Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur man skor sina hästar i tjeckoslovakien.....  (läst 20978 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur man skor sina hästar i tjeckoslovakien.....
« Svar #120 skrivet: 03 nov-08 kl 01:39 »
var stådet att ja skulle ha sackt du är dum i huvet typ

Men pålle då. Jag har inte ens nämnt dig  :)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #121 skrivet: 03 nov-08 kl 08:42 »
Jag har två FD travare, ett kallblod och ett varmblod..
Jag tror på barfotaverkningen.. har haft dem så i två år och då kom varmblodet direkt från banan.. han hade som beskrivet innan långa tår fram och underliggande trakter..
Det tog många verkningar att få hans hovar  mer "normala" och då menar jag normala för att de ska funka i skog och mark.
Jag har dem endast som hobbyhästar, de går på lösdrift och äter enbart grovfoder.. de har naturligtvis tillgång till salt/mineraler och sly..

Vid svår halka använder jag dubbade boots fram när jag rider.. i hagen lär de sig ganska snabbt att röra sig på ett sätt som gör att de inte halkar och ändå inte behöver spänna sig.. det blir naturligt efter ett tag.. :)
Sandar gör jag naturligtvis om det blir isigt..

Att man måste fila på hoven för att hålla den rund är viktigt.. det bör man göra ofta när de går barfota..
Bra att lära sig detta själv för att kunna hålla efter hoven mellan verkningar.. och för att få på skon  ;)

Men jag förespråkar vare sig det ena eller andra.. men detta funkar för mig och mina hästar.. :D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #122 skrivet: 03 nov-08 kl 09:58 »

Isbildning i kanten kommer sig av att det smälter av hästen kropptemperatur, sedan fryser det på, smälter igen och bygger på vilket gör att det bildas en vass kant som skär hästen... Där kan du ju tänka på effekten för hästen vid boots under en längre tidsrymd..

Snön kan vara fruktansvärt lömsk, det känns som att det inte ska vara halt och är djupt snötäcke, sedan går man över ett stenparti och vips så ligger man där, snorhalt!

Jag ser faktiskt inga alternativ till att sko och brodda på under mina omständigheter. Alternativ måste vara tillräckligt bra för att få kallas alternativ. ;)

fjäderfän

« Svar #123 skrivet: 03 nov-08 kl 10:05 »
alla har ju rätt att göra som man vill men man kan väl låta dom gå oskodda sommartid.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

guba

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 03 nov-08 kl 15:53 »
Apropå barfotaverkning, "barfotaverkning", vilket konstigt ord.
Borde det inte gå att hitta på ett bättre ord?

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare (1 dolda)
getmamman, javill, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser