Bootsen kan säkert vara ett bra komplement men problemet är att de inte håller för ex.vis hagvistelse. Står hästen och spänner sig för att det är halkigt och inte vågar ta ut steget så har man bara delvis löst problemet genom att ha på boots vid ridning. Då skulle man behöva ha det även i hagen och det finns inga boots som håller för det. För oss som har lång utevistelse för hästarna, i mitt fall lösdrift, så är det skadligt för hoven att ha på boots under alltför lång tid i sträck.
Vilket trams!!
Jag har numera broddade boots på min häst i hagen, och det funkar bra, för min häst i alla fall.
Vilka boots är det som du provat som inte håller för hagvistelse? För du menar väl inte att du testat ALLA sorter som finns?
Jag använder easyboot epics, och det är den enda sort jag haft på min häst. har inte velat byta sort för jag är nöjd med dom, vet hur reservdelarna ska monteras, de är hyffsat billiga jämfört med andra, och de är lätta att använda. Klart att det alltid finns saker som kan fungera bättre, men att påstå att det inte finns några boots på hela marknaden som håller för hagvistelse låter väl lite magstarkt.
Visst är det skadligt att ha på bootsen för lång tid i sträck med tanke på den instängda miljön och risken för strålröta - men menar du då däremot att det
inte är skadligt att ha järnbeslag fastspikade i hoven lång tid i sträck? Det är väl snarare snällare mot hoven att ha boots om man nu måste ha något beslag på hästen i hagen?
Jag har inte min häst på lösdrift längre, utan i box och då har hon aldrig bootsen på sig över natten, utan jag gör rent både hoven och booten med såpa efter varje användning(en gång per dag) för att förhindra att röta uppstår i den instängda miljön som blir.
När jag hade henne på lösdrift så sandade jag hagen för att den skulle vara halkfri för att det inte skulle bli halkigt för barfotahovarna. (enbart de perioder med halka naturligtvis) Det går hur bra som helst med en gårdstraktor eller skottkärra eller varför inte låta hästen dra sandspridaren?
Det finns alltid ett alternativ!