Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur man skor sina hästar i tjeckoslovakien.....  (läst 20995 gånger)

fräsen

• Gäst
SV: Hur man skor sina hästar i tjeckoslovakien.....
« Svar #100 skrivet: 01 nov-08 kl 22:26 »
guba!! Menar du allvar?? med att svetsa på sparkmedar? Jo, jag fattar att du inte har den smala sidan neråt, men att få skor att hålla så länge??? Min pålla sliter ut sina TOTALT på 8-9veckor, PÅ BETE...

guba

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 01 nov-08 kl 22:30 »
Jodå, det fukar bra, enda nackdelen är att det blir lite halkigt på asfalten då meden är hårt härdad. För att förhindra det så kan du sätta några punkter med svetsen på medens yta mot marken, två tre stycken i vardera trakt motverkar halkan effektivt.

fräsen

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 01 nov-08 kl 22:34 »
Min hovslagare gillar udda o framför allt ekonomiska lösningar så jag ska höra med honom.. Så kanske han slipper ha sånt himla jobb med att passa in skor på henne så ofta.. Tror jag har det mest udda varmblodet i sverige..

guba

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 01 nov-08 kl 22:39 »
Se bara till att rikta skon innan meden svetsas fast, sedan går det inte alls ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #104 skrivet: 01 nov-08 kl 22:41 »
Japp, vi förstärker också skorna till Tösen, o så får hon lite extra fäste  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fräsen

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 01 nov-08 kl 22:42 »
Men när man svetsar och skon blir varm, slår den sig inte då???

guba

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 01 nov-08 kl 22:46 »
Punkta fast dem först så blir ju den biten där meden sitter fixerad, där slår den sig inte.
Övrig del av skon går ju lika bra att rikta efter svetsningen.

fräsen

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 01 nov-08 kl 22:50 »
tack för upplysningen! Bäst att lägga sig nu, vinet börjar ge sin verkan. ;D ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #108 skrivet: 02 nov-08 kl 14:50 »
Nu kommer anmälningarna igen. Kan samtliga som har kommit med personalgrepp gå in på era egna inlägg och redigera lite. Ni vet nog själva om ni gått över gränsen eller inte. Jag har redan bett er att föra en saklig diskussion en gång. Klarar ni inte det efter denna "självsanering" så låses ämnet.

Personangreppen leder ingen vart. Man blir bara ledsen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #109 skrivet: 02 nov-08 kl 17:26 »
Dom som vill leka på det viset kän väl göra det privat. Alla vill kanske inte läsa att folk är dumma i huvudet och liknande på ett allmänt forum. Och pålle, jag tror att själva ämnet tjänar på att vi alla i alla fall är vänliga mot varandra, även om vi inte tycker lika alltid  :)

guba

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 02 nov-08 kl 17:39 »
Ni vet nog själva om ni gått över gränsen eller inte.

Skönt att inte behöva fundera på om man hör till den kategorin :)

Lustigt att anmälningarna kommer in i just den här tråden som varit en av de tamare  trots att totalt skilda uppfattningar råder i själva ämnet.

guba

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 02 nov-08 kl 17:41 »
var stådet att ja skulle ha sackt du är dum i huvet typ
Den där välkända chokladdrycken som skall intas oralt blev till ett verbalt uttryck om  jag inte tar fel.

Frances

• Västergötland
« Svar #112 skrivet: 02 nov-08 kl 18:19 »
Citera
Den där välkända chokladdrycken som skall intas oralt blev till ett verbalt uttryck om  jag inte tar fel

Nu talar du i gåtor, jag fattar ingenting :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 02 nov-08 kl 18:22 »
Nu talar du i gåtor, jag fattar ingenting :o
Någon kallade någon för pucko, pucko :-*

Frances

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 02 nov-08 kl 19:08 »
Citera
Någon kallade någon för pucko, pucko

Ahaaa! ;D  Nu vad jag PUCKO

guba

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 02 nov-08 kl 20:46 »

guba

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 02 nov-08 kl 20:48 »
gbubba ja tycker du ska tareda på vem isådana fall så omm du ursäkttartycke ja du skriker lite vid lyfftigt
Du är ursäktad, no worries.

Puckon verkar vara urdrucken eller möjligtvis raderad.

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 02 nov-08 kl 23:53 »
Bootsen kan säkert vara ett bra komplement men problemet är att de inte håller för ex.vis hagvistelse. Står hästen och spänner sig för att det är halkigt och inte vågar ta ut steget så har man bara delvis löst problemet genom att ha på boots vid ridning. Då skulle man behöva ha det även i hagen och det finns inga boots som håller för det. För oss som har lång utevistelse för hästarna, i mitt fall lösdrift, så är det skadligt för hoven att ha på boots under alltför lång tid i sträck.

Vilket trams!!
Jag har numera broddade boots på min häst i hagen, och det funkar bra, för min häst i alla fall.
Vilka boots är det som du provat som inte håller för hagvistelse? För du menar väl inte att du testat ALLA sorter som finns?
Jag använder easyboot epics, och det är den enda sort jag haft på min häst. har inte velat byta sort för jag är nöjd med dom, vet hur reservdelarna ska monteras, de är hyffsat billiga jämfört med andra, och de är lätta att använda. Klart att det alltid finns saker som kan fungera bättre, men att påstå att det inte finns några boots på hela marknaden som håller för hagvistelse låter väl lite magstarkt.
Visst är det skadligt att ha på bootsen för lång tid i sträck med tanke på den instängda miljön och risken för strålröta - men menar du då däremot att det inte är skadligt att ha järnbeslag fastspikade i hoven lång tid i sträck? Det är väl snarare snällare mot hoven att ha boots om man nu måste ha något beslag på hästen i hagen?
Jag har inte min häst på lösdrift längre, utan i box och då har hon aldrig bootsen på sig över natten, utan jag gör rent både hoven och booten med såpa efter varje användning(en gång per dag) för att förhindra att röta uppstår i den instängda miljön som blir.
När jag hade henne på lösdrift så sandade jag hagen för att den skulle vara halkfri för att det inte skulle bli halkigt för barfotahovarna. (enbart de perioder med halka naturligtvis) Det går hur bra som helst med en gårdstraktor eller skottkärra eller varför inte låta hästen dra sandspridaren?
Det finns alltid ett alternativ!
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 23:59 av ManiacDarling »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #118 skrivet: 03 nov-08 kl 00:35 »
Vilket trams!!

Du bidrog då verkligen till att höja stämningen på forumet?! :P

Jag har faktiskt inte provat några boots alls eftersom INGEN av tillverkarna jag har kontaktat ville/kunde utlova att deras boots skulle klara 12 h i djupsnö i hagen. De medgav samtliga att risken för isbildning i kanten var överhängande vilket ger skav.
Nu har jag dessutom hästen på lösdrift (då hade jag installat på natten) vilket ger ett helt vansinnigt val ang. om han ska halka dag eller nattetid?!

Jag har dock bekanta som provat med mindre lyckat resultat. Bootsen är ju anpassade för ridning och inte för hagvistelse.

EN enda tillverkare (av alla jag ringde) sa att det var o.k. att ha på bootsen 12h i streck (alla de andra AVRÅDDE från detta) och de bootsen går inte att brodda.

Vi har en ordentligt stor och kuperad hage i vår lösdrift och lång vintersäsong så att tro att det går att sanda är en utopi.
Även när det är djupsnö är det halkigt under på många partier i hagen.

Jag behöver grepp dygnet runt på våra hästar vintertid (förutom fölet förstås som får klara sig utan) och det hade inneburit instängd miljö och troligtvis strålröta med boots så självklart tycker jag att det är "snällare" att sko och brodda hästen (alltid 4 brodd).

Skulle det däremot komma ut ett alternativ till en broddad sko som var anpassad till både hagvistelse och ridning och som hästen kunde ha 24/7 så skulle jag antagligen ge det en chans.

« Senast ändrad: 03 nov-08 kl 00:37 av Sar »

ManiacDarling

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 03 nov-08 kl 01:20 »
Man får ta seden dit man kommer  ;D

Men oj, då förstår jag att du kanske har lite svårt med boots i hagen alltså. Har ni alltid djupsnö på vintern? Låter vanskligt om det gömmer sig is under snötäcket så inte hästarna ser halkan. Hur går det för fölungen då?
Trodde ju att om man var begåvad med ett snötäcke i hagarna vintertid istället för lera/regn/is omvartannat så kunder man slippa halkan? Tycker oftast att den kommer i kombination med tövädret.  De vintrar som vi har haft mycket snö(som får ligga kvar) så har hagarna varit väldigt trygga och ohalkiga faktiskt, jätteskönt. Och hovarna blir så fina då också  :)

Men faktiskt, jag har en uppfinningsrik kompis som ibland har boots dygnet om på sin häst, men tar av och rengör ordentligt varje dag(med tandborste!) + lägger i blöjor i bootsen som torkar upp ordentligt - det gör strålarna jättetorra och fina. Mycket finare än en dag barfota i en lerig hage t.ex. Så jag står fast vid att det finns alternativ  :) allt handlar i slutändan om hur mycket uppoffringar man är villig att göra. Och man är ju lat för det mesta tyvärr. Isbildning i kanten har jag än så länge aldrig varit med om. Tänker att det som ligger an hästen borde smälta av hästens kroppstemperatur såvida den inte har väldigt mycket hovskägg mellan hud och boot?

Låter som att dina hästar har en skön tillvaro i sin lösdrift, nästan så jag själv blir avundsjuk. Sitter här och drömmer om SNÖ  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser