Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad MÅSTE hönor ha?  (läst 9050 gånger)

Gamina

SV: Vad MÅSTE hönor ha?
« Svar #20 skrivet: 01 apr-09 kl 23:44 »
Om man vill blanda foder själv så är det bara vara lite allmänt intresserad och läsa på lite om vad olika fodermedel innehåller. Nu är jag påläst på häst och jag misstänker att det inte är samma kvoter osv för höns så detta blir allmänt.
Grunden är att levande varelser behöver byggstenar i form av energi, protein, mineraler och vitaminer (förutom vatten förstås).
Olika fodermedel innehåller olika förhållande mellan dessa byggstenar. Vet man vilka förhållanden ett djurslag behöver så kan man enkelt räkna ut vilka fodermedel man ska blanda.
Det enklaste är energi. Proteiner är en lite mer avancerat. Det finns flera olika aminosyror. Kroppen kan bygga upp endel själv utifrån andra medans vissa av dem är nödvändiga att tillföra via fodret. Tyvärr är det så att de ovanligaste aminosyrorna även är de som kroppen inte klarar av att bygga upp själv så även om man tillsätter tillräkligt mycket protein siffermässigt så kan djuren lida brist.
Mineraler brukar man för häst titta i första hand på kalcium och fosfor sedan magnesium. För en höna bör inte fosfor vara något problem iom att hon äter mycket spannmål som innehåller höga halter av fosfor. Kalcium däremot behöver man tillstätta extra utav vilket nog alla hönsägare vet om. Övriga mineral vet jag inget om behovet för höns men troligen får de i sig det de behöver med en någorlunda varierad kost. Ett mineral som är lite speciellt är selen. Svenska jordar innehåller inget selen och det är ett viktigt mineral men man ska tänka på att selen är mycket giftigt om det tillsätts i för stora doser.
Vitaminer har den nackdelen att de bryts ner när foder lagras. Eftersom hönor är såpass varierade i sin kost och ofta äter matrester bör de dock få i sig vitaminer i ganska stor utsträckning.

Ungefärliga värden på vad olika fodermedel innehåller kan man läsa i tabeller man ska dock kontrollera att tabellen är gjord utifrån rätt djurslag. Hästar är tex väldigt mycket bättre på att utvinna energi ur gräs än vad människan är. Hur mycket energi och protein en höna behöver bör man också kunna hitta tabeller på.
Färdigfoder är generellt sätt väldigt mycket dyrare/kg än vad det är att köpa varje enskild komponenet för sig är. Färdigfoder är helt enkelt ett mycket bra sätt för foderföretagen att tjäna grova pengar på människors okunskap och rädsla för att inte ta hand om sina djur ordentligt. Eftersom vi inte kräver några elitprestationer av våra hönor så kommer man långt med att titta på dem och känna igenom dem ibland så de har vettigt hull och vettigt med muskler under sin tjocka fjäderdräkt. För en hobbyhönsägare är det helt onödigt att börja göra som hästfoket där vissa räknar foderstater ner på gramnivå. I en industirbesättning däremot är det viktigt med exakt rätt proportioner av varje beståndsdel (eftersom man kräver ett högpresterande arbete av de djuren) och där vinner även färdigfodtret på sin enkelhet, det blir bara en sort att dela ut till djuren.
Genbank för Gotlandshöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 02 apr-09 kl 07:25 »
Ja nu är det så här att tror man sig kunna blanda bra foder till hönsa,
så ska man självklart göra det.
Skrev i en annan tråd att jag känner en som gör det, hennes höns mår alldeles förträffligt.
Hon har tagit hjälp av en kvinna som var kunnig i näringslära gällande höns.
Tror inte på att det blir så mycket billigare om man ska köpa allt som ingår från Granngården.
Är man spannmålsbonde så blir det solklart billigare.
När man skriver om hundfoder (som inte hör hit.)
Så har väl "alla" sitt favvis foder, och det är naturligtvis bäst ;)
« Senast ändrad: 02 apr-09 kl 07:31 av Lycka »
Hedemorahöns

Gamina

« Svar #22 skrivet: 02 apr-09 kl 09:09 »
Nu kommer jag inte ihåg vad en 25 kg säck med allfoder kostar. Jag har bara köpt en och det var i November. Det jag minns är att säden jag köpte samtidigt kostade knappt 4:-/kg och att allfodret var avsevärt mycket dyrare.  Foderblandningarna består till stor del av säd (allfoder till 72,3%). Soja ingår ofta också i fodret och den kostade sist jag köpte en säck ungefär 12:-/kg (allfoder 11.1%). Det är bara att räkna på snittpriset på det man vill ge och jämföra det med färdigfoder.
I allfoder ingår övrigt raps där jag inte har koll på kostnaden, kalciumkarbonat som inte är dyr (mald oprocessad kalksten, vi köper bränd kalk till jobbet för under 2 :-/kg och den är mycket dyrare), melass som inte bör vara särskilt dyr och troligen bara är en smaklighetsförbättrare, monokalciumfosfat ingen koll på priset men varför tillsätta mer fosfat det finns ju gott om det i spannmål och slutligen koksalt.
Jag är skeptisk till färdigfoder eftersom jag anser att man oftast kan blanda billigare och minst lika bra själv som dessutom blir mer intressant för djuren.
Genbank för Gotlandshöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 apr-09 kl 09:45 »
Nu kommer jag inte ihåg vad en 25 kg säck med allfoder kostar.

175 kronor, inhandlat på Granngården i Strängnäs 2009-02-17.

Om man köper koncentrat och spannmål på Granngården och blandar själv blir det marginellt billigare, några öre/kg. Om man köper koncentrat på Granngården och blandar med egen spannmål (eller grannens) blir besparingen större; har man många höns kan det vara mödan värt.

Skall man blanda själv helt och hållet genom att köpa ingredienserna "rent" måste man också kolla hållbarhetstiderna, så man inte t.ex. står där med en dyr, halvfull säck oätlig soja.

Gamina

« Svar #24 skrivet: 02 apr-09 kl 10:28 »
Skall man blanda själv helt och hållet genom att köpa ingredienserna "rent" måste man också kolla hållbarhetstiderna, så man inte t.ex. står där med en dyr, halvfull säck oätlig soja.
Helt sant. Jag tänker inte så mycket på lagringstider iom att jag har häst också och där är fodret oftast slut långt innan bäst före datumet. Jag försöker i största möjliga mån fodra hönsen med samma foder som jag ger hästen. Jag har ett minne av att på min säck med soja stod det en hållbarhetstid på ungefär 1 år så det borde kunna gå åt inom den tiden för de flesta annars kanske man kan dela en säck med någon vän.
Genbank för Gotlandshöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 03 apr-09 kl 09:31 »
För en höna bör inte fosfor vara något problem iom att hon äter mycket spannmål som innehåller höga halter av fosfor. 

En av anledningarna till att det är tillsatt kalciumfosfater är att hönans fosforbehov ska tillgodoses.
Den vegetabiliska fosforen har låg tillgänglighet för höns.. typ 30%
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gamina

« Svar #26 skrivet: 03 apr-09 kl 09:48 »
Aha intressant, det får jag ta och fundera lite på.
Genbank för Gotlandshöns

Luff

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 24 apr-09 kl 21:49 »
Nu är jag fundersam.
I 10 års tid jobbade jag på en gård med lösgående hönor. Vi hade enstaka individer av Orpington, Bhrama och i övrigt var det en sjuhelsikes blandning av dvärg och lanthöns.
Vi gav dom ALDRIG något annat än havre - krossad eller hel.
Inga snäckskal, inga andra spannmål.
Kycklingar som vi hade i kaninburar tills dess att dom blev kattsäkra i storlek fick suggex eller annat finkornigt grisfoder tills dess att dom gick med de andra hönsen.
Våra höns var friska, aldrig jag såg någon sjuk individ annat än något skadat ben eller att någon helt enkelt blev gammal. Åsså vår blinda höna förståss.
Några försvann naturligtvis till rovdjur men vi hade mycket god koll på dom olika individerna och de olika tupparnas flockar. Vi slaktade ur tupparna någon gång om året.
Äggskalen var också av mycket god kvalite.

Hittar hönor som är frigående de mineraler som är nödvändiga även på vintern?
//Luff

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 18 maj-09 kl 18:07 »
Jag har hört att en höna väljer ändå ut det hon behöver .
Mina äter det jag äter + havre , korn , allt dom hittar utomhus.
Dom ger fina ägg och är friska .

Jag ger ej färdigfoder till hästarna , kaninerna eller katterna heller .
Hundarna får en viss del torrfoder (står en full tunna i hörnet :) ) annars äter dom slaktavfall + det vi äter o massa ägg *S*

Självklart kan man blanda egen mat till alla djur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser