Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  startkondensator till fårsaxen, hjälp mig snälla  (läst 2024 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
startkondensator till fårsaxen, hjälp mig snälla
« skrivet: 05 okt-08 kl 14:52 »
Min fårsax har gett upp, startkondensatorn har gått sönder.
Det skulle i vanliga fall inte vara något problem om den bara hade vart märkt med en ynka liten siffra eller bokstav. Nu har jag inte den blekaste om vad det ska vara för värde på den. Den är gul vet jag....
Någon som har en ide´? Jag har en Steward Shearmaster.
Det räcker med något ungefärligt värde, eller om någon snäll och hjälpsam själ har en hel fårsax och skulle kunna mäta kondingen på sin. Jag skulle bli enormt tacksam !!
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: startkondensator till fårsaxen, hjälp mig snälla
« Svar #1 skrivet: 05 okt-08 kl 17:01 »
En grov tumregel för enfasmotorer för 230 V är 1 uF per 100 W motoreffekt.
Prova med någon kondensator i ungefär rätt storleksordning och se hur maskinen fungerar. Om motorn brummar onormalt mycket och blir varm när den går obelastad så är kondensatorn för stor, om den är svag i starten så är kondensatorn för liten.

På motorer där man vill ha högt startmoment (t ex till en tryckluftkompressor) väljer man en större kondensator, om däremot motorn alltid har det lätt i starten (t ex en bänkslipmaskin eller fläkt) och man är mån om att den ska gå tyst när den är igång och lätt belastad, så väljer man en mindre kondensator.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
SV: startkondensator till fårsaxen, hjälp mig snälla
« Svar #2 skrivet: 05 okt-08 kl 21:00 »
HUNDRA TUSEN TACK !!
Nu är jag så enormt tacksam  ;D
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser