Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som är/känner en traktorguru?  (läst 4971 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Någon som är/känner en traktorguru?
« skrivet: 05 okt-08 kl 21:36 »
Eftersom att jag blev klar generatorbyte på traktorn i går så gick den sönder idag igen.. Denna gång är jag rädd att det är ett lite allvarligare fel men jag skulle behöva lite åsikter från någon som kan detta med traktorer.

Jag har en "IH 844 S" som är utrustad med någon som kallas agriomatic-växellåda, en uppfining som IH måste ha slängt in i traktorerna pga att de hatar sina kunder. Jag misstänker att det är denna låda som spökar nu.

Är det någon här som har någon erfarenhet utav dessa Agriomatic-lådor? Känner ni någon som ev. kan kunna något om detta så får ni extremt gärna vidarebefodra frågan så att jag ev. kan få tag i någon trådände att börja nysta i..

Vad jag behöver veta är VAD som brukar strula när de strular? Läste i instruktionsboken om någon liten ventil som kunde stoppa agriomatic-funtionen om den inte fungerade korrekt, hur ställer man in denna? Kan den gå sönder?

All input tas tacksamt emot, även hänvisningar till firmor/folk som ev. skulle kunna ha lite svar..
« Senast ändrad: 14 dec-08 kl 18:10 av Mårten. »

souped

• -
SV: Någon som är/känner en traktorguru?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 23:24 »
Finns det inga företagsrepresentanter för traktormärket i sverige?

Annars finns det väl andra märken som har liknande "agriomatic system" ? vad menas med det egentligen..  auto och mekanisk?
Kanske kan höra sig för hos dem isf , eller någon ägare av sådan traktor.,.,

Inte mkt hjälp kanske...  men ska kolla en källa om han har koll.

« Senast ändrad: 05 okt-08 kl 23:26 av souped »

Vargerik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 okt-08 kl 01:14 »
www.maskinisten.net Ett bra och trevligt forum med kunniga och hjälpsamma pöjkar. Glöm bara inte att hälsa artigt när du kliver in! ;) Här får du garanterat hjälp!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 okt-08 kl 07:51 »
Finns det inga företagsrepresentanter för traktormärket i sverige?

Annars finns det väl andra märken som har liknande "agriomatic system" ? vad menas med det egentligen..  auto och mekanisk?
Kanske kan höra sig för hos dem isf , eller någon ägare av sådan traktor.,.,

Inte mkt hjälp kanske...  men ska kolla en källa om han har koll.

Jag TROR, observera att jag inte har några som helst belägg egentligen, att agriomatic-systemet bygger på någon form av oljetrycksreglering utav växlingen så att det hela ska bli smidigare övergångar vid växling och uppstart. Det där med mjuka uppstarter/övergångar har min traktor inte varit bra på någon gång under den korta tid jag har ägt den så det pekar väl också på att skiten varit på upphällningen under ett tag.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 okt-08 kl 07:52 »
www.maskinisten.net Ett bra och trevligt forum med kunniga och hjälpsamma pöjkar. Glöm bara inte att hälsa artigt när du kliver in! ;) Här får du garanterat hjälp!

Bra tips! Har letat efter något maskinforum som det verkar vara lite fart på men inte lyckats hitta något, detta hade jag dock missat!

covboy

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 okt-08 kl 17:54 »
IH 844S Har hydrostatisk drift.. Stanna den helt eller blev den bara slö?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 okt-08 kl 18:24 »
IH 844S Har hydrostatisk drift.. Stanna den helt eller blev den bara slö?
Den stannade helt, eller rättare sagt, den gick tills jag stängde av den och sedan ville den inte fungera när jag startade den igen.. Om jag gör enligt instruktionsboken och kopplar förbi hydrostatdriften så går den att köra framåt fast oändligt långsamt..

Är du den "cowboy" som svarat på maskinisten.net också föressten? :)

Vargerik

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 okt-08 kl 18:27 »
Spontant skulle jag byta olja och filter i lådan, för det är väl samma olja som går till hydrauliken? Hur funkar lastaren?
Fick du hjälp på Maskinisten.net?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 okt-08 kl 19:30 »
Spontant skulle jag byta olja och filter i lådan, för det är väl samma olja som går till hydrauliken? Hur funkar lastaren?
Fick du hjälp på Maskinisten.net?
Hejsan!
Jag fick precis ett svar på Maskinisten.net som jag testat med lyckat resultat! Den fungerar nu igen jag bara lossade en ventil, blåste rent den och skruvade i den igen..
« Senast ändrad: 14 dec-08 kl 18:11 av Mårten. »

covboy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 okt-08 kl 21:03 »
Då ska du byta oljefilter,och är det mycket orent så ska du byta oljan med...

Vargerik

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 okt-08 kl 18:21 »
Bra att det ordnade sig, det tenderar ofta att bli dyrt när en traktor packar ihop! Jag såg tråden på Maskinisten, bra forum med snälla och hjälpsamma typer, OM man hälsar artigt först :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser