Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biljakt?  (läst 4043 gånger)

LasseDalom

• -
Biljakt?
« skrivet: 06 okt-08 kl 09:48 »
Har efter besök av jakthund börjat kolla upp lite hur jakten bedrivs i grannskapet. När det gäller jakten med tax så verkar det som om det hela nuförtiden mest sköts från bil. Man stoppar in hunden i bilen, åker ut och släpper den. Följer sedan efter den med hjälp av GPS åkandes i bilen. Är detta ett vanligt sätt att bedriva jakt på idag? (har en kanske föråldrad bild av jägaren som en naturmänniska) Efter som dessa bilar rör sig omkring här i kulturlandskapet där det ofta är ganska närma till bebodda hus så undrar jag vilka regler gäller när dessa herrar sedan skjuter? Är det bara och lyfta upp bössan och sticka ut den genom bilfönstret när hunden kommer drivades med nåt djur? Det verkar heller inte som om det är ett visst bestämt byte man är ute efter, man tar det som hunden kommer med, brukar det vara så?

Han i Skogen

SV: Biljakt?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-08 kl 16:21 »
Om jag inte är fel ute så får man inte jaga med hjälp av eller ifrån motorfordon mer än i undantagsfall.Tex om man är rörelsehindrad kan man få dispens att jaga från fyrhjuling.Motorn måste vara av och man ska befinna sig på ett visst avstånd från bilen innan man får bedriva jakt,detsamma gäller vid sjöfågeljakt eller annan jakt fån motorbåt,då måste motorn varit avslagen minst en timma innan jakt får bedrivas.Detta är i stora drag vad jag minns från det jag läste när jag tog jägarexamen(18 år sedan).

Pong

« Svar #2 skrivet: 06 okt-08 kl 22:00 »
Om jag inte är fel ute så får man inte jaga med hjälp av eller ifrån motorfordon mer än i undantagsfall.Tex om man är rörelsehindrad kan man få dispens att jaga från fyrhjuling.Motorn måste vara av och man ska befinna sig på ett visst avstånd från bilen innan man får bedriva jakt,detsamma gäller vid sjöfågeljakt eller annan jakt fån motorbåt,då måste motorn varit avslagen minst en timma innan jakt får bedrivas.Detta är i stora drag vad jag minns från det jag läste när jag tog jägarexamen(18 år sedan).

1 minut inte 1 timma.

Moraggarn

• -
« Svar #3 skrivet: 07 okt-08 kl 09:34 »
1 minut inte 1 timma.

Exakt så ska det vara :)

covboy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 okt-08 kl 11:55 »
Men vid eftersök gäller andra regler...

johan713s

« Svar #5 skrivet: 07 okt-08 kl 13:38 »
Hej!

Som representant för jägarkåren så skall jag försöka ge min bild och svar på ditt inlägg.

I det sällskap jag jagar används bilen väldigt sparsamt. I vissa fall för att transportera sig till pass långt bort t.ex. Annars sker all förflyttning till fots då det till största delen är väglös terräng. Personligen reagerar jag väldigt starkt(negativt) på att använda bilen på det sätt du beskriver. Det är dessutom frågan om det inte är olagligt, som diskuterats tidigare. Att skjuta från bilen är definitivt olagligt.

Eftersom det är tax som används, så antar jag att det är drivande jakt på rådjur och eventuellt hare som det handlar om. Den chans man har att påverka vilket djur som drivs, är vid släppet, genom att försöka få hunden att "ta upp" de/t djur man vill jaga. Normalt sett släpper man hunden i det område man vill jaga och låter hunden söka upp djuren. De flesta taxar driver nästan bara rådjur.
För drivande hund används också nästan uteslutande hagelvapen, och risken för dessa är betydligt mindre/kortare än för ett kulvapen, även om skjutriktingarna givetvis måste beaktas.

Alltså, för att sammanfatta
- jakt från/med bil, inte acceptabelt eller vanligt
- hagelvapen, mycket mindre risk
- drevdjuret, troligtvis ganska kontrollerat vad för djur

Hoppas det var något svar :), fråga gärna vidare om det är mer du undrar.

MVH Johan

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 07 okt-08 kl 18:37 »
Tack för svaret!

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 okt-08 kl 10:01 »
Du får inte andvända dig av motordrivet fordon varken på land eller vatten som gör det lättare att fälla bytet.Undantag ges till handikappade som får söka dispans för varje tillfälle.Men dom få inte skjuta från tex snäskoter eller fyrhjuling.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 okt-08 kl 10:11 »
Det verkar heller inte som om det är ett visst bestämt byte man är ute efter, man tar det som hunden kommer med, brukar det vara så?

Nej.
En stövare får inte jaga rådjur, och en tax har svårt att hänga på en hare. En älghund ska ju helst jaga älg. Man strävar hela tiden efter att få t ex en stövare "rådjursren" osv.

Ibland kan hundarna få för sig att jaga annat än det djuret de är ämnade för, inte så roligt, särskilt om det är tamdjur eller cyklister  :P

Moraggarn

• -
« Svar #9 skrivet: 10 okt-08 kl 07:31 »
Du får inte andvända dig av motordrivet fordon varken på land eller vatten som gör det lättare att fälla bytet.Undantag ges till handikappade som får söka dispans för varje tillfälle.Men dom få inte skjuta från tex snäskoter eller fyrhjuling.

Kanske har reglerna ändrats men för några år sedan jagade jag med en herre som fått dispens för hela jaktsäsongen att jaga och skjuta från sin fyrhjuling

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 10 okt-08 kl 08:52 »
Varför bedriva jakt överhuvudtaget om man inte behagar kliva ur bilen.Sådana "jägare" borde inte få ha kvar licensen.Taskigt läge om inte hunden kommer med viltet till vägen där "jägaren" väntar.

Helena

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 10 okt-08 kl 08:57 »
Kanske har reglerna ändrats men för några år sedan jagade jag med en herre som fått dispens för hela jaktsäsongen att jaga och skjuta från sin fyrhjuling

Det måste vara ett undantag och ett speciellt fall.Problemet har varit byråkratin då man skulle söka för varje enskilt tillfälle.Men nu ärdet  lagt ett förslag i riksdagen att det skall gå att få generell dispans och slippa alla ansökningar för varje tillfälle.Men man naturligtvist inte jaga med hjälp av fyrhjulingen eller annat fordon.

När jag tänker efter så kommer jag ihåg en kille som fick dispans,han var nog den förste som fick det,att åka fyrhjuling till passet.Det var förut helt förbjudet oavsett om du var handikappad eller ej.
Det är ju inte helt ovanligt att några har sitt älgpass efter vägen,och bilen parkerad i närheten.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 okt-08 kl 12:55 »
Varför bedriva jakt överhuvudtaget om man inte behagar kliva ur bilen.

det kan jag väl instämma i, men jag tycker absolut att exempelvis rörelsehindrade skall ha möjligheten att jaga från terrängfordon (givetvis avstängda). Vad jag läst i jaktpress så kan man få säsongsvisa tillstånd för detta, men det kan som så mycket annan myndighetsutövning vara helt upp till den enskilde handläggaren  :P

Moraggarn

• -
« Svar #13 skrivet: 10 okt-08 kl 13:05 »
Taskigt läge om inte hunden kommer med viltet till vägen där "jägaren" väntar.

Det är långt ifrån alltid som det inträffar även för en "vanlig" jägare. Hunden vet ju inte vart den ska driva,den kan ju inte såsom en vallhund styra djuret

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 10 okt-08 kl 13:17 »
Har efter besök av jakthund börjat kolla upp lite hur jakten bedrivs i grannskapet. När det gäller jakten med tax så verkar det som om det hela nuförtiden mest sköts från bil. Man stoppar in hunden i bilen, åker ut och släpper den. Följer sedan efter den med hjälp av GPS åkandes i bilen.
Du har nog missuppfattat vad dom sysslar med. ;)
Eftersom dom jagar med tax så använder dom hagelbössa. Vilket gör att dom måste komma inom 25 meter för att kunna döda effektivt. Det kan man inte göra med bil.

Utan dom har släppt taxen. Taxen drar iväg efter ett rådjur. Efter några timmar har dom tröttnat och åker runt och letar efter taxen med hjälp av pejl.

Hunden lär sig att man kan springa hur långt som helst från husse för sedan kommer husse och hämtar med bilen. En hund som har lärt sig det betendet är värdelös som jakthund och skall absolut inte släppas i skogen.

Tyvärr så finns det massor av bilhämtarhundar i Sverige. (upplärda av sin ägare) Vilket gör att jakten blir mindre effektiv. (läs helt värdelös) ;)

En tax skall bukta trångt och sedan återvända till sin husse för att man skall kunna flytta om.

Margit

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 okt-08 kl 22:52 »
Du har nog missuppfattat vad dom sysslar med. ;)
Eftersom dom jagar med tax så använder dom hagelbössa. Vilket gör att dom måste komma inom 25 meter för att kunna döda effektivt. Det kan man inte göra med bil.

Utan dom har släppt taxen. Taxen drar iväg efter ett rådjur. Efter några timmar har dom tröttnat och åker runt och letar efter taxen med hjälp av pejl.

Hunden lär sig att man kan springa hur långt som helst från husse för sedan kommer husse och hämtar med bilen. En hund som har lärt sig det betendet är värdelös som jakthund och skall absolut inte släppas i skogen.

Tyvärr så finns det massor av bilhämtarhundar i Sverige. (upplärda av sin ägare) Vilket gör att jakten blir mindre effektiv. (läs helt värdelös) ;)

En tax skall bukta trångt och sedan återvända till sin husse för att man skall kunna flytta om.

Precis.

Angående att jaga från motorfordon så kan handikappade få dispens. Jag arbetade ihop med en man som ägnade all sin lediga tid åt skogen och jakten, en dag fick han en stor gren i nacken och blev förlamad från midjan och ner... :( han fick dispens (med en hel del villkor dock) att jaga från sin bil.

Sia

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 12 okt-08 kl 17:43 »
Hej!

Som representant för jägarkåren så skall jag försöka ge min bild och svar på ditt inlägg.

I det sällskap jag jagar används bilen väldigt sparsamt. I vissa fall för att transportera sig till pass långt bort t.ex. Annars sker all förflyttning till fots då det till största delen är väglös terräng. Personligen reagerar jag väldigt starkt(negativt) på att använda bilen på det sätt du beskriver. Det är dessutom frågan om det inte är olagligt, som diskuterats tidigare. Att skjuta från bilen är definitivt olagligt.

Eftersom det är tax som används, så antar jag att det är drivande jakt på rådjur och eventuellt hare som det handlar om. Den chans man har att påverka vilket djur som drivs, är vid släppet, genom att försöka få hunden att "ta upp" de/t djur man vill jaga. Normalt sett släpper man hunden i det område man vill jaga och låter hunden söka upp djuren. De flesta taxar driver nästan bara rådjur.
För drivande hund används också nästan uteslutande hagelvapen, och risken för dessa är betydligt mindre/kortare än för ett kulvapen, även om skjutriktingarna givetvis måste beaktas.

Alltså, för att sammanfatta
- jakt från/med bil, inte acceptabelt eller vanligt
- hagelvapen, mycket mindre risk
- drevdjuret, troligtvis ganska kontrollerat vad för djur

Hoppas det var något svar :), fråga gärna vidare om det är mer du undrar.

MVH Johan

Så går det till här hemma också.
Från bil är det svårt att skjuta något som inte går på fel sida av ett viltstängsel.

Förmodligen har du sett en jägare som har slutat jaga, men tappat bort hunden.
Citat från: Rosten

Tyvärr så finns det massor av bilhämtarhundar i Sverige. (upplärda av sin ägare) Vilket gör att jakten blir mindre effektiv. (läs helt värdelös) Med glimten i ögat (blinkande)

Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

LasseDalom

• -
« Svar #17 skrivet: 15 okt-08 kl 10:09 »
Citat från: Sia
Förmodligen har du sett en jägare som har slutat jaga, men tappat bort hunden.

Jag tror inte det, för de var inte tacksamma att de hittade hunden när vi kom ut med den. Istället
så talade de om för oss att det var fel att vi hade "stängt in hunden".  Han skulle kunna "sätta dit oss för det" sa han.

Vargerik

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 okt-08 kl 10:48 »
Det var ju en otrevlig fan. Men en del hundar lär sig att gå ut på en väg där dom blir upplockade och snart återbördade till husse. Andra går till första bästa hus där de får mat och hemkörning. Vips så har man en oduglig jakthund, det var därför de blev sura. Men att vara trevlig iallafall kostar ju inget.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 15 okt-08 kl 13:10 »
Jag tror inte det, för de var inte tacksamma att de hittade hunden när vi kom ut med den. Istället
så talade de om för oss att det var fel att vi hade "stängt in hunden".  Han skulle kunna "sätta dit oss för det" sa han.
Förmodligen så lever dom i en fantasivärd att deras bilhämtarhund skulle ha kommit tillbaka om inte du hade låst in den.
Om den kommer in på din mark så har du rätt att koppla den enligt lagen men du måste kontakta ägaren eller polisen direkt.

« Senast ändrad: 15 okt-08 kl 16:07 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare
skum tomte, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser