Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 27938 gånger)

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #140 skrivet: 11 okt-08 kl 23:38 »
Älgjakt är väl seriöst och har därmed inget på ljugarbänken att göra.

Att det sedan finns folk som vägrar se verkligheten och därmed gömmer sig bakom ett sorts romantiskt skynke samtidigt som de har skygglappar för ögonen har jag full respekt för om dock förståelsen för dem inte riktigt vill infinna sig då det allt som oftast drabbar de som de tror sig värna.

Älgjakt handlar mycket om tro och religion och religion kan aldrig bli seriöst, varför är ljugarbänken fylld av trådar om den ekonomiska krisen som borde vara i ekonomiforumet?

Hur kan du ha full respekt för någon romantiker som vägrar se din verklighet trots skygglappar ???

guba

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #141 skrivet: 11 okt-08 kl 23:40 »
Nu när tråden visst ska handla om älgjakt  

Fast det vore synd om det inte blir någon jakt på vildsvinen i alla fall ...
Älgjakt var det ja, och vildsvinen har en alldeles egen tråd, hur svårt kan det vara?

guba

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #142 skrivet: 11 okt-08 kl 23:45 »
Hur kan du ha full respekt för någon romantiker som vägrar se din verklighet trots skygglappar ???
Trots eller tack vare skygglappar må så vara.

Jag respekterar självklart alla som har andra åsikter än mig men som jag skrev så har jag inte alltid förståelse eller håller med, därmed inte uteslutet att jag både kan och bör ha respekt för den avvikande åsikten.

Därefter så är det ju min uppgift eller mitt kall att få den personen att förstå vad som är rätt i verkligheten.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #143 skrivet: 11 okt-08 kl 23:56 »
Trots eller tack vare skygglappar må så vara.

Jag respekterar självklart alla som har andra åsikter än mig men som jag skrev så har jag inte alltid förståelse eller håller med, därmed inte uteslutet att jag både kan och bör ha respekt för den avvikande åsikten.

Därefter så är det ju min uppgift eller mitt kall att få den personen att förstå vad som är rätt i verkligheten.

Du pratar om din verklighet, om du har full respekt så inser du att verkligheten kan se ut på ett annat sätt hos en annan, DÅ först respekterar du.

Håller dock med dig om att du ska tala för det du tror på.

guba

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #144 skrivet: 11 okt-08 kl 23:59 »
Du pratar om din verklighet, om du har full respekt så inser du att verkligheten kan se ut på ett annat sätt hos en annan, DÅ först respekterar du.
Det trodde jag var självklart, att min verklighet är just min och inte någon annans verklighet.
Att andra lever i andra verkligheter har jag nog alltid förstått, OCH respekterat.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #145 skrivet: 12 okt-08 kl 00:07 »
 Tack, Tack, Tack ;D
För att ni spårar ur så tråden snart passar bättre på Ljugarbänken.
Jag kan inte flytta tillbaka den igen...
                   Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #146 skrivet: 12 okt-08 kl 00:24 »
Själv hade jag en kull kattungar en gång när veterinären var ute på en kastraktion av en hingst, kattungarna tog veterinären hand om medans sederingen av hingsten tog.
Detta innebar en lugnande spruta, sedan vidtog en sprutning av vitala organ i katungarna, en efter en, som med hjärtskärande skrik bekräftade veterinärens förvarning om att detta inte skulle vara så smärtfritt som lallande fjantar till djurvänner ville göra gällande.


Halaj!

Ööhh, vafan???
Jag tog bort min gamla hund (på djurssjukhuset), 14 och ett halft år gammal, salig i åminne.
En första spruta med lugnande och som även innehöll sömnmedel nog för att döda en häst.
Sedan en andra med fyra gångers koncentration jämför med den första dosen.

Hela förloppet var så stilla och milt man kan begära.
Hunden somnade in mjukt.

Med detta i åtanke undrar jag verkligen över din vet.!
Omedelbar anmälning ligger för handen så som jag ser det!

//T


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #147 skrivet: 12 okt-08 kl 00:39 »
Nu när tråden visst ska handla om älgjakt i alla fall så har jag en fråga till er som kanske vet. Jag har inte märkt av älgjakten alls i år. Förra året minskade jakten eftersom älgen var fredad (på väg att bli för liten stam) och jaktlaget ägnade sig åt jakt av annat byte istället. Men i år har jag inte hört av någon jakt alls trots att älgarna som jag uppfattar det har blivit fler. Kan det ha med saken att göra att området har blivit "stadsplanemärkt"? Det byggs 300 kåkar i skogen och jag har väntat på att något ska ändras. Fast det vore synd om det inte blir någon jakt på vildsvinen i alla fall ...
Om marken blir stadsplanelagd då är det slutjagat. På stadsplanelagd mark  får man bara jaga om man har särskilt tillstånd av polisen. Vilket kostar ca 1000:-/person och delas väldigt sällan ut till privatpersoner.

guba

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #148 skrivet: 12 okt-08 kl 00:43 »
Ööhh, vafan???
Jag tog bort min gamla hund Hela förloppet var så stilla och milt man kan begära.
Hunden somnade in mjukt.

Samma sak när jag tog bort min Sippa som fick en hjärnblödning 12 år gammal, en lugnande spruta och sedan den dödande.
Lugnt och stilla, ingen stress, bara en tomhet och saknad som varade lång tid.

Med kattungarna var det annat som sagt, länge sedan nu, 15 år och jag kommer inte ihåg motiveringen till förfarandet man den fanns.
Nu gör jag det själv, minsta lidandet både för katterna och mig själv.

kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #149 skrivet: 12 okt-08 kl 01:09 »
Du pratar om din verklighet, om du har full respekt så inser du att verkligheten kan se ut på ett annat sätt hos en annan, DÅ först respekterar du.

Håller dock med dig om att du ska tala för det du tror på.


Du pratar om din verklighet, om du har full respekt så inser du att verkligheten kan se ut på ett annat sätt hos en annan, DÅ först respekterar du.
 
Absolut, håller med!! Rätt!
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

kreatören

  • Inlägg: 143
  • Vegetarian, odlare, konst och hantverkare.
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #150 skrivet: 12 okt-08 kl 01:10 »
Det trodde jag var självklart, att min verklighet är just min och inte någon annans verklighet.
Att andra lever i andra verkligheter har jag nog alltid förstått, OCH respekterat.



Därefter så är det ju min uppgift eller mitt kall att få den personen att förstå vad som är rätt i verkligheten.

Du talar emot dig själv.
Lev idag... imorgon - kan det vara försent... Och månen - ramlar aldrig ner på oss - vi måste agera - göra.

guba

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #151 skrivet: 12 okt-08 kl 02:21 »
Därefter så är det ju min uppgift eller mitt kall att få den personen att förstå vad som är rätt i verkligheten.

Du talar emot dig själv.
Jag talar aldrig mot mig själv, det vore dumt, det räcker mad alla andra som talar emot mig.

 Den dag jag ger upp tanken på att jag kan få andra människor att förstå min verklighet känns det som att jag kan gå och självdö på en dynghög.
Någon annan verklighet har jag inte pratat om hur du än försöker få till det.

Kan man inte ens försöka förstå dem som jagar älg utifrån sin egen livsfilosofi eller ställningstaganden är vi illa ute.
Inte undra på att det ser ut som det gör i världen och i vissa skogar under jakten.

Har själv en klok och reflekterande kompis som stått och hindrat älgjakten med ord som "mördare" skanderandes mellan träden.
Helt ofattbart vad en i övrigt intelligent människa tror att han skall uppnå annat än repressalier och ett taskigt framtida klimat människor emellan.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #152 skrivet: 12 okt-08 kl 07:47 »
Samma sak när jag tog bort min Sippa som fick en hjärnblödning 12 år gammal, en lugnande spruta och sedan den dödande.
Lugnt och stilla, ingen stress, bara en tomhet och saknad som varade lång tid.

Med kattungarna var det annat som sagt, länge sedan nu, 15 år och jag kommer inte ihåg motiveringen till förfarandet man den fanns.
Nu gör jag det själv, minsta lidandet både för katterna och mig själv.

Skulle egentligen inte ens läsa denna tråd, ej ens skriva i den.. men kan ej låta bli.. Varför ser man då ej till att det ej kommer fler kattungar? Är väl det bästa sättet? Sterilisera / kastera så slipper du problemet.. men för dom flesta är det enklare att klubba ihjäl krakarna..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #153 skrivet: 12 okt-08 kl 08:41 »
Om marken blir stadsplanelagd då är det slutjagat. På stadsplanelagd mark  får man bara jaga om man har särskilt tillstånd av polisen. Vilket kostar ca 1000:-/person och delas väldigt sällan ut till privatpersoner.

Tackar för svaret, då kan jag inte räkna med jägarnas stöd här längre. Älgarna och rådjuren vet jag att jag kan "mata bort" om jag vill. Jag hade tidigare ett matställe för dem men jag tycker inte att de vållar så stor skada. Jag är ju bara amatörodlare så ingenting hänger inte och faller med skörden. Däremot ska jag leta vidare på vildsvinstråden, dem har jag inte kommit på något knep emot och det är så tråkigt att vända tillbaka gräsmattan när de bökat runt.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

 

Prussiluskan

  • Inlägg: 54
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #154 skrivet: 12 okt-08 kl 10:15 »
Det blev en het debatt i älgfrågan. Att så många "altenativare" vill att älgarna ska mördas. verkar konstigt i mina ögon...ser ett gäng bakåtsträvare. Bakåtsträvare som vill att vi ska låta saker vara som det alltid har varit. Fastän det skapar våld och lidande. Dessutom får inte den a den här tråden fortsätta rulla på ljugarbänken..det kommer in någon "uppifrån" och flyttar min tråd till jakt och fiske...där det är färre som läser inläggen och där jag bara kommer få en massa skit...nej...det är märkligt att "vissa" tar sig "makten" att bestämma var saker och ting ska diskuteras...det är väl människans behov av makt antar jag.

Därför börjar jag en "Älgjakten har börjat!!! Del 2" i Ljugarbänken...därför att den här diskussionen handlar inte bara om jakten...det handlar om vår syn på andra levande arter på planeten. Älgarna är en art...kor en annan, grisar en tredje osv... Jag vill skapa en diskussion om hur vi kan ändra vår syn på de ickemänskliga djuren.


Att använda begreppet "mörda" i den här diskussionen gör jag för att poängtera handlingen i sig. Mord som mord. Du mördar en annan art på planetan som inte är av arten människa. Men för att den arten inte är människa så ska du hellre använda begreppet "skörda", hur sjukt är det. Jämställa älgen med en morot?!!?

Det känns för jävligt att se att så många här på alternativ.nu som lever 2000-talet, i en tid då människosläktet förintar sig själva och ser till att hela planeten kommer att sprängas i bitar, fortsätter att ha samma tankar och ideér som på stenåldern.

Som alternativ är du en person som inte följer strömmen, en person som vill skapa en bättre värld att leva i. Men här ser jag att många av er fortfarande vill ha en värld av lidande och våld, bakåtsträvare som gör livet outhärdligt för många indivder.

Jag kan inte kommentera alla inlägg. Kreatören är på djurens sida, det känns bra att det finns folk som tänker framåt. Hobbe verkar inte veta...denne stoppar i sig falukorv, som handlar om att han ser till att grisar avlas till jättegrisar så de inte tillslut kan bära sina egna kroppar...för att du Hobbe ska få äta billig falukorv. Jättegrisen blir en produkt för billig korv.

Ulric sätter in en bild på en person som riktar bössan ner i frysboxen...som helt klart visar vart han står i frågan. Det är för jävligt att vi på 2000-talet har ett sådant behov av våld och lidande. När vi istället kan leva i harmoni och njuta av att umgås med våra medvarelser..lära oss av dem, respektera varandra.

Hoppas att det dyker upp fler människor som är på de ickemänskliga djurens sida som verkligen vill leva i samklang med dem. Inte mörda dem, inte utnyttja dem och inte äta dem.
« Senast ändrad: 12 okt-08 kl 20:03 av Prussiluskan »

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #155 skrivet: 12 okt-08 kl 10:31 »
Länk   http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=253756&context=

Du ska även betänka att skogsbolaget inte tar del av synergieffekten som vapen och textilindustrin gör :)


En partsinlaga på en site för en tidning publicerad Jägarnas Riksförbund. Vad hade du väntat de skulle säga?

Vad som är värre är att inte heller de små skogsägarna tar del av några synergieffekter. Jaktarrendet är en ynklig bråkdel av vad viltskadorna kostar. Men ändå värre är att den vackra naturligt flerskiktade blandskogen, med gran, tall, björk och ek efterhand ersätts med gran, gran, gran och gran. De självföryngrade plantorna av tall och löv äts upp eller skadas av älgen. Det enda som blir kvar är gran, gran, gran och gran. Lite trist...

Och sedan svälter älgen.

Det har till och med gått så långt att man tvingas utfodra älgen för att den skall överleva vintern. Men i den närmaste omgivningen av sådana utfodringsplatser ökar viltskadorna enormt. Inte så konstigt, kanske...

A.
« Senast ändrad: 12 okt-08 kl 10:34 av (Anders) »

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #156 skrivet: 12 okt-08 kl 11:32 »
Har en hund som inte alls gillar veterinärer,får smått panik varje gång.Skulle det vara bra och skonsamt för hunden att dö på det sättet? RÄDD!! Nä då tar jag hellre fram bössan och på med jaktkläderna för då blir han alldeles till sig av lycka när han vet att det vankas jakt.Släpper sen lös han i skogen och skjuter.Hunden dör lycklig,ovetandes,snabbt och skonsamt.Absolut inget man vill göra men det är sånt som hör till om man skaffar djur.Jag har full förståelse för att folk tycker det är makabert och blodigt och kladdigt,men det är inget som hunden lider utav.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #157 skrivet: 12 okt-08 kl 13:07 »
Gäller detta även om man fångar ex en kulting i fälla? Eventuellt inte avlivar utan transporterar bort. Eller räknas detta som djurplågeri? Möjligheten finns ju även att skjuta och avliva den borttransporterade kultingen på annan plats. Jag tror det går att överlista reglerna på något vis för att få  lugn och ro.

Jag använder förstås benämningen kulting för att det skall låta riktigt grymt.
Fälla får du alltid använda på din mark oavsett om det är stadsplanelagd mark eller ej under gällande jakttid.
Vilket gör att du kan jaga Vildsvin på stadsplanelagd mark men inte Älg. Då det inte finns någon godkänd fälla för Älg.
Men om du uppfinner en älgfälla så kostar det 1000:- att få den prövad hos Naturvårdsverket.

Problemet blir när du har fångat en kulting i fällan. Då får du inte åka iväg med den och släppa den på ett annat ställle utan den skall släppas vid fällan eller avlivas.
Vilket du inte får göra med krutvapen på stadsplanelagd mark. (låter det konstigt ;))

Så du får avliva kultingen med slaktmask, yxa, spjut, kniv, klubba eller något annat vapen.
Man kan ibland få ett tillfälligt skottlåsningstillstång av polisen för ett skott. Genom att ringa till dom och förklara att du nu har en kulting i fällan.


Jag använder förstås benämningen kulting för att det skall låta riktigt grymt.
Varför skulle det låta speciellt grymt??????????
Fällorna fångar bara kultingar. Aldrig vuxna grisar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #158 skrivet: 12 okt-08 kl 13:41 »
Jag vet, gammelsvinen är nog inte möjliga att någonsin lura in i nån fälla.
Kulting, ja du vet , liten och gosig :)
Det är samma sak med dom mest djuren.
Bara ungdjur går in i fällan. Dom äldre djuren är mycket mera försiktiga.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #159 skrivet: 12 okt-08 kl 16:57 »
Här passeras min moraliska gräns, den dagen Kungen ägnar de timmar åt att slakta, stycka och tillaga älgen till sina högt ärade familjemedlemmar ska jag ändra åsikt!

http://di.se/nyheter/?

Se nyheten som kom 10:28  "10:28 Carl XVI Gustaf bjuder in till träff med skogens konung"

Enligt min uppfattning är jakt ok så länge jägaren vet varför han skjutit och att han fällt bytet för sin familjs skull, när det blir viktigare med vilken titel du har för att vara med i jaktlaget har min moraliska gräns paserats för länge sedan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser