Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tröska ytterst liten skörd  (läst 5053 gånger)

Sommartorparn

Tröska ytterst liten skörd
« skrivet: 07 okt-08 kl 12:11 »
Jag köpte en påse "blommande sädesfält" i somras. Nu blev det väl mer havre än blommor och jag har nu skördat havren. Egentligen tänkte jag använda den som dekoration, men sonen vill absolut baka några keks på skörden. Hur ska jag - eller han - tröska den här enda kärven? Förslag? Jag har en sädeskvarn, så den biten är inget problem.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Tröska ytterst liten skörd
« Svar #1 skrivet: 08 okt-08 kl 01:12 »
Och det var inte nakenfröig havre förstås, utan vanlig? Den måste inte bara tröskas, utan även skalas, vilket är svårt.
Tröskningen kan i enklaste fall göras genom att repa av småaxen från stråna. Får man inte isär det tillräckligt så får man slå med slaga, käpp eller mattpiska mot lämpligt underlag. Sen behöver säden rensas från boss. Principen är lämplig kombination av sållning och blåsning. Kanske räcker enbart blåsning. Blåsning kan enklast ordnas genom att hälla säden mellan två hinkar utomhus när det blåser. Därefter kommer skalningen. Den enda enkla metod jag kan komma på är att ställa in kvarnen på mycket stort avstånd mellan plattorna. Det bör nog vara så att havrekornen precis inte ryms mellan plattorna. Då kommer skalen nötas av mer eller mindre, medan kärnorna i bästa fall klarar sig hyfsat. Sen måste man rensa bort skalen. Den kan i bästa fall gå med blåsning. Annars går det nog med att lägga havren i vatten. Skalen flyter medan kärnorna, om de är av hyfsad kvalitet, kan sjunka, eller i varje fall inte flyta lika bra. Fungerar det så kan skalen skummas eller hällas av. Sen är havren blöt och bör torkas. Sen kan den malas. Dock lär det vara lite knepigt att mala havre. Den är fet och inte så spröd och hård som vete, korn och råg. En metod är att rosta havren före malning. Det ger s.k. skrädmjöl. Rostning görs på låg temp, kanske 80-90 grader, i ugn. Havren kan gärna vara lite fuktig, så om du rensat bort skalen med vattenmetoden, så kan du sila av vattnet, tills allt runnit av, och sen in med havren i en ugnspanna. Sen amler du den rostade havren. Om skrädmjöl är lämpligt att baka kex på vet jag inte. Det går väl skulle jag tro, kanske är det t.o.m. bra. Alternativet är havregryn, men då behöver du en flingkvarn också.

Som synes en hel del jobb, men kanske lärorikt?

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 08 okt-08 kl 09:52 »
Tack för svaret. Det låter förstås ganska jobbigt. Vet inte hur det ska gå med skalningen, för min kvarn är en elektisk tillsats till köksmaskinen, men det kanske går med största inställningen. Det blir nog ett intressant projekt för sonen. Han ska tydligen bli självförsörjare när han blir stor, men inte odlarvarianten, utan en jägare och samlare som indianerna. Fast även en indian kan ju ha en liten åker.

kanka

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 08 okt-08 kl 10:37 »
Vilken härlig inställning din son har! Man blir så glad av sånt.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser