Och det var inte nakenfröig havre förstås, utan vanlig? Den måste inte bara tröskas, utan även skalas, vilket är svårt.
Tröskningen kan i enklaste fall göras genom att repa av småaxen från stråna. Får man inte isär det tillräckligt så får man slå med slaga, käpp eller mattpiska mot lämpligt underlag. Sen behöver säden rensas från boss. Principen är lämplig kombination av sållning och blåsning. Kanske räcker enbart blåsning. Blåsning kan enklast ordnas genom att hälla säden mellan två hinkar utomhus när det blåser. Därefter kommer skalningen. Den enda enkla metod jag kan komma på är att ställa in kvarnen på mycket stort avstånd mellan plattorna. Det bör nog vara så att havrekornen precis inte ryms mellan plattorna. Då kommer skalen nötas av mer eller mindre, medan kärnorna i bästa fall klarar sig hyfsat. Sen måste man rensa bort skalen. Den kan i bästa fall gå med blåsning. Annars går det nog med att lägga havren i vatten. Skalen flyter medan kärnorna, om de är av hyfsad kvalitet, kan sjunka, eller i varje fall inte flyta lika bra. Fungerar det så kan skalen skummas eller hällas av. Sen är havren blöt och bör torkas. Sen kan den malas. Dock lär det vara lite knepigt att mala havre. Den är fet och inte så spröd och hård som vete, korn och råg. En metod är att rosta havren före malning. Det ger s.k. skrädmjöl. Rostning görs på låg temp, kanske 80-90 grader, i ugn. Havren kan gärna vara lite fuktig, så om du rensat bort skalen med vattenmetoden, så kan du sila av vattnet, tills allt runnit av, och sen in med havren i en ugnspanna. Sen amler du den rostade havren. Om skrädmjöl är lämpligt att baka kex på vet jag inte. Det går väl skulle jag tro, kanske är det t.o.m. bra. Alternativet är havregryn, men då behöver du en flingkvarn också.
Som synes en hel del jobb, men kanske lärorikt?