Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvillingkalv  (läst 9682 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
tvillingkalv
« skrivet: 20 jun-05 kl 22:51 »
Kvigor födda tvilling med tjur är nästan alltid sterila!!!
(9 av 10 kvigor är sterila dvs saknar äggstockar)

/Rosa
« Senast ändrad: 16 apr-06 kl 22:14 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

SV: tvillingkalv
« Svar #1 skrivet: 20 jun-05 kl 23:58 »

Kvigor födda tvilling med tjur är ju nästan alltid sterila!!!
(9 av 10 kvigor är sterila dvs saknar äggstockar)

/Rosa
Hej Rosa!

Detta med sterilitet har jag inte hört ett ord om. Vår kossas mamma har fått många tvillingar, och som sagt... har inte hört ett ord om sterilitet. Hur har du fått dessa uppgifter? Kan de vara rasbundna?

MVH
Maria

Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 21 jun-05 kl 00:15 »
Oh nej - detta gäller alla raser!

Det vet alla! (trodde jag) - inte illa menat till dig Maria.

Kvigkalv född med tjurkalv är i 9 fall av 10 steril.
Kvigkalv född tvilling med kvigkalv är ok.

Så kvigkalvar födda med tvillingtjurkalv är i 9 fall av 10 slaktdjur tyvär men sant!

/Rosa
« Senast ändrad: 21 jun-05 kl 00:17 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

« Svar #3 skrivet: 21 jun-05 kl 23:44 »
... men om kvigkalvarna är sterila p.g.a. avsaknad av äggstockar bör ju detta kunna uteslutas/bekräftas med hjälp av ultraljud, eller hur?

Maria

PS. Rosa. Nyfiken fråga. Om du trodde att "alla" visste om detta med sterilitet... varför ställde du då den "självklara" frågan om kvigan säljs som slakdjur? Är hon sterlil kan hon ju knappas användas till avel, eller hur? DS.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 22 jun-05 kl 00:02 »
Kolla med din semin eller veterinär,
Jag har inte ultraljudat någon utan låtit semin undersöka dem i 1 års åldern.

Jag bara undrade då det inte framgick av din annons om den såldes till slakt eller inte...

/Rosa  :)

I@

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jun-05 kl 08:38 »
Det där med sterilitet tror jag inte på, då skulle de vara så med oss människor också.

MVH Ia  :)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 22 jun-05 kl 09:20 »
Det där med sterilitet tror jag inte på, då skulle de vara så med oss människor också.
MVH Ia  :)
Lägg ner Ia
Detta är ett faktum inget annat!

Om du vill berätta om din okunskap gör en tråd i djurforumet och inte i en annons.

mvh /Rosa

I@

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jun-05 kl 12:00 »
Detsamma Rosa!
/Ia

Emmaibäcka

« Svar #8 skrivet: 01 jul-05 kl 09:56 »
Ville bara komentera ang. steriliteten att det är ett fenomen som kallas Free Martin, och har man tur kan hon vara fertil, men sannolikt inte, tyvärr..:/

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 03 jul-05 kl 00:16 »
Min sambo och hans far har fått en fertil "tvilling med tjur" kviga under alla år (ca sjuttio år).
 Så visst är det sant att ca 90% är sterila.
Men som sagt det går att undersöka i ettårsåldern av kunnig vet eller seminör.

Maria: när är den äldre kvigan född och ung. vilket pris har ni tänkt er, jag är ev intresserad (om jag kan övertala sambon  ;))

Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

peter

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 sep-05 kl 20:37 »

rosa

tvillingar = kviga +tjur = tjur steril    inget ovanligt
i@ komm igen när du vet något kan väl inte jämföra människor å nöt djur heller ??????????????
 kviga+kviga = fertila å normala finns tvillingkvigor som är och har blivit 15-20 år gammla utan problem( alltså när de kalvat in å blivit kor)
tjur+tjur ev den ena steril är alltid så har frågat andra bönder som fått tvillingar å tillochmed trillingar???????

men var gla å stolt över att du fått tvillingar trots allt är de inte så vanligt/ peter

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 04 sep-05 kl 23:47 »
Detta med olikkönade tvillingar på kor heter free martin-
är ett fenomen som beror på att kalvarna ofta har samma  moderkaka och samma blodsystem under dräktigheten...

Kvigorna får för mycket manliga könshormoner... ofta under utvecklade könsorgan, ibland tom pungliknade organ med sädesvätska, prata med din seminör...

Detta skall inte förväxlas med hypoplasi på fjällkor... Som ju är något helt annat.

Vi har fått flera tvillingar- på våra rödkullor. tyvärr då oftast kvigor och tjur...

ofta växer de oerhört bra.. -just pga manliga hormoner.

Man säger att ca 20% är fertila av kvigorna...

Medans tjurkalven brukar funka..

och är det lika könade tvillingar brukar det aldrig vara några problem..
det har forskats mycket på om rådet...

Man kan kolla kvigorna med blodprov om man vill.. detta fixar semin...
eller vänta tills de är så stora att man kan låta seminören känna efter...
vid ca 12-15 månaders ålder.

Har faktiskt två stycken rödkullekalvar ute l lagårn just nu som är kviga och tjur...

vi får vänta och se....

Mvh
Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 04 sep-05 kl 23:48 »
Just free martin är art specifikt!!

Unikt för kor...

Mvh
Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Målle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 sep-05 kl 20:17 »
tvillingar = kviga +tjur = tjur steril  
Peter, det är kvigan som blir steril, inte tjuren... ::)

« Svar #14 skrivet: 10 sep-05 kl 11:35 »
Jag fattar fortfarande inte varför vissa av er på forumet måste vara så förbannats korta/elaka/otrevliga i tonen!!!??? Vad får ni ut av att ... "jag är inte intresserad av svar från dig".... du fattar inte osv???
Det finns väl inga krav på att de som skrivar på forumet ska vara experter, eller kunna redovisa vilka djur de har/har haft för att få svara??? I sådana fall skulle nog många av er falla bort, eller???

Lollo, vilka trevliga och informativa svar! Kul med fakta, egna jämförelser och inte massa skitsnack som omväxling. Detta med blodprov på kvigan du skrev om - är det hormonhalt de mäter eller vad? Hur säkra är dessa blodprov? Vi önskar ju gärna veta om hon är steril eller ej innan försäljning. Lycka till med era tvillingar.

MVH
Maria

peter

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 sep-05 kl 20:54 »
Peter, det är kvigan som blir steril, inte tjuren... ::)

å du vet då allt

Målle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 sep-05 kl 22:19 »
Tack Peter/ung_mjölkbonde för att du tog bort ditt förra inlägg( det där du skrev att du inte ville ha svar från mig och ifrågasatte min kompetens) det var inte så trevligt skrivet.
Bra att folk kan ändra sig.
Mvh/Målle

peter

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 sep-05 kl 17:17 »
Tack Peter/ung_mjölkbonde för att du tog bort ditt förra inlägg( det där du skrev att du inte ville ha svar från mig och ifrågasatte min kompetens) det var inte så trevligt skrivet.
Bra att folk kan ändra sig.
Mvh/Målle

ja tur är väl de  är de slut diskuterat eller ???????
får faktiskt hålla med dig målle  men som sagt man måste tåla lite kritik även om de finns gränser men var då vänlig annvänd  privata medelande  om du vill  men jag ber om  ursäkt kan vi vara sams då eller ?????? som sagt vi lär oss alltid något nytt utan att man måste bevisa  motsatsen hela tiden  jag lär mig mycket på denna sida  trots dina förra inlägg (inte bara här på detta ämmne) ha de

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser