Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ull-hantverksbabbel  (läst 14503 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Ull-hantverksbabbel
« skrivet: 05 okt-08 kl 19:48 »
Kan vi inte bara SURRA lite fritt om ullhantverk i största allmänhet?

Jag börjar!
Häromveckan var jag och klippte svärfars gotlandsfår, lamm-ullen är ljuuv och det står "Trekants-sjal" på den.
Så jag har börjat spinna, igår tvättade jag lite garn, snacka om skillnad!:

sen har jag börjat fippla lite med det vita garnet som blivit av lite rya ull som jag var och köpte, men jösses vad mycket dubbelklipp det är i den.. det ligger en hög under spinnrocken när jag har spunnit av det och nu när jag provat börja sticka lite med det så får jag fulla tröjan med små hår. :( Trist...

Men!
Desto gladare blev jag häromdagen när jag "fick" ett kilo helt underbar mohair (angoraget) i brevlådan!
Tvättad och superfin! :) Då får man inspiration!

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Ull-hantverksbabbel
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 20:17 »
Det verkar vara en väldig skillnad på ull och ull! Jag har än så länge inte "ullhantverkat" så mycket mer än lite stickning och nålbindning. Har dock på agendan att lära mig spinna snarast, så jag ser fram emot att lära mig mycket om ull! :D

Göthes KG menar du att garnet blev mindre ljuvt efter att du tvättat det, eller vari låg skillnaden?

Göthes

« Svar #2 skrivet: 05 okt-08 kl 20:42 »
Det verkar vara en väldig skillnad på ull och ull! Jag har än så länge inte "ullhantverkat" så mycket mer än lite stickning och nålbindning. Har dock på agendan att lära mig spinna snarast, så jag ser fram emot att lära mig mycket om ull! :D

Göthes KG menar du att garnet blev mindre ljuvt efter att du tvättat det, eller vari låg skillnaden?

jo, nog är det skillnad alltid! :D

jag tycker att garnet blev mjukare när jag hade tvättat det, inte lika strävt. och sen blev det ju rent och fräscht!
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

kison

« Svar #3 skrivet: 05 okt-08 kl 20:45 »
Hej Ull-babblare
Villken skön ide.. jag är nog ulloholik-  jag kan totalt snöa inn med ull i alla former.
Det är ett av det som kan göra mig spontant lycklig. En kasse underbart ren och fin ull.

Men det är ju så många faktorer som påverkar ullen och sedan den slutliga produkten.
Allt ifrån hur rent man har hos fåren och hur väl man sköter om dem till hur man klipper och sorterar ullen. Dubbelklipp är ju något som man inte vill ha i garnet. Den färdiga tröjan har lätt för att bli noppig då.  

Sorgligt nog så kan inte alla ta reda på ullen rätt. Det gör ju att man i bland betalar för ull som man inte vill göra något av. Ska man lägga ner tid på att tillverka eget garn, så ska man inte nöja sig med dålig råvara.
Ren och fin ull som luktar gott kan ge ett leende på läpparena och ett fint rent garn...

Soshila

• Småland
« Svar #4 skrivet: 05 okt-08 kl 21:01 »
Sälla förklara för en nybörjare vad dubbelklipp är...  :-[

Min hemliga ulldröm är för övrigt att ha egna får, som jag klipper själv, spinner garn av ullen och skapar en massa vackra ting av!

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #5 skrivet: 05 okt-08 kl 22:10 »
Dubbelklipp uppstår när man klippt fåret och anser att man inte klippt tillräckligt nära huden och klipper ytterligare en gång och får en massa korta fibrer i ullen som inte är spinnbara. En van klippare vinklar saxen så att den klipper alldeles intill skinnet på en gång.  Dubbelklipp är en spinnerskas/spinnares största fiende.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Göthes

« Svar #6 skrivet: 05 okt-08 kl 22:12 »
Hej Ull-babblare
Villken skön ide.. jag är nog ulloholik-  jag kan totalt snöa inn med ull i alla former.
Det är ett av det som kan göra mig spontant lycklig. En kasse underbart ren och fin ull.

;D jag har gått hela helgen och "petat" i en papperspåse full med underbar mohair som jag fick i fredags. skönt att man inte är ensam om att gå igång på såna saker! ;)

Göthes

« Svar #7 skrivet: 05 okt-08 kl 22:13 »

Min hemliga ulldröm är för övrigt att ha egna får, som jag klipper själv, spinner garn av ullen och skapar en massa vackra ting av!

det är samma här. jag har haft angorakaniner tills helt nyligen då jag måste sluta pga att de är så oerhört "dammiga" och jag är allergisk. :(
nu har jag äntligen lärt mig klippa får och har en besättning på 26 gotlandstackor som jag får klippa två gånger om år så det känns bra. men i framtiden drömmer jag om några egna... :)

Soshila

• Småland
« Svar #8 skrivet: 05 okt-08 kl 22:30 »
det är samma här. jag har haft angorakaniner tills helt nyligen då jag måste sluta pga att de är så oerhört "dammiga" och jag är allergisk. :(

Åh! :( Så tråkigt!

kison

« Svar #9 skrivet: 07 okt-08 kl 11:24 »
Visst är det trevligt med får... men all ull är ju intressant och man kan inte ha alla sorters får på en gång.
sedan finns det som ni säger andra fibrer ochså. Hundhår kan ge ett underbart garn som är varmt och effektfullt.
Angorakanin tycker jag är bäst när man blandar den, men det är min egen åsikt.
Angoraget (mohair) är bäst de första klippningarna sedan blir den grövre och lite stickig.
Men jag har ochså experementerat med att spinna katthår, marsvin, häst, kamel, bomull och även människohår.
Mitt mest unika garn är en blandning av lammull och vit varg. Det har en mycket speciell kännsla.
har ni några andra erfarenheter av att vara nyfiken på fibrer....

kison

« Svar #10 skrivet: 07 okt-08 kl 12:09 »
Lite ull-bilder   handspunnet garn och ull på rot

Göthes

« Svar #11 skrivet: 07 okt-08 kl 12:47 »
Visst är det trevligt med får... men all ull är ju intressant och man kan inte ha alla sorters får på en gång.
sedan finns det som ni säger andra fibrer ochså. Hundhår kan ge ett underbart garn som är varmt och effektfullt.
Angorakanin tycker jag är bäst när man blandar den, men det är min egen åsikt.
Angoraget (mohair) är bäst de första klippningarna sedan blir den grövre och lite stickig.
Men jag har ochså experementerat med att spinna katthår, marsvin, häst, kamel, bomull och även människohår.
Mitt mest unika garn är en blandning av lammull och vit varg. Det har en mycket speciell kännsla.
har ni några andra erfarenheter av att vara nyfiken på fibrer....

varför kan man inte ha alla på en gång? ;)
Jag menar en flock med 30 tackor, hur många får-sorter finns det...? ;) Ja, fast det blir ju ett helve** att avla rasrent såklart. ;)
vad spännande att höra din åsikt om mohair! Jag har inte haft så mycket att göra med det, men jag tycker absolut att det mohair jag har fått har varit otroligt mjukt och fint och o-stickigt, och angora har jag spunnit rent. Det blir så himla häftig kvalitét!

spännande med vit varg! var fick du tag på den fibern?

Agnetha

Göthes

« Svar #12 skrivet: 07 okt-08 kl 12:48 »
Lite ull-bilder   handspunnet garn och ull på rot

wow, vilket jämnt och fint garn du spinner!!!
Mitt garn ser ut som frankenstiens monster.  :-[  ;)

kison

« Svar #13 skrivet: 07 okt-08 kl 13:02 »
Tackar  men det är inte konstigt när jag har spunnit garn sedan 80-talet.. övning ger färdighet..
Jag brukar beundra det lite klumpiga och grova garn som blir i början, det är svårt att få till sedan. Jag brukar  i bland spinna av okardad ull för att få en grövre struktur.

Göthes

« Svar #14 skrivet: 07 okt-08 kl 13:10 »
Tackar  men det är inte konstigt när jag har spunnit garn sedan 80-talet.. övning ger färdighet..
Jag brukar beundra det lite klumpiga och grova garn som blir i början, det är svårt att få till sedan. Jag brukar  i bland spinna av okardad ull för att få en grövre struktur.

jo, jag har förstått att övningen ger sitt till. :) fast hur länge ska man vara "i början" egentligen, jag har spunnit i 1,5 år..
jag var på en hantverksbutik igår och där sålde de maskintillverkat "grovt" garn, som påminde om mitt. det var ganska roligt. ;)

Det största problemet med att spinna så ojämnt som jag gör är ju att man inte kan sticka "stora" saker, eller vantar och strumpor. Men det blir fina mössor och halsdukar med cool karaktär!

Agnetha

kison

« Svar #15 skrivet: 07 okt-08 kl 13:23 »
Om du vill ha ett tunnare garn så kan du prova att karda till fina små "kårer" rullar. Och spinna på en liten nätt slända... bara för att få in kännslan. Vi gjorde en slända av en pinne utifrån och satte fast lite modelllera som tyngd, då kan du exprementera med vikten... det kan bli tunnt som sytråd..
Prova dig fram.. vad har du att spinna på i dag..

kison

« Svar #16 skrivet: 07 okt-08 kl 13:28 »
Ullen från den vita vargen har jag fått från en djurpark..
Jag har i dag 33 tackor Dalapälsfår. Hur många fårsorter det finns i dag har jag ingen aning om. Allmogefåren är i dag 8 olika raser bara det.. alla dessa fårsorter har alla olika intressanta ullkvaliteer.
Sedan kan det vara olika ullkvaliteer på olika får innom samma ras.. visst är det spännande...

Göthes

« Svar #17 skrivet: 07 okt-08 kl 17:23 »
Om du vill ha ett tunnare garn så kan du prova att karda till fina små "kårer" rullar. Och spinna på en liten nätt slända... bara för att få in kännslan. Vi gjorde en slända av en pinne utifrån och satte fast lite modelllera som tyngd, då kan du exprementera med vikten... det kan bli tunnt som sytråd..
Prova dig fram.. vad har du att spinna på i dag..

tack för tipset! jag har en jättefin och liten nätt slända, kanske ska prova spinna lite på den igen.
jag spinner på en Ashford Traveller.

Göthes

« Svar #18 skrivet: 07 okt-08 kl 17:24 »
Ullen från den vita vargen har jag fått från en djurpark..
Jag har i dag 33 tackor Dalapälsfår. Hur många fårsorter det finns i dag har jag ingen aning om. Allmogefåren är i dag 8 olika raser bara det.. alla dessa fårsorter har alla olika intressanta ullkvaliteer.
Sedan kan det vara olika ullkvaliteer på olika får innom samma ras.. visst är det spännande...

men allmogefåren är väl "egentligen" samma ras, men av olika stammar?
det är otroligt spännande med olika kvalitet på ullen från fåren! jag har ull från pälsfår, rya och nu ska jag hämta finull också. ska bli jättespännande!!

Soshila

• Småland
« Svar #19 skrivet: 07 okt-08 kl 19:03 »
Vilken är favoritullen då? (av får) Jag har fått i sinnet att jag ska ha Värmlandsfår för de verkar ha så många vackra färgnyanser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
Radar, Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser