaden och smärtan att minimeras.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 12 okt-08 kl 14:19 »
Hej!
Jag har alltid en "giftsug" i fickan när jag håller på med bina. Det är en liten sug som liknar en spruta, suger ut giftet på ca 10-30sek. Det blir en liten droppe som ett knappnålshuvud på huden. Toppen!!!

Fungerar oxå hyffsat på getingstick, men inte lika bra. Jag tror det beror på att getingarna använder mycket mindre gift än bina och att deras gift är starkare, men jag vet inte.

http://www.aspivenin.com/english/main.html

Finns nog inte att köpa på svenska apotek, jag köpte den i Frankrike för ett tagsedan.

/Magnus

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 12 okt-08 kl 15:37 »

Fungerar oxå hyffsat på getingstick, men inte lika bra. Jag tror det beror på att getingarna använder mycket mindre gift än bina och att deras gift är starkare, men jag vet inte.

/Magnus
Bigiftet är ca 10 ggr starkare än getingens gift, men sammansättningen varierar något.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 12 okt-08 kl 18:11 »
Min personliga erfarenhet är att jag reagerar betydligt starkare på getingstick än bistick. Getingsticket håller på och surrar i handen ett dygn efteråt och man får samma kli som man får efter fästingar. Bisticken jag fått svider till ordentligt men avtar direkt och det blir inte så mycket mer.

Läser i en gammal bitidning om en man som hade fått 3000 bistick (hur höll han räkningen tro) ??? Att utveckla överkänslighet kan nog variera tydligen...

ES

Lars i skogen

« Svar #12 skrivet: 12 okt-08 kl 18:43 »
Man vänjer sej!

Jag tror inte på olika huskurer mot stick, jag har fått ett hundratal bistick totalt och testat flera olika medel utan nämnvärt resultat... Sticken numer gör lika ont och kliar lika mycket som det första jag fick, men nu är jag så van vid känslan att jag inte bekymmrar mig längre, och alltså är det inte längre något problem!   ;D

Lundgren

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 okt-16 kl 10:30 »
Joel Svenssons vaxfabrik i Skälderhus har i säkert 50 år haft en kräm som fungerat utmärkt, tom för maken som var allergisk mot bistick. Finns såklart inte längre. Mannen som tillverkat den är inte längre i livet. Har frågat efter receptet, som man vid ett tillfälle avslöjade "var mycket enkelt men hemligt" men det finns inte kvar. Hur kan man bara slösa bort en sån produkt. Finns det någon som har kvar sån bistickssalva?

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 01 okt-16 kl 13:31 »
Cortisonsalva fungerar mycket bra. Dock inte den man kan köpa över disk utan de starkare receptbelagda krämerna.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser